Klient zazwyczaj nie zwraca uwagi na rodzaj terminalu płatniczego. Wyjmuje kartę, sprawdza kwotę zakupu i realizuje płatność. Z perspektywy przedsiębiorcy procedura transakcji bezgotówkowej wygląda nieco inaczej. Mowa o wszystkich aspektach związanych z obsługą terminala, samym urządzeniu oraz oprogramowaniu, a przede wszystkim opłatach. Sprawdźmy, czym dokładnie jest terminal POS oraz ile kosztuje?
Przyszłość transakcji bezgotówkowych
Jak pokazują badania statystyczne Narodowego Banku Polskiego, z każdym rokiem w Polsce zwiększa się liczba wykonywanych transakcji bezgotówkowych oraz użycie terminali POS. Według najnowszej publikacji “Porównanie wybranych elementów polskiego systemu płatniczego z systemami innych krajów Unii Europejskiej za 2017 r.”, dostępnej w grudniu 2018 można zobaczyć, że liczba terminali POS przypadająca na milion mieszkańców wzrastała w ostatnich latach średnio o około 100 tys. urządzeń. Już na koniec 2017 r. szacuje się, że na milion mieszkańców naszego kraju przypada ok. 633 tys. terminali POS. Jeśli przyjmiemy więc, że w 2017 r. liczba mieszkańców Polski wynosiła ponad 38 mln, to można szybko obliczyć, że przedsiębiorcy posiadali łącznie ponad 24 mln urządzeń akceptujących elektroniczne instrumenty płatnicze. Taka skala obrazuje ogromne zapotrzebowanie klientów na możliwości zawierania transakcji bezgotówkowych przy użyciu terminali POS. Czym jednak dokładnie charakteryzują się wspomniane urządzenia?
Co to jest terminal POS?
Terminale POS (point of sale) wykorzystywane są przede wszystkich w punktach handlowo-usługowych do przyjmowania i rozliczania płatności bezgotówkowych. Obecnie przedsiębiorcy mogą liczyć na wiele rodzajów terminali POS. W sklepach znajdziemy je zintegrowane ze stacjami do fiskalizacji a np. w restauracjach wykorzystywane są specjalnie rozbudowane moduły z monitorami wyświetlającymi obsłudze oprogramowanie do naliczania rachunków dla danego “stolika”. Zazwyczaj jednak mówiąc o terminalach POS, mamy na myśli nieduże urządzenie z ekranem wyświetlającym kwotę transakcji, które ekspedientka podaje klientowi w celu realizacji płatności. Trzeba jednak wspomnieć, że obecnie by zrealizować płatność bezgotówkową nie musimy używać karty płatniczej, lecz wystarczy telefon z systemem NFC do transakcji zbliżeniowych. Oczywiście terminal POS również musi posiadać wspomniany system transmisji danych. Więcej na temat rodzajów terminali znajdziemy w serwisie pep.pl.
Terminale POS – charakterystyka
Jak działają terminale POS? Urządzenia do rozliczania transakcji bezgotówkowych posiadają pasek magnetyczny do przyjmowania kart płatniczych wyposażonych w chipy EMV Chip i PIN. Jednak coraz więcej terminali obsługuje płatności zbliżeniowe dzięki zastosowaniu modułu Near Field Communication. Stacjonarne terminale wykorzystywane w większości w sklepach i lokalach usługowych mogą spełniać swoje funkcje poprzez łączność Ethernet, LAN, GPRS. Tego typu terminale umieszczone przy kasie należą do najtańszych na rynku. Terminale POS z rozbudowanymi, dodatkowymi modułami i odpowiednim oprogramowaniem kosztują od 1000 zł do nawet 20 000 zł. Wiele zależy od specyfikacji danego sprzętu. Np. terminale z funkcją kasy, czyli tzw. kasoterminale można zakupić w przedziale cenowym od 1000 do 2000 zł. Kasoterminale z ekranami dotykowymi to już wydatek rzędu minimum 3000 zł. Droże są również kasoterminale dedykowane do punktów sprzedaży gastronomicznej. Sprawdź więcej na temat terminali POS w artykule „Terminale POS – dlaczego warto je posiadać i ile to kosztuje?”
Wpisy promowane
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.