Systemy informatyczne potocznie określane jako elektroniczny obieg dokumentów stopniowo stają się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza w tych firmach, które działają na większą skalę i które w związku z tym muszą korzystać z innowacyjnych rozwiązań dotyczących poprawiania efektywności pracy. Czym właściwie jest elektroniczny obieg dokumentów i do czego taki system jest potrzebny?
Czym jest elektroniczny obieg dokumentów?
Elektroniczny obieg dokumentów to potoczne określenie systemu informatycznego służącego do zarządzania obiegiem zadań i dokumentów poprzez mechanizm typu workflow. Workflow, czyli po prostu „przepływ pracy” jest pojęciem stworzonym na potrzeby konkretnej gałęzi systemów informatycznych, jaką jest oprogramowanie służące organizacji przepływu informacji od jednego uczestnika procesu do drugiego. Ogromną zaletą tego typu mechanizmów jest fakt, że za ich pomocą można automatycznie implementować i egzekwować procedury obiegu informacji, co z jednej strony pozwala na bardziej efektywne działanie procesu, a z drugiej – skutecznie chroni dostęp do informacji niejawnych przed osobami z zewnątrz i pracownikami mającymi niższy poziom dostępu. Mechanizmy typu workflow mogą być tworzone od podstaw lub z wykorzystaniem jednego z systemów służących do ich graficznego projektowania, dzięki czemu nawet nie mając dużej wiedzy informatycznej po opanowaniu edytora można samodzielnie modyfikować elektroniczny obieg dokumentów.
Najważniejsze funkcjonalności elektronicznego obiegu dokumentów
Wśród najważniejszych zadań jakie wspierają systemy elektronicznego obiegu dokumentów można wymienić: automatyczną rejestrację, przetwarzanie i archiwizację dokumentów od klienta, organizację procesów zakupowych i kadrowych, zarządzanie danymi podstawowymi (master data management, dane podstawowe to po prostu dane zaufane niezbędne do prowadzenia działalności, takie jak kartoteki klientów) a także zarządzanie kontraktami.
W jaki sposób elektroniczny obieg dokumentów może nam pomóc?
Najważniejszymi zaletami elektronicznego obiegu dokumentów pozostają szybkość i oszczędność zarówno czasu jak i papieru. Dzięki zautomatyzowaniu zarządzania kontraktami i fakturami możemy uniknąć spóźnień w płatnościach które mogłyby rzutować na nasz obraz zarówno w oczach klientów jak i pracowników. Automatyczne archiwizowanie i przetwarzanie dokumentów za pomocą systemu informatycznego jest też znacznie mniej czasochłonne niż wykonywanie tego zadania ręcznie. Ponadto dzięki temu, że systemy zazwyczaj tworzą i samoczynnie uzupełniają bazę danych w dowolnym momencie możemy sięgnąć po interesujące nas informacje czy statystyki – oszczędzamy w ten sposób mnóstwo czasu, który normalnie musielibyśmy poświęcić na szukanie. Niezwykle ważnym aspektem działania elektronicznego obiegu dokumentów jest również fakt, że zastosowanie go pozwala na działanie na znacznie szerszą skalę i obniżenie kosztów – dzięki temu, że system zdejmuje z naszych pracowników część obowiązków nie musimy wraz z rozwojem firmy tworzyć większej ilości nowych etatów.
Wpisy promowane
- 5 kluczowych powodów, dla których warto zainwestować w system ERPSystemy ERP przydatne są z wielu powodów. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie zarządzania firmami, których działanie opiera się na współpracy ...
- Co zrobić, aby zwiększyć swoją szansę na otrzymanie pracy w IT?Szukasz pracy w sektorze nowoczesnych technologii i zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby zwiększyć szansę na otrzymanie wymarzonej posady? Przede ...
Wydarzenia
4. Data Economy Congress
07.10.2024 - 08.10.2024
CyberTrust 2024
07.10.2024 - 08.10.2024
AI Biznes Forum
29.10.2024 - 30.10.2024
Najnowsze wpisy
- Webinary jako Nowa Forma Dochodu: Analiza Polskiego RynkuW tym roku najbardziej dochodowy polski webinar dotyczył ratownictwa medycznego i zarobił ponad 83 tys. zł. Wydarzenia online z branży ...
- Raport „E-commerce w Polsce 2024” – Stabilny odsetek polskich internautów kupujących onlineWedług najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2024”, odsetek polskich internautów dokonujących zakupów online utrzymuje się na stabilnym poziomie. W 2023 ...
- IdoSell nawiązuje współpracę z AdyenIdoSell, znana platforma e-commerce w Polsce, ogłosiła strategiczną współpracę z Adyen, globalną platformą technologii finansowych. W ramach tej współpracy Adyen ...
- Raport – handel opiniami w sieciFirmy sprzedające w sieci walczą coraz zacieklej o klientów. A ponieważ aż 95% internautów przed zakupem sprawdza recenzje, to niektóre ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.