Firma Google chce być bardziej przejrzysta

Opublikowano: 21 września 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Firma Google uruchomiła Transparency Report, zestaw narzędzi wraz z interaktywną mapą pokazującą, jakie rządy wysłały do korporacji zapytania w sprawie użytkowników lub zażądały jakieś formy cenzury lub ingerowania w internetowe treści w danym czasie.

Mapa pokazuje na przykład, że w okresie od stycznia do czerwca 2010 r. rząd amerykański pytał o użytkowników Google 4287 razy i prosił o integrację w treści 128 razy. Inne kraje, które zwracały się do firmy wielokrotnie (powyżej 1000 razy) to m.in. Brazylia, Francja, Indie czy Wielka Brytania.

Mapa pozwala również sprawdzić ile razy dany kraj odwoływał się do Google i o jakie serwisy chodziły. Dla przykładu: od lipca do grudnia 2009 roku wydanych zostało siedem decyzji sądów USA dotyczących usunięcia treści z YouTube oraz sześć – z Blogger’a. W tym samym okresie polski rząd skierował do Google 86 zapytań w sprawie użytkowników.

Firma Google chce być bardziej przejrzysta 1

Kolejne narzędzie to graficzne przedstawienie ruchu w usługach Google w różnych krajach świata. Firma tłumaczy: tam, gdzie na wykresie pojawiają przestoje, oznacza to, że dany rząd blokuje dostęp do informacji lub zachodzą problemy techniczne.

Przejrzystość jest główną wartością w Google. Jako firma czujemy się odpowiedzialni za zapewnienie maksymalnej przejrzystości w przepływie informacji w naszych narzędziach i usługach. Wierzymy, że więcej informacji oznacza większy wybór, większą wolność i ostatecznie – większą władzę dla jednostek – przekonuje firma.

Dawid ZarazińskiFirma Google chce być bardziej przejrzysta

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.