Badanie nastawienia konsumentów do usług telefonicznych

Opublikowano: 28 kwietnia 2003. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

ContactPoint – firma świadcząca usługi call center na zlecenie, w tym badania typu CATI, przeprowadziła cykl badań dotyczących nastawienia konsumentów do komunikacji telefonicznej firm z rynkiem. Pierwsze badanie dotyczyło infolinii.

Przebadano 650 losowo wybranych osób z obszaru całej Polski. 514 z nich, czyli 79% respondentów miało już doświadczenia związane z infoliniami, czyli dzwoniło kiedykolwiek pod płatne lub bezpłatne numery zaoferowane przez firmy. Wydaje się to sugerować wysoki stopień świadomości polskich konsumentów dotyczącej możliwości korzystania z tej usługi.

48% infolinii, z których skorzystali badani to linie udostępnione przez podmioty z branży telekomunikacyjnej, a 28% – z finansowej. Pozostałe to m.in. infolinie branży spożywczej, kosmetycznej, motoryzacyjnej, farmaceutycznej, medialnej i innych. Podział ten jest zbieżny z tym, co oferują poszczególne segmenty rynku, czyli prawdopodobnie im bardziej jest ta forma komunikacji rozwinięta i promowana przez firmy z danej branży, tym częściej jest wykorzystywana przez konsumentów.

Źródłem informacji o numerze infolinii w 29% przypadków była reklama prasowa, w 16% – dokumenty otrzymane od firmy przy zakupie produktu lub usługi, w 14% – ulotki i broszury informacyjne, w 13% – reklama telewizyjna, w 7% – Internet, a jedynie w 4% przypadków numer był podany na opakowaniu.

W 67% przypadków powodem skorzystania przez konsumentów z infolinii była potrzeba zasięgnięcia szczegółowej informacji o produkcie, usłudze lub adresie punktu sprzedaży. Ponadto nabywcy dzwonili w celu otrzymania instrukcji związanej z użytkowaniem zakupionego produktu – 8%, złożenia reklamacji – 7%, w związku z udziałem w akcjach promocyjnych, konkursach oraz programach lojalnościowych – 5%, a także by złożyć zamówienie – 4%.

Aż 90% użytkowników infolinii było zadowolonych i bardzo zadowolonych z obsługi oraz uzyskanego zakresu informacji oraz uważa, że infolinie są niezbędne w komunikacji firm
z konsumentami.

Powodem do niezadowolenia był dla nich zbyt długi czas oczekiwania na połączenie, domagali się również, by infolinie funkcjonowały przez całą dobę.

http://www.contactpoint.pl

Sylwester KozakBadanie nastawienia konsumentów do usług telefonicznych

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.