Na rynku polskim działa kilka tysięcy sklepów internetowych. Ich stale wzrastająca liczba sprawia, że osoby otwierające swój e-biznes mają coraz większe kłopoty ze znalezieniem dobrej domeny. Według danych serwisu dns.pl w połowie sierpnia br. było zarejestrowanych około 1,5 miliona polskich domen, w tym ponad milion domen z rozszerzeniem .pl. Oznacza to, że znalezienie tej właściwej domeny, odpowiadającej naszym oczekiwaniom staje się nie lada wyzwaniem.
– Wybór domeny jest bardzo dużym problemem dla osób rozpoczynających swoją działalność w sprzedaży internetowej. Należy pamiętać o tym, że wyboru tej właściwej domeny dokonujemy tylko raz. Późniejsza zmiana adresu internetowego na inny może być bardzo kosztowna i wiązać się z ryzykiem utraty dotychczasowych klientów. Warto więc na poszukiwanie właściwej nazwy poświęcić dużo czasu – mówi Marcin Starszak, właściciel firmy Internet Syndications, doradzającej sklepom internetowym.
Wybierając domenę dla sklepu internetowego należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Według ekspertów zajmujących się domenami, adres internetowy powinien być przede wszystkim krótki oraz łatwy do zapamiętania i przeliterowania. Należy unikać w domenie myślników i różnego rodzaju przedrostków (np. e- lub i-). Ważny jest rodzaj zarejestrowanej domeny. Najbardziej cenione są te z końcówką .pl.
Według raportu „Domeny sklepów internetowych – rok 2009” opublikowanego w katalogu sklepów Prego.pl, blisko 80 proc. e-sklepów wybrało właśnie polską domenę narodową:
- 79,4 proc. domen należących do sklepów internetowych posiada rozszerzenie .pl;
- 9 proc. nazw domenowych to domeny .com.pl;
- Domenę .com posiada 4,9 proc. sklepów internetowych;
- 2 proc. sklepów wybrało domenę europejską .eu;
- 1,2 proc. sklepów posiada domenę .net;
- Co setny sklep wybrał domenę .sklep.pl;
- 0,7 proc. sklepów wybrało domenę regionalną, np. waw.pl lub wrocław.pl;
- 0,5 proc. sklepów działa w domenie .net.pl;
- 0,4 proc. e-sklepów jest dostępnych w domenie .biz;
- Pojedyncze sklepy internetowe działają w domenach info.pl, biz.pl, shop.pl, org, info lub w domenie zagranicznej.
Niespodzianki nie przyniósł ranking firm, z usług których korzystają sklepy internetowe rejestrując swoją domenę. Najwięcej e-sklepów wybrało firmę Home.pl lub NetArt (odpowiednio 28,4 proc. i 25,1 proc.). Jest to wynik niemal identyczny jak ranking rejestratorów domeny .pl dla ogółu rynku, opublikowanego przez NASK. Zestawienie pokazało, że sklepy internetowe wybierając rejestratora domeny nie kierują się ceną. Większe znaczenie ma dla nich renoma rejestratora oraz usługi dodatkowe, takie jak np. atrakcyjny panel administracyjny domeną, łatwa konfiguracja). Firmy oferujące najniższe na rynku ceny odnowień domeny .pl osiągnęły znikomy udział w obsłudze sklepów internetowych.
Analiza domen należących do sklepów internetowych pokazała też, że ponad 13 proc. z nich zawiera myślnik a 6 proc. liczebnik. Kolejne 5,3 proc. adresów jest poprzedzona przedrostkiem „e” lub „e-”.
Ponad 41 proc. domen e-sklepów zawiera w nazwie określenie branży lub asortymentu, którym dany sklep handluje.
Raport powstał w wyniku analizy 1000 domen losowo wybranych sklepów internetowych wpisanych do katalogu Prego.pl lub porównywarki cen Nokaut.pl.
Pełną treść raportu można pobrać z tej strony.
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.