Blogowanie w e-commerce: 5 niezbędnych elementów strategii (cz. 2/3)

Opublikowano: 29 lipca 2014. Kategoria: Rynek. Tagi:

Gdy już zdecydujemy się na prowadzenie bloga, bardzo ważne jest określenie celu i strategii. Dobrze zaplanowana strategia znacznie zwiększy prawdopodobieństwo tego, że cały projekt się powiedzie. Od czego warto zacząć?

W pierwszej części cyklu zastanawialiśmy się jak blogować z głową i czy warto inwestować w to czas i energię? Dziś opiszemy pięć elementów skutecznej strategii blogowania w e-commerce.

1. Związek pomiędzy blogiem a sklepem internetowym

BLOGZwiązek pomiędzy blogiem a sklepem internetowym można rozpatrywać na kilku płaszczyznach. Począwszy od wyborów technicznych, związanych z doborem oprogramowania, subdomeny/katalogu, poprzez kwestie merytoryczne, kończąc na promocji sklepu na blogu.

Tworzenie strategii bloga powinien poprzedzać dokładny research, zawierający analizę benchmarków, czyli przypadków, które mogą być przykładem podobnych przedsięwzięć. Szczególnie polecamy obserwację rynków zagranicznych, które pomimo innych uwarunkowań lokalnych, mogą być bardzo dobrym źródłem informacji.

Pytania, które trzeba sobie zadać to:

  • Jakich dziedzin życia dotyczą moje produkty? Są czymś niezbędnym dla moich klientów, czy dodatkowym urozmaiceniem?
  • Jakie problemy kupujących rozwiązują moje produkty? Postarajmy się wypisać jak najwięcej punktów, ponieważ przedstawienie działania produktu, może być dobrym pomysłem na publikacje.
  • Co odróżnia produkty, które sprzedaję, od tych które proponuje u siebie konkurencja? Czy posiadam jakąś przewagę konkurencyjną?
  • Jakie są zalety moje/mojego zespołu? Czy w branży, w której działamy, posiadasz unikalną wiedzę, doświadczenie, coś co może potencjalnie zainteresować odbiorców?
  • W jakiej formie mogę przekazywać wiedzę na swoim blogu? Weźmy pod uwagę zarówno rodzaj informacji, który chcemy prowadzić oraz dostępne zasoby.
  • Kto może być najbardziej zainteresowany informacjami i wiedzą, które będziesz przekazywał? Proponujemy stworzyć dokładny profil odbiorcy, który będzie najbardziej zainteresowany publikacjami.

 Odpowiedzi na powyższe pytania powinny pomóc odnaleźć drogę do sukcesu w blogowaniu. Trzeba zdecydować, w jakim celu chcemy prowadzić swego bloga. Można postawić na użyteczność informacji i wiedzy, które nie muszą być bezpośrednio związane z naszymi produktami i usługami. Czy może potraktować bloga jako dział aktualności, gdzie będziemy informować o nowościach, promocjach, wydarzeniach? W podjęciu decyzji pomoże analiza własnej działalności i aktualnych trendów na rynku.

2. Osobowość bloga

Elementem, o którym również należy wspomnieć jest osobowość bloga. W wyniku rozwoju marketingu ludzie zaczęli łączyć marki z emocjami. Na przykład Volvo większości z nas kojarzy się z bezpieczeństwem, Armani z luksusem, a Nike ze sportem i aktywnym spędzaniem czasu. Pomimo, że dane marki lubimy, innych nie. Jednym ufamy, inne mijamy dużym łukiem, to tak naprawdę bliżsi są nam ludzie. Szczególnie, że umieszczenie w świadomości ludzi takiej marki, która nie reklamuje się, jest bardzo trudne.

Dlatego trzeba pomyśleć, czy blog i prowadzona przez nas działalność nie powinna mieć charakteru personalnego. Ludzie powinni poznać autora bloga jako osobę z krwi i kości. Tylko wtedy nabiorą zaufania i będą polegać na naszych opiniach.

 3. Tematyka bloga, czyli o czym pisać

Tematy publikacji mogą od siebie odbiegać. Warto pamiętać o obranej strategii, która ma być kompasem i naprowadzać na właściwą drogę.

Natomiast przed rozpoczęciem działań, a po wykonanym researchu, należy opracować bazę tematyczną informacji. Może mieć ona formę mapy myśli, która pozwoli dokonać segmentacji informacji np. ze względu na działy. Na jej podstawie warto sformułować listę kategorii dla bloga. Takie działanie da pogląd w stylu „big picture”, dzięki któremu będziemy mieć wgląd do całości bazy tematycznej i to wokół niej wpisy powinny orbitować.

Bardzo pomocne przy tworzeniu bazy tematów, a następnie pisaniu, może być śledzenie liderów opinii z kraju i zza granicy. Warto śledzić RSS-em, newsletterem i w social mediach osoby, które w danych grupach tematycznych zbudowały największe społeczności i uznawane są za specjalistów. Takie działanie da dostęp do najświeższych informacji oraz pozwoli się rozwijać, zdobywając coraz to nowe informacje.

Bardzo pomocne może okazać się korzystanie z narzędzi, jakie udostępnia Google w panelu Adwords. Można tam sprawdzić liczbę wyszukań danych fraz kluczowych. Dobrze wykonana analiza dostarczy wielu informacji na temat tego, czym ludzie w naszej branży interesują się i jakich informacji wyszukują. Dzięki wskaźnikowi „konkurencyjności” przekonamy się, jak wiele osób jest zainteresowanych promowaniem się w naszej niższy.

4. Częstotliwość wpisów

Częstotliwość wpisów to temat bardzo ważny, nikt nie lubi zaglądać na martwe blogi, albo takie, gdzie niepewni jesteśmy tego, kiedy pojawi się następny wpis. Lubimy cykliczność. Mając na uwadze użytkownika, treści, ich użyteczność, nadążanie za trendami, a także SEO, powinna to być regularność przynajmniej raz w tygodniu. I tu pojawia się pytanie, jak pogodzić bloga z innymi obowiązkami? 

Pamiętajmy, że zawsze można dostosować publikacje do możliwości czasowych. Gdy mamy więcej wolnego czasu, już wcześniej warto przygotować kilka publikacji i zaplanować, że będą umieszczane w równych odstępach czasu. Kluczem do dobrej częstotliwości wpisów jest dobra organizacja pracy.

5. Content marketing a narzędzia istotne w blogowaniu

Content marketing jest kluczowym składnikiem, który może przesądzić czy nasz blog „przebije się”, zyska rozgłos i zgromadzi społeczność. Nie można jednak zapominać o narzędziach związanych z CM i blogowaniem, które sprawią, że nasza treść będzie dotrze do większej rzeszy odbiorców. 

Content marketing w wydaniu e-commerce to nie tylko blogowanie. O większej liczbie narzędzi opowiem w następnym artykule.

PRZECZYTAJ WSZYSTKIE CZĘŚCI CYKLU:


Autor: Maciej Mazur, Content Marketing Polska 

Content manager w WhitePress.pl oraz Project Manager w Biurze Podróży Reklamy. Realizuje projekty w zakresie digitalu. Wcześniej zdobywał doświadczenie prowadząc zarówno własne projekty start-upowe jak platformę e-learningową Miasto Szkoleń, oraz prowadząc działy marketingu w firmach o profilu transportowym, oraz finansowym.

Agencja Whitepress zajmuje się dystrybucją treści CM w postaci artykułów płatnych i eksperckich. W oparciu o internetową platformę współpracuje z ponad 1000 portali tematycznych.

e-biznes.plBlogowanie w e-commerce: 5 niezbędnych elementów strategii (cz. 2/3)

Podziel się!

O autorze

e-biznes.pl

e-biznes.pl istnieje od 1999 roku i przedstawia najważniejsze informacje z szeroko rozumianego prowadzenia biznesu w internecie.