Założyciel i szef Facebook’a, Mark Zuckerberg, zapowiedział niedawno, że jest niemal pewne, że jego serwis zdobędzie miliard użytkowników. Dziś jest ich około 500 mln. Jaki plan na podbicie świata ma Facebook?
W znacznej większości krajów rozwiniętych Facebook zajmuje pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych serwisów internetowych. Dlatego też, jak wynika z rozmowy jaką z Javier’em Olivan’em, odpowiedzialnym w firmie za międzynarodowy rozwój przeprowadził serwis VentureBeat – Facebook zamierza ze zdwojoną siłą „uderzyć” na rozwijające się rynki.
Jednym z najważniejszych punktów rozwoju ma być zwiększanie dostępu mobilnego do serwisu. Już teraz działają oficjalne aplikacje dla telefonów komórkowych. Ale o wiele ważniejsze wydają się umowy z lokalnymi operatorami komórkowymi, które przenoszą koszty dostępu do Facebooka na operatorów właśnie, zapewniając klientom tych sieci darmowy dostęp do serwisu. Takich porozumień Facebook ma około 50 – w tym ostatnio podpisane z Bharti Airtel z Indii, czy Beeline i MTS w Rosji.
Facebook przejął również ostatnio malezyjską firmę Octazen Solutions, która może zapewnić rozwój na płaszczyźnie e-mailowej. Poczta elektroniczna pozostaje niezwykle popularną usługą internetową w rozwijających się krajach – nic dziwnego, że Facebook chce skonsumować spory kawałek tego tortu.
Serwis społecznościowy chce szczególnie mocno walczyć o wschodzące i rozwinięte rynki azjatyckie. W Japonii, Indiach, czy Chinach nie zajmuje pozycji lidera. Ale i to wkrótce ma się zmienić, przekonuje Olivan.
W Japonii rządzi serwis Mixi (mający 20 mln użytkowników). Szybko zbliża się do niego Twitter mający 16 mln użytkowników miesięcznie. Z Facebook’a, dla kontrastu, korzysta zaledwie 1,2 mln osób. Olivan zdradza, że grupa jego inżynierów pracuje w Tokio nad wypracowaniem rozwiązania odpowiadającego specyfice rynku Kraju Kwitnącej Wiśni, na którym królują rozwiązania mobilne, zwłaszcza posiadające tysiące funkcji telefony.
W Indiach Facebook ma 10,5 mln użytkowników i rośnie zbliżając się do najpopularniejszego tu serwisu Orkut. Firma wkrótce otworzy pierwsze biuro w tym kraju. Facebook skupia się tu głównie na sieci kontaktów ze szkół średnich.
Z Chinami jest problem – z jednej strony mają ok. 400 mln internautów stanowiąc bardzo kuszący rynek, z drugiej zaś – bardzo trudno do nich dotrzeć. Nie chodzi tylko o barierę języka; w grę wchodzą lokalne odpowiedniki prawie wszystkich znanych na świecie serwisów, które cieszą się tu ogromną popularnością. Dla Facebooka to ciężki orzech do zgryzienia, zwłaszcza, że w wielu częściach kraju dostęp do serwisu jest zablokowany.
W Rosji Facebook’owi z 1,2 mln użytkowników daleko do wiodącego prym Vkontakte, z którego korzysta ok. 75 mln użytkowników. Jak już wspominano, serwis podpisuje kolejne umowy z operatorami komórkowymi.
Warto oczywiście wspomnieć o tym, że i w Polsce Facebook ma jeszcze sporo do zrobienia. Według Megapanelu ma on 5,5 mln użytkowników. Do Naszej-Klasy jeszcze mu brakuje (ma ona ok. 12 mln użytkowników), choć dynamika przyrostu nowych użytkowników jest ogromna.
Sukces Facebook’a jest oszałamiający. Na tyle by powstał o tym film. I na tyle by zapytać jak wiele może jeszcze zdobyć? I czy Facebook stanie się synonimem internetu?
Grafika: scrapetv.com
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.