Facebook składa dokumenty niezbędne do wejścia na giełdę

Opublikowano: 2 lutego 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Przedstawiciele serwisu społecznościowego Facebook w środę, 1 lutego, złożyli do Amerykańskiej Komisji Giełdy i Papierów Wartościowych (SEC) 200-stronicowy dokument S-1, będący wstępnym projektem emisyjnym przed planowanym debiutem giełdowym.

W II kwartale 2012 roku Facebook wejdzie na nowojorską giełdę Wall Street. Zostały już złożone w tym celu wszelkie niezbędne Facebook składa dokumenty niezbędne do wejścia na giełdę 1dokumenty do tzw. IPO, czyli początkowej oferty publicznej. Nie podano jeszcze dokładnego terminu debiutu. Dokumenty wskazują, że Facebook chce uzyskać ze sprzedaży akcji na giełdzie kwotę 5 mld dolarów. Jest to rekord w przypadku firm internetowych. Dla porównania można podać, że Google w 2004 toku na swoim debiucie giełdowym uzyskał 1,9 mld dolarów. Zakłada się, że jeśli inwestorzy wykażą większe zainteresowanie, to firma przygotowana jest na większą podaż akcji. Prognozowana wartość firmy wynosi około 100 mld dolarów.

Serwis Facebook istnieje od 8 lat i został założony przez Marka Zuckerberga na uniwersytecie Harvard, kiedy ten miał 19 lat. Jest on zaliczany do 10 najbogatszych ludzi w Stanach Zjednoczonych, a jego majątek jest oceniany na 17,5 mld dolarów. W jego rękach znajduje się 28,4 proc. akcji Facebooka.

Po raz pierwszy władze Facebooka ujawniły wysokość dochodów netto. W 2011 roku Facebook osiągnął 1 mld dolarów dochodów netto, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2010 o 65 proc. Zysk serwisu w poprzednim roku szacowany jest na 668 mln dolarów, a łączne przychody na 3,71 mld dolarów. 12 proc. przychodów Facebook czerpie od dostawcy gier na własną platformę, firmy Zynga. 3.2 mld dolarów przychodu pochodzi z reklam. Między rokiem 2009 a 2010 przychody z reklam wzrosły o 145 proc., a w latach 2010-2011 o 69 proc. Jak dotychczas, Facebook nie czerpie korzyści finansowych z reklam na urządzeniach mobilnych.

Facebook ma około 845 mln użytkowników na całym świecie, którzy zawiązali łącznie około 100 mld przyjaźni w serwisie. W ciągu doby przesyłanych jest 250 mln zdjęć. Każdy użytkownik średnio ma 118,3 przyjaciół na Facebooku i przesyła średnio 3,4 zdjęcia każdego dnia. Ponad połowa użytkowników serwisu, tj. 483 mln to rzeczywiście aktywni użytkownicy, wchodzący na stronę serwisu każdego dnia. Ich liczba zwiększyła się o 48 proc. od grudnia 2010 roku, kiedy wynosiła 327 mln. Jeden użytkownik Facebooka generuje dla firmy przychód rzędu 4,39 dolarów.

Źródło: paidcontent.org, allthingsd.com

Marta Michałek-MachniewskaFacebook składa dokumenty niezbędne do wejścia na giełdę

Podziel się!

O autorze

marta