FairSquare: chcemy być odpowiednikiem Allegro dla ofert promocyjnych

Opublikowano: 1 lipca 2014. Kategoria: Startupy. Tagi: , ,

Na naszym rynku pojawiła się FairSquare.com, „społecznościowa platforma sprzedaży”, która chce być odpowiednikiem Allegro, ale dla oferentów usług i ofert last minute. Rozmawiamy z Bartoszem Bodnarem, dyrektorem zarządzającym FairSquare, m.in. o wejściu do Polski oraz różnicach względem serwisów zakupów grupowych. 

Polska jest pierwszym europejskim krajem, w którym startuje FairSquare. Dlaczego?

W tworzeniu platformy na rynek amerykański bardzo duży udział mieli menadżerowie i programiści z Polski. W rozmowach wewnątrz firmy o rozwoju platformy na rynki europejskie przeważały głosy, że właśnie Polska jest idealnym wyborem na start. To duży kraj z bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturą mobilnego internetu, dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce i ogromną bazą świetnych programistów. Czujemy się tu pewnie i dobrze. Nie bez znaczenia jest też fakt istnienia na tym rynku tak potężnego gracza, jakim jest Allegro, do którego jest nam bardzo blisko. FairSquare to właśnie takie Allegro, ale dla usług i ofert promocyjnych.

Czym w takim razie FairSquare wyróżnia się od wspomnianego Allegro czy zwłaszcza platform zakupów grupowych?

W zasadzie wszystkim. Tylko na pierwszy rzut oka jesteśmy podobni do takich portali jak Groupon, Gruper i im podobne. Przede wszystkim nie są to platformy, a portale, czyli zamknięte, ręcznie sterowane serwisy. FairSquare to otwarta platforma, czyli zdecydowanie bliżej jest nam na przykład do Allegro i eBay’a.

Oferent zauważy wiele różnic.

Przede wszystkim FairSquare nie jest serwisem marketingowym, jak ma w zwyczaju nazywać siebie Groupon, a platformą sprzedażową. Oznacza to, że jesteśmy dla oferentów nowym kanałem sprzedaży, na którym mają aktywnie zarabiać, a nie dokładać do biznesu, by zareklamować swoje firmy, jak ma to często miejsce w portalach zakupów grupowych.

Po drugie, w FairSquare zarejestrować może się każdy, kto prowadzi dowolną formę działalności – od wielkiej sieci po jednoosobowe działalności gospodarcze. Robi to samodzielnie na stronie, a cała procedura trwa kilka minut. Po rejestracji oferent tworzy swój profil, podobnie jak na Allegro. To tam klienci mogą się dowiedzieć o nim wszystkiego, sprawdzić lokalizacje, aktualne oferty czy opinie innych użytkowników.

W portalach zakupów grupowych sprzedawca istnieje tak długo, jak długo opublikowana jest jego oferta – kiedy oferta znika, znika też sprzedawca. To zdecydowanie nie fair… W FairSquare raz zbudowany profil pracuje dla oferenta już zawsze.

FairSquare

Co więcej, oferty również wystawiane są bezpośrednio przez oferentów. W tym celu stworzyliśmy prosty, intuicyjny i estetyczny mechanizm kreowania ofert. Stworzenie oferty trwa zaledwie kilka minut. Można użyć własnych zdjęć lub skorzystać z darmowej bazy blisko 10 tys. zdjęć udostępnionych przez nas. O wszystkich parametrach decyduje oferent, także o czasie jej ekspozycji. Wystawienie oferty jest darmowe, i nie ma górnej granicy w liczbie wystawionych ofert. Jeden oferent może więc wystawić dziesiątki, setki, ofert na swoje usługi i produkty w dowolnej liczbie swoich lokalizacji.

Portale zakupów grupowych oferują klientom rabaty na poziomie 50% i więcej, a prowizje dla oferentów wynoszą ok. 50% ceny sprzedaży. Oferenci na płatność czekają często do 30 dni. Nie sposób zarobić na takim modelu biznesowym! Stąd tak wiele nadużyć i nieuczciwych, niepełnowartościowych ofert na portalach zakupów Grupowych, o których można było dużo przeczytać w prasie. W FairSquare oferta również musi być promocyjna, ale najniższy wymagany rabat to zaledwie 5%. Prowizja natomiast to jedynie 14% od zrealizowanych transakcji i nie ma żadnych dodatkowych czy ukrytych kosztów. Pieniądze wysyłamy do oferentów dwa razy w tygodniu.

Na koniec warto wspomnieć o całej warstwie socjalnej – oferent rejestrując się w FairSquare zyskuje potężne narzędzie do zdobywania nowych klientów i utrzymywania relacji z już zdobytymi. Wewnętrzne komunikatory, fora, panele dyskusyjne, narzędzia do wystawiania ofert wyłącznie dla stałych klientów to zaledwie wierzchołek góry, jaką jest FairSquare. Tak, jak Allegro stało się dla milionów sprzedawców głównym miejscem prowadzenia biznesu, tak FairSquare ma szansę stać się podstawowym wyborem dla wszystkich oferentów świadczących usługi i sprzedających produkty w promocyjnych cenach.

W komunikowaniu często podkreślacie dostępność funkcji OnAir? Dlaczego, jak przekonujecie, ma się stać ważnym elementem korzystania z ofert promocyjnych?

OnAir to specyficzny rodzaj naszej oferty, określanej przez nas jako „Fair”. Poza klasycznymi ofertami na usługi, gdzie wcześniej trzeba umawiać się na wizytę, czy czekać na przyjazd kuriera z przesyłką, stworzyliśmy również oferty dostępne tu i teraz. Ten rodzaj ofert skierowany jest głównie do klientów FairSquare korzystających z serwisu za pomocą naszej aplikacji mobilnej. Dzięki niej mogą wyszukać i kupić oferty będące w zasięgu kilometra, takie jak wolne krzesło u fryzjera, czy promocyjny lunch bez konieczności rezerwacji stolika. Dla oferentów to doskonały sposób na płynne regulowanie obłożeniem swojego biznesu. Słabszy dzień w restauracji? Włączamy ofertę OnAir i wszyscy w okolicy wiedzą, że bez czekania mogą zjeść tu i teraz, smacznie i niedrogo. Fryzjer potrzebny na już? Manicure na teraz? To wszystko są oferty OnAir.

FairSquare2

Spróbujmy więc podsumować: jakie są główne zalety korzystania z FairSquare dla przedsiębiorców?

Jak już wspomniałem wcześniej – FairSquare to nowy kanał sprzedaży, dający przedsiębiorcom ogromne możliwości rozwoju biznesu: pełną kontrolę nad transakcjami i ofertami, w tym nad ich warunkami, ilością, czasem sprzedaży itp., darmową obecność w serwisie i darmowe wystawianie dowolnej ilości ofert oraz jedną z najniższych prowizji na rynku wyłącznie od zrealizowanych transakcji, możliwość dotarcia do tysięcy nowych klientów z oferowanymi usługami i ofertami promocyjnymi, obecność w serwisie nawet po wygaśnięciu ofert, czyli budowanie marki. Zalet jest cała masa, a przy zerowym ryzyku i braku jakichkolwiek kosztów wejścia jest to po prostu znakomita oferta dla wszystkich.

Jakie macie plany na przyszłość? Kolejne kraje? Funkcjonalności serwisu?

Jeżeli start w Polsce potoczy się tak, jak sobie założyliśmy, to jeszcze w tym roku rozpoczniemy przygotowania do uruchomienia serwisu w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Niemczech. Czekamy też na pozytywny finał rozmów amerykańskiego oddziału z tamtejszymi funduszami inwestycyjnymi, by rozpocząć silne działania promocyjne w pozostałych dużych miastach Stanów Zjednoczonych.

A co do nowych funkcjonalności – najbardziej pilna kwestia to dokończenie aplikacji mobilnych na pozostałe platformy poza iOS. Android jest na ukończeniu, a Windows w drodze. Dla użytkowników stacjonarnych tworzonych jest właśnie kilka fantastycznych, nowych funkcji, ale z ich implementacją zaczekamy, aż użytkownicy przyzwyczają się do ogromu funkcjonalności z którymi wystartujemy w czerwcu. Platforma jest bardzo intuicyjna, ale i niezwykle bogata. Użytkownicy jeszcze przez długi czas nie powinni narzekać na brak nowości.

Na koniec pytanie dotyczące globalnego rynku: czy macie pewność, że model biznesowy serwisu przyjęty w USA będzie działać w Polsce?

W biznesie nie ma nic pewnego, ale jesteśmy spokojni o przeniesienie tego modelu na nasz rynek. Po pierwsze Polacy świetnie adaptują amerykańskie rozwiązania. Najlepszymi przykładami są takie serwisy, jak Facebook, Google, Pinterest, Instagram i wiele, wiele innych, które są niezwykle popularne w Polsce. Poza tym, jak już mówiłem, nad globalnym projektem FairSquare pracowali również Polacy i zapewniam, że tworząc go myśleliśmy o tym, jak zostanie przyjęty w naszym ojczystym kraju. FairSquare jest pierwszą na rynku otwartą platformą usługową i promocyjną w takim kształcie, ale zastosowane rozwiązania, celowo są podobne do tych, znanych już z innych serwisów. Nie wszystko funkcje tworzyliśmy od zera, ale na pewno staraliśmy się przygotować je jak najlepiej.

Dzięki i powodzenia!

Firmy, które chciałyby przedstawić swój projekt w ramach naszego cyklu „Poznajmy się” zapraszamy do kontaktu.

Dawid ZarazińskiFairSquare: chcemy być odpowiednikiem Allegro dla ofert promocyjnych

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.