Badanie ContactPoint o telemarketingu

Opublikowano: 22 maja 2003. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

ContactPoint – firma świadcząca usługi call center na zlecenie, w tym badania typu CATI, przeprowadziła drugą część badań dotyczących nastawienia konsumentów do komunikacji telefonicznej firm z rynkiem. Pierwsze, zrealizowane w kwietniu b.r. badanie dotyczyło infolinii, drugie, wykonane w maju – telemarketingu.

Przebadano 635 losowo wybranych osób z obszaru całej Polski. 308 z nich, czyli 48% respondentów mogło podzielić się doświadczeniami związanymi z telemarketingiem, tj. przynajmniej raz w życiu odebrało telefon komercyjny od firmy.

W 14% przypadków przedmiotem telemarketingu była książka, w 14% – usługi telekomunikacyjne i usługi dostępu do Internetu, w 10% – artykuły gospodarstwa domowego, zwłaszcza filtry do uzdatniania wody, w 6% – ubezpieczenia. Wśród zapamiętanych produktów oferowanych przez telefon wymieniano ponadto usługi biur podróży, bankowe, artykuły biurowe, kosmetyki, a także zaproszenia na degustację wina.

22% adresatów działań telemarketingowych skorzystało z oferty firmy dzwoniącej. 63% z nich zdecydowało się na kupno z powodu niskiej ceny i atrakcyjnych warunków zakupu, 29% w związku z bieżącym zapotrzebowaniem na oferowany produkt/usługę, natomiast 15% zainteresowały wymieniane cechy produktu.

Jako przyczyny odmowy wymieniano brak zapotrzebowania na produkt/usługę – 24%, zadowolenie z dotychczasowego dostawcy/usługodawcy – 18%, zbyt wysoką cenę – 17%, a także preferowanie innych form sprzedaży – 9%.

Najliczniejsza grupa spośród badanych osób – 26% uważa, że firmy powinny komunikować się z konsumentami przez telefon, 14% uważa, że kanałem komunikacji powinien być Internet, dla 12% powinny to być ulotki i broszury przesyłane pocztą, dla 8% – e-mail i dla kolejnych 8% – reklama w mediach.

Pośród czynników, które zwiększyłyby pozytywne nastawienie do odbierania telefonów handlowych od firm, respondenci wymieniali: łatwość zakończenia rozmowy w przypadku braku zainteresowania przedstawianą ofertą, zniżki na połączenia telefoniczne, czy wcześniejszą możliwość selekcji produktów, które miałyby być przedstawiane przez telefon.

Preferencje respondentów dotyczące godzin, w jakich najchętniej odbieraliby telefony komercyjne od firm – w przyjętych ramach pomiędzy 9:00 a 22:00 – wydają się nie wykazywać żadnych prawidłowości. Respondenci najbardziej chcieliby drogą telefoniczną odbierać informacje o promocji sprzedaży – 63%.

http://www.contactpoint.pl

Sylwester KozakBadanie ContactPoint o telemarketingu

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.