Dlaczego lubimy zakupy w internecie?

30 listopada br. już po raz drugi w Polsce odbywa się Dzień Darmowej Dostawy, w którym bierze udział ponad 1,7 tys. sklepów internetowych. Z tej okazji Gemius, dostawca badań internetu i przez internet, zebrał dane na temat postrzegania zakupów w sieci przez polskich internautów oraz naszych sąsiadów – Czechów, Słowaków i Ukraińców.

 

 

Liczba polskich internautów dokonujących zakupów przez internet zwiększa się. Świadczą o tym dane z raportu „E-commerce w oczach internautów” przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i firmę Gemius.

W 2008 r. dokonywanie zakupów online deklarowało 66 proc. badanych, rok później ten odsetek wyniósł 67 proc. z kolei w 2010 r. wzrósł do 74 proc. Dla porównania, badania realizowane w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskazują, że wśród naszych sąsiadów: Czechów, Słowaków i Ukraińców, zakupy online są jeszcze bardziej popularne. Deklarowało je 84 proc. czeskich internautów i 82 proc. słowackich internautów.

Z jaką częstotliwością Polacy dokonywali zakupów przez internet? Wyniki raportu „E-commerce w oczach internautów” wskazują, że 43 proc. respondentów dokonywało zakupy kilka razy do roku, a 13 proc. kilka razy w miesiącu.

Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online? Przede wszystkim jest to: oszczędność czasu – taką odpowiedź wskazało 51 proc. internautów. Kolejne wymieniane cechy to: niższe ceny niż w tradycyjnym sklepie (50 proc.), dostępność towarów trudnych do zakupienia gdzie indziej (45 proc.), a także promocje, rabaty i konkursy (27 proc.).
Tę ostatnią cechę polscy internauci wymieniali częściej niż Czesi (4 proc.), Słowacy (3 proc.) oraz Ukraińcy (11 proc.).
Dlaczego lubimy zakupy w internecie? 1
Źródło: „E-commerce w oczach internautów” Polska, Czechy, Słowacja 2011; Ukraina 2011.

Gdzie kupujemy? W odróżnieniu do naszych sąsiadów, wolimy zakupy na aukcjach niż w e-sklepach. Korzystanie z serwisów aukcyjnych w ubiegłym roku deklarowało 80 proc. polskich internautów kupujących online, ze sklepów online korzystało 68 proc., z porównywarek cen 60 proc., a z zakupów grupowych 16 proc. Dla porównania internauci w Czechach, na Słowacji i Ukrainie chętniej korzystali ze sklepów online niż z aukcji internetowych.

Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011, pod względem zasięgu wśród internautów na czele rankingu serwisów aukcyjnych uplasowało się  Allegro (odwiedza go blisko 58 proc. internautów). Z kolei najpopularniejszym serwisem zakupów grupowych pod względem zasięgu wśród internautów był groupon.pl.

Co skłoniłoby polskich internautów do częstszych zakupów online? Wyniki raportu „E-commerce w oczach internautów” wskazują, że rośnie liczba internautów, którzy deklarują zwiększenie częstotliwości zakupów online, w przypadku, gdyby zmalały koszty dostarczenia towaru – w 2009 r. taką odpowiedź wskazywało 18 proc., a rok później już 23 proc. internautów.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top