Blogowanie w e-commerce: szansa dla sklepów? (cz. 1/3)

Opublikowano: 22 lipca 2014. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Blog, bloger, blogowanie… to określenia już utarte i regularnie używane w środowisku mediowym. Ale to wciąż ciekawe narzędzie dla sklepów internetowych. Jak blogować z głową? Czy warto inwestować czas i energię?

Po co blog?

Bycie blogerem wpisuje się w pewien trend bycia modnym w sieci. W taki sposób powstają wirtualni celebryci, którzy budują audytorium pokazując swój styl życia. Taki sposób postrzegana blogów był drugim krokiem w ewolucji blogowania, zaraz po blogach-pamiętnikach. Dziś normą są blogi prowadzone w charakterze biznesowym, również w sektorze sklepów internetowych. Według informacji opublikowanych przez BlogHer.com 81% kupujących osób w internecie kieruje się rekomendacjami i wskazówkami, które odnalazły na blogach. Natomiast 61% konsumentów na podstawie tych informacji podejmuje decyzje zakupowe. Spróbujmy przyjrzeć się więc polskiemu rynkowi e-commerce w kontekście blogów właśnie.

BLOG

Blogi sklepów internetowych są ważnym i zyskującym na popularności medium. Coraz chętniej szukamy na nich informacji, odstawiając na bok portale tworzące treści masowo. Sklep internetowy ma za zadanie przede wszystkim być użyteczny, tak by osoba odwiedzająca mogła bez trudu odnaleźć interesujący ją produkt, obejrzeć jego zdjęcia, zapoznać się z opisem i ceną. Nie ma miejsca na zbędną treść. Przeglądając produkty nie wiemy czy zespół opiekujący się witryną to grupa pasjonatów, od podszewki znających wszystkie sposoby wykorzystania produktu, jego wady i zalety.

Natomiast blog jest miejscem, w którym możemy pokazać naszą pasję do produktów i wiedzę. Jeśli prowadzimy sklep z akcesoriami ogrodowymi, to na blogu będziemy mogli pokazać i opowiedzieć o tym, co robimy na co dzień. Które produkty mogą być potrzebne osobom początkującym, co profesjonaliści polecają całkowitym laikom i o czym powinniśmy pamiętać planując swój ogród. Blog jest miejscem gdzie możemy zarażać naszych czytelników entuzjazmem, pokazać swoją indywidualność, przedstawić punkt widzenia.

Pisząc bloga warto również pamiętać, że występujemy przed dwoma rodzajami publiczności. Z jednej strony najważniejsi powinni być dla nas internauci, do których adresujesz artykuły, a z drugiej wyszukiwarki internetowe. Dobry copywriter powinien więc łączyć w swoim pisaniu cechy redaktora, z wiedzą specjalisty SEO. Należy pisać tak, aby stworzyć interesującą dla użytkownika treść, zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarki. Prowadzenie bloga wiąże się z wieloma korzyściami dla sklepu internetowego.

Czy warto blogować?

W przypadku sklepu internetowego rozpoczęcie działań z content marketingiem w postaci bloga, to przyjęcie długofalowej strategii. Blogowanie w przypadku gdy robimy to samodzielnie, jest procesem czasochłonnym, któremu musimy poświęcać stale sporą ilość czasu. Natomiast gdy chcemy zlecać pewne działania np. artykuły eksperckie, czy działania PR, wtedy należy przygotować się na koszty. W chwili obecnej blogowanie w e-commerce jest jeszcze działaniem niszowym, szczególnie jeśli podejmiesz wysiłek i będziesz tworzyć materiały na wysokim poziomie.

A. SEO (Search Engine Optimization) – nikt nie może oczekiwać że uruchomienie bloga da nam od razu pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz. Natomiast na pewno będzie to miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Dzięki regularnemu publikowaniu użytecznych treści na blogu, rośnie liczba indeksowanych podstron, a także słów kluczowych, które są wyszukiwane w Google. W efekcie możemy pozyskiwać dzięki naturalnym wynikom wyszukiwania wiele osób zainteresowanych naszymi produktami.

B. Wirusowość – blog nie jest jedynym kanałem komunikacji dla sklepów internetowych. Artykuły, które tworzymy możemy wykorzystać na wiele sposobów, również w ramach sieci społecznościowych np. poprzez Facebook. Powinniśmy zastosować tzw. SMO, czyli optymalizację pod media społecznościowe, dodając możliwość polubienia wpisów, share-owania, czy dołączenia naszej społeczności. Skutecznie wykorzystując wymienione metody szybko zobaczysz wzrost liczby odwiedzin z mediów społecznościowych w swoim Google Analytics.

C. Web 2.0 – żyjemy w czasach, gdzie w cenie jest obustronna komunikacja. Ludzie nie chcą słuchać naszych komunikatów, tylko chcą z nami dyskutować. Publikując użyteczną treść zdobywamy zaufanie naszych czytelników, które z kolei przekłada się długofalowo na leady. Słuchając użytkowników, którzy odwiedzają twojego bloga, komentują, jesteś w stanie lepiej zrozumieć ich potrzeby. Natomiast analiza danych np. poprzez Google Analytics pozwala rozpoznać trendy i dowiedzieć się jakie tematy cieszą się największą popularnością. Jeśli tak jest, to może warto przemyśleć czy nie dostosować do danego trendu swojej oferty?

D. Pozycja w branży – blog daje sklepowi głos. Jest to miejsce gdzie można opisywać nowe produkty, usługi, przedstawiać recenzje, dzielić się swoimi przemyśleniami, lub komentować wydarzenia w branży. Pisanie merytorycznych artykułów jest pierwszym krokiem do zdobycia pozycji eksperta w swojej branży. Prowadzenie bloga, który będzie ceniony wymaga pewnej wiedzy branżowej, a także pewnej nutki intuicji, która nada mu indywidualność. Często wymaga od nas nie tylko pracy nad tworzonym materiałem, ale również czasu poświęconego na zdobywanie nowej wiedzy, którą dopiero potem systematyzujemy w formie wpisów. Jeśli rozpoczynając blogowanie nie czujesz się specjalistą w swojej branży to aktywne publikowanie może ci w tym pomóc.

Podsumowując: blogowanie jest na pewno atrakcyjną możliwością dla specjalistów w swoich dziedzinach, do tego aby zaistnieć w sieci. Budowanie wizerunku eksperta jest procesem długofalowym, natomiast na pewno dającym wiele nowych możliwości.

Ciekawe przykłady

Z danych opublikowanych przez Marketing Sherpa wynika, że około 25% sklepów korzysta w mixie marketingowym z bloga. Analizę 70 największych sklepów w Polsce wykonała agencja Bluerank, biorąc pod uwagę kategorie: Elektronika i AGD, Zdrowie i uroda, Kultura i rozrywka, Moda, Sklepy specjalistyczne, Sklepy wielobranżowe, Turystyka. Dane były bardzo ciekawe, ponieważ okazało się, że aż 47% z pośród 70 liderów sklepów w Polsce posiada swój blog. Oczywiście próbka badawcza, która została wzięta pod uwagę jest zbyt mała aby określać na tej podstawie cały rynek. Natomiast wniosek jest taki, że jest to forma promocji, którą docenia najważniejsza część branży, ale nie jest ona jeszcze standardem.

Blog.aptekaotc.pl

Aptekaotc pojawia się w rankingach e-commerce w kategorii „zdrowie, uroda”. W jaki sposób blogują? Postawili na użyteczność informacji, co jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem w przypadku sklepów. Poruszają się w tematyce analogicznej do właściwej działalności sprzedażowej, natomiast bez nachalnego prezentowania produktów.Na blogu przedstawiane są tematy związane ze zdrowiem, zdrowym trybem życia, są to tematy na topie i na pewno blog stanowi dla sklepu dobre źródło ruchu, budując przy tym zaufanie do marki.

Blog.dekoria.pl

Rolą bloga Dekorii jest inspirowanie, przedstawianie stylizacji wnętrz, miejsc, gdzie wykorzystywane są ich produkty. To dobry pomysł. W kategorii sklepów wielobranżowych jest to sposób aby wskazać potencjalnemu klientowi sposoby, w jakie może używać zakupione produkty. Przesłanie tego rodzaju komunikacji jest następujące: na zdjęciach widzisz efekt, który możesz uzyskać kupując i wykorzystując nasze produkty, w taki sposób jak przedstawiamy.

Answear.com/blog 

Blog Answear jest kolejnym przykładem prowadzenia komunikacji z pomysłem. Na łamach bloga przedstawiane są informacje z formie newsów z pokazów mody, wydarzeń branżowych i eventów. Ciekawym elementem jest pokazywanie celebrytów, którzy na danych fotografiach noszą ubrania z ich kolekcji. Trzecim elementem komunikacji, wartym uwagi, są stylizacje, które mają za zadanie inspirować czytelników. Naprawdę dobrze prowadzony blog!

Podzielona scena

Polska scena blogów e-commerce jest zdecydowanie podzielona, pomiędzy marki które blogują z sukcesem i pomysłem, a tymi markami, których działalność blogowa nie istnieje albo już dogorywa.

PRZECZYTAJ WSZYSTKIE CZĘŚCI CYKLU:


Autor: Maciej Mazur, Content Marketing Polska 

Content manager w WhitePress.pl oraz Project Manager w Biurze Podróży Reklamy. Realizuje projekty w zakresie digitalu. Wcześniej zdobywał doświadczenie prowadząc zarówno własne projekty start-upowe jak platformę e-learningową Miasto Szkoleń, oraz prowadząc działy marketingu w firmach o profilu transportowym, oraz finansowym.

Agencja Whitepress zajmuje się dystrybucją treści CM w postaci artykułów płatnych i eksperckich. W oparciu o internetową platformę współpracuje z ponad 1000 portali tematycznych.

e-biznes.plBlogowanie w e-commerce: szansa dla sklepów? (cz. 1/3)

Podziel się!

O autorze

e-biznes.pl

e-biznes.pl istnieje od 1999 roku i przedstawia najważniejsze informacje z szeroko rozumianego prowadzenia biznesu w internecie.