80% Polaków nie jest przekonanych o bezpieczeństwie bankowości internetowej. Zaledwie 10% badanych deklaruje, że nie boi się niczego podczas korzystania z usług finansowych on line.
F-Secure, producent rozwiązań do zabezpieczania danych i ochrony przed włamaniami, zaprezentował wyniki badań przeprowadzonych przez TNS OBOP dotyczących postrzegania przez Polaków kwestii bezpieczeństwa bankowości on line. Wśród badanych dominowały niepewność oraz problemy z określeniem stopnia bezpieczeństwa usług finansowych oferowanych on line. Blisko połowa badanych obawia się włamania na konto. Niepokój budzą też możliwość kradzieży loginu i hasła (13%) oraz fałszywe strony banków (6%). Natomiast 3% ankietowanych wyraziło obawę bycia podglądanym podczas korzystania z e-konta. Tyle samo osób boi się wirusów. Znacznie różniły się odpowiedzi badanych korzystających z dostępu do Internetu na uczelniach. Wśród tej grupy aż 77% obawia się włamania na konto (średnio o 30% więcej wskazań niż w pozostałych grupach społeczno – zawodowych).
Respondenci zostali również zapytani o negatywny wpływ cyberprzestępczości na rozwój bankowości on line. 40% badanych zgodziło się z tym stwierdzeniem. Negatywny wpływ cyberprzestępczości dostrzegali głównie pytani z grupy 15 – 40 lat, a także osoby lepiej wykształcone. Respondenci powyżej 40 roku życia najczęściej wybierali odpowiedź „trudno powiedzieć”. Jedynie 21% wszystkich badanych nie dostrzega negatywnego wpływu cyberprzestępczości na rozwój e-bankowości.
Badanym z trudem przychodziło obliczenie ile warta może być dodatkowa ochrona konta. Blisko 60% zapytanych, jaką kwotę skłonni by byli zapłacić za ulepszone zabezpieczenie ich wirtualnego rachunku, nie było w stanie udzielić żadnej odpowiedzi, w tym również nie wskazywali opcji 0 zł. Znacznie chętniej dokonywali takiej wyceny badani zajmujący kierownicze stanowiska, prywatni przedsiębiorcy, pracownicy administracji i usług oraz studenci. Grupy te różniły się względem siebie poziomem deklarowanych miesięcznych opłat. Średnia kwota wynosiła 7,7 zł. Najwięcej, bo ok 13 zł miesięcznie, byliby w stanie zapłacić prywatni przedsiębiorcy. Kadra kierownicza deklarowała sumę ok 10 zł, uczniowie i studenci zaledwie 6 zł. Osoby z wyższym wykształceniem za dodatkową ochronę konta mogłoby płacić ok 11 zł za miesiąc. Znacznie wyższą dodatkową opłatę akceptowali respondenci oceniający swoją sytuację materialną jako dobrą , niż Ci których sytuacja jest średnia lub zła.
Badania wykazały, że opinie o bankowości internetowej wiążą się z wiekiem i wykształceniem respondentów. Osoby młodsze i lepiej wykształcone, a więc również te które najprawdopodobniej sprawniej i chętniej posługują sie Internetem są w stanie określić poziom zagrożenia, a także posiadają własne opinie dotyczące różnego rodzaju niebezpieczeństw. Wskazywane przez respondentów zagrożenia odzwierciedlają poniekąd zakres informacji przekazywanych przez media, zarówno w formie newsów jak również poradników dotyczących prawidłowych zachowań związanych z używaniem bankowości internetowej. Niemniej nadal usługi banków dostępne poprzez sieć są dla Polaków dziedziną, na temat której nie posiadają wyrobionej opinii i której bezpieczeństwa, a więc i wiążącego się z nim komfortu korzystania z takich usług, nie są pewni. Wyraźnie widać, że osoby pracujące, niezależnie od formy zatrudnienia i zajmowanego stanowiska, posiadają wyższą świadomość w zakresie bezpieczeństwa Internetu. Fakt ten należy wiązać ze stale rosnącą wiedzą przedsiębiorców i kadry zarządzającej o konieczności ochrony danych. Dziś trudno wyobrazić sobie firmę, nawet bardzo małą, która nie posiada żadnego systemu zabezpieczeń. Zwykle jest to osobna pozycja w roczny budżecie znacznej większości przedsiębiorstw. Z tego powodu osoby pracujące z ochroną danych mają kontakt na odzień, czy to dzięki wprowadzonej polityce bezpieczeństwa czy też posiadanemu na komputerze firmowym programowi antywirusowemu.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.