Do 220 mln zł może wzrosnąć rynek szkoleń IT w Polsce. To o 10 proc. więcej niż w 2006 roku. Ale to tempo, prognozuje ośrodek badawczy IDC, utrzyma się również w najbliższych latach. – M.in. za sprawą braku chętnych do pracy i wysokiej fluktuacji wśród pracowników, którzy oczekują coraz wyższych wynagrodzeń – wyjaśnia Piotr Szczerbiak, dyrektor ds. konsultingu Columbus Polska.
W przyszłym roku wydatki na szkolenie powinny wzrosnąć do 242 mln zł, a w 2009 do 270 mln zł. Ale firmowe kursy IT dla pracowników i menedżerów rzadko już dotyczą podstawowej wiedzy czy umiejętności obsługi komputerów i programów np. Microsoft Office – dodaje Piotr Szczerbiak.
Coraz częściej za to oferuje się zaawansowaną wiedzę, która pozwala obsługiwać systemy informatyczne (np. tzw ERP) do obsługi m.in. zaopatrzenia, produkcji czy magazynów czy specjalne systemy (tzw. Business Intelligence) do analizowania i prognozowania biznesowej przyszłości. Tylko na BI firmy wydały w tym roku 150 mln zł, to dwa razy więcej niż przed 2-3 latami.
Jeszcze więcej wydano na ERP (zintegrowane systemy do zarządzania firmami). Wg. GUS systemy te posiada 13 proc. firm, ale ten odsetek szybko rośnia. IDC prognozuje, że. popyt na te systemy będzie rósł rocznie na poziomie ok. 16 proc. i w 2009 r. rynek ERP osiągnie wartość ok. 300 mln dol. (tyle ile hiszpański w 2004 r.)
Do tego jednak potrzebne jest przeszkolenie pracowników. – I to pracodawcom coraz bardziej się opłaca. Wydajność firm nie rośnia tak szybko jak wynagrodzenie. W dodatku coraz trudniej jest o nowych dobrych pracowników – mówi Piotr Szczerbiak.
– Idealnym rozwiązaniem staje się więc informatyzacja firm, kiedy jeden pracownik z narzędziem IT pracuje dokładniej i szybciej od trzyosobowego zespołu – wyjaśnia Piotr Szczerbiak
Przeszkolenie pracowników nie jest jednak proste. Często kursanci boją się utraty miejsca pracy na rzecz oprogramowania. Ten strach bardzo przypomina to, co działo się w XIX w., gdy robotnicy obawiali się wstawianych do fabryk maszyn.
Dlatego konsultanci, choć mają wiedzę IT, muszą być dobrymi psychologami i wykazać się także znajomością z zakresu miękkiego zarządzania – dodaje Piotr Szczerbiak.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.