Krócej, a częściej. W dwie osoby do Egiptu lub na egzotyczną Kubę. Do 3 i 4 gwiazdkowych hoteli w Egipcie, Tunezji i Grecji. Najchętniej korzystaliśmy z ofert Neckermanna, a najwyżej ceniliśmy rezydentów Easy Travel. Wartość cenowa jednej rezerwacji wzrosła niewiele, ilość wykupionych pakietów All Inclusive bardzo. Wakacje wciąż częściej kupujemy w ostatniej chwili, jednak planowanie podróży na kilka miesięcy przed wyjazdem, staje się modne i wygodne. Portal turystyczny EasyGo.pl podsumował analitycznie wybory i zachowania polskich e-turystów w 2008 roku.
Dwuosobowe wyjazdy turystyczne na 7 dni to wyraźny trend 2008roku. Roczna analiza bazy klientów EasyGo.pl wykazała, że aż 68,35% wszystkich rezerwacji to wyjazdy w parach. Skład osobowy 2+1 zajął drugą pozycję z wynikiem 16,91%.
Bezsprzecznie rozwijamy się podróżniczo i kupujemy coraz droższe imprezy. Jeszcze dwa lata temu średnia cena za rezerwację wynosiła w EasyGo.pl 3852,18 zł. W roku 2007 było to 3986,90 zł, a w badanym, 2008 roku już 4178,21 zł.
Warto podkreślić, że wpływ na wzrost średniej ceny rezerwacji z całą pewnością miała obniżka cen kierunków egzotycznych.
Tradycyjnie najczęściej podróżowaliśmy w okresie wakacji szkolnych. Najwięcej wyjazdów przypadło na lipiec 17,77% i sierpień 17,53%. Kolejną pozycję zajął wrzesień z wartością 15,4%. Na czwartym miejscu znalazł się czerwiec z wynikiem 11,57%.Te cztery miesiące wyraźnie wskazują na poszerzanie ścisłego sezonu. Cieszy fakt, że Polacy zaczynają masowo doceniać równie atrakcyjne turystycznie, a jednak tańsze i dużo spokojniejsze miesiące, jakimi są czerwiec i wrzesień.
Gdzie? Egipt, Egipt i jeszcze raz Egipt! Kraj faraonów to od lat bezsprzeczny numer jeden wśród ulubionych kierunków masowej turystyki naszych rodaków. Aż 28,49% wszystkich wyjazdów dotyczyło tego właśnie państwa. Na kolejnym miejscu z wynikiem niemal o połowę niższym, 16,44%, znalazła się Grecja. Trzecie miejsce w roku 2008 należy do Tunezji, do której wybrało się 14,19% klientów portalu. Ciekawym spostrzeżeniem jest fakt, że wśród krajów z pierwszej dziesiątki aż 8 to państwa Europejskie. Upadł tym samym mit o tym, że Polacy masowo wybierają, podobno tańsze, kraje arabskie.
Wyjazdy egzotyczne stoją na ciekawym rozdrożu. Z jednej strony, przyzwyczailiśmy się, że są one plażową alternatywą dla wyjazdów narciarskich na przełomie roku. Z drugiej, znaczne obniżenie cen w kilku kierunkach egzotycznych sprawiło, że stały się one interesującą propozycją dla osób poszukujących nowych wrażeń podróżniczych w ciągu całego roku. Liderem roku wśród kierunków egzotycznych została w ubiegłym roku Kuba z wynikiem 27,54% tego segmentu. Na drugiej pozycji znalazła się Tajlandia 12,29%, a na trzecim Meksyk z wynikiem 11,02%. Duży spadek zanotowała, bardzo lubiana jeszcze kilka lat temu, Dominikana.
Obiekty 3 i 4 gwiazdkowe to dwie najczęściej wybierane i stosunkowo wysoko oceniane klasy hotelowe. Analiza ilościowa bazy klientów EasyGo.pl oraz jakościowa programu Opinie, który pozwala klientom portalu na dokonywanie własnych ocen goszczących ich hoteli pokazała, że najczęściej odwiedzanym obiektem w roku 2008 był czterogwiazdkowy, egipski Shams Safaga. Z jego gościnności postanowiło skorzystać aż 261 rodzin, par i singli. Klienci EasyGo.pl ocenili go na solidne 4,2 punktu w 5-cio stopniowej skali.
Teoretycznie, przez lata, najważniejszym elementem decydującym o wyborze oferty turystycznej była dla naszych rodaków cena. Zestawienie najchętniej wybieranych ofert w roku 2008 pokazuje zmiany w tym zakresie. Najchętniej wybierano oferty biura Neckermann, uznawanego potocznie za dość drogie.
Biurowy ranking TOP 5 2008 wygląda następująco:
1. Neckermann 12,3%,
2. Ecco Holiday 8,6%,
3. Itaka 8,0%,
4. Exim Tours 7,7%,
5. Sun& Fun 7,5%,
Analiza jakościowa usług turystycznych to najważniejsza wartość prowadzonego przez EasyGo.pl programu Opinie. Dzięki niemu każdy podróżnik może wyrazić swoje własne zdanie nie tylko na temat hotelu i miejscowości turystycznej do której trafił, ale także na temat biura podróży, które przygotowało i przeprowadziło jego wycieczkę oraz pracy jego rezydentów. Warto podkreślić, że w ocenie klientów praca rezydenta często wpływa na końcowy efekt wielomiesięcznej i wytężonej pracy całego biura.
W roku 2008 najwyższe laury klienckie przypadły pracownikom biura Easy Travel. Klienci odpoczywający z tym touroperatorem przyznali jego rezydentom aż 4,8 pkt. Na 5 możliwych.
Pełny TOP 5 w tej kategorii przedstawia się następująco:
– Easy Travel 4,8 pkt.,
– Ecco Travel 4,4 pkt.,
– Adriatyk 4,1 pkt.,
– Orbis 4,0 pkt.,
– Rainbow Tours 4,0 pkt.
Oceny niskie, które wskazują, że ten element produktu turystycznego wymaga solidnego dopracowania przez poszczególne biura otrzymały:
– Pegas 2,9 pkt.,
– GTI 2,9 pkt.,
– Itaka 2,8 pkt.,
– Triada 2,7pkt.,
– Oasis Tours 2,5 pkt.
Segment wycieczek lotniczych bije kolejne rekordy. 79,8% klientów portalu jako środek wakacyjnego transportu w 2008 roku wybrało samolot. Rok wcześniej było to 74,46%. 15,71% klientów zdecydowała się pojechać na wakacje własnym środkiem lokomocji, a tylko 4,49% wybrało autokar.
Ewidentnie najczęściej wybieraliśmy świadczenia pakietu All Inclusive. Blisko połowa wszystkich klientów portalu (49,02%) w całym 2008 roku zdecydowała się na taką dyspozycję.
Promocja typu last minute wygrywa. W 2008 roku aż 53,02% ofert została kupiona w ostatniej chwili. Alternatywna akcja marketingowa touroperatorów, wcześniej taniej, polegająca na dużych zniżkach w zamian za wcześniejsze rezerwacje zyskała sympatię 12,35% klientów portalu.
Okiem managera – Mateusz Kazieczko, prezes zarządu EasyGo.pl:
Analiza poszczególnych elementów nie przynosi większych niespodzianek. Turystyka rozwija równomiernie, planowo, adekwatnie do naszych podróżniczych aspiracji i finansowych możliwości. Masowo stawiamy na średnią i dobrą jakość w zamian za relatywnie niską cenę. Kuszą nas promocje, rabaty cenowe w ulubionych kierunkach, ale cieszą też duże obniżki w nowych, egzotycznych destynacjach. Podróżujemy częściej i dalej. Podsumowując rok 2008 trudno jednak pominąć wątek firstów i lastów.
„Nie warto kupować wcześniej. Kupiłem w grudniu 2007w promocji first minute wakacje na sierpień 2008, a teraz lasty są tańsze. Oszuści!” To przykładowy wpis i zarzut czytany na forach turystycznych i w publikacjach prasowych w 2008 roku. Czy jest to jednak, aby pełny, prawdziwy i uczciwy obraz?
Wakacje, jak każdy inny dość drogi, towar czy usługę należy kupować rozsądnie i przyglądać jej się wiloaspektowo. Błędem jest kierowanie się wyłącznie jednym marketingowym wskaźnikiem np. ceną.
Warto pamiętać, że oferty last minute kupujemy w ostatniej chwili godząc się, że nie zawsze dostaniemy konkretny, wypatrzony przez nas hotel czy kierunek podróży. Czasem okaże się, że nie ma wystarczającej dla naszej rodziny ilości miejsc w samolocie, że musimy przesunąć termin wylotu na inny, lub zgodzić się na wylot z np. z Katowic podczas gdy naszym najbliższym lotniskiem jest Gdańsk. Godzimy się na te utrudnienia i potencjalne niewygody w zamian za niższą cenę. Czasem niższą nawet od ceny oferty wcześniej taniej, kupionej 6-7 miesięcy przed wakacjami.
Kupując wcześniej taniej, kupujemy przede wszystkim ten hotel, który chcemy, z wylotem i powrotem na zaplanowane przez nas lotnisko, korzystamy z bardzo dużych rabatów, zyskujemy często dodatkowe atrakcje, których nigdy nie otrzymamy w cenie katalogowej w środku sezonu.
Oczywiście mogą zdarzyć się sytuacje, że cena oferty last minute będzie w sezonie niższa od tej sprzed kilku miesięcy opatrzonej hasłem wcześniej taniej. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że cena ta będzie dotyczyć wyłącznie wybranych, ostatnich ofert, a szczegółowe warunki mogą diametralnie odbiegać od tych, które mieliśmy szansę kupić w grudniu, styczniu czy lutym. Taki los lastów.
Co zatem zrobić? Odpowiedz jest bardzo prosta. Wybierać oferty spośród takich, które albo gwarantują nam w pakiecie gwarancję stałej/niezmiennej ceny, albo dają szanse na indywidualne dokupienie takiej opcji. Owszem, uszczuplamy wówczas nasz rabat o kilkaset złotych, ale zyskujemy w zamian pewność niezmienności ceny, bez względu na wszelkie zawirowania finansowe na rynkach światowych, wojny, krachy giełdowe oraz święty spokój i uśmiech w czasie oczekiwania na swój wyjazd.
Wpisy promowane
- Optymalne zarządzanie tekstyliami to lepsze planowanie i przejrzyste kosztyZarządzanie tekstyliami to m. in. także korzystanie z outsourcingu oferowanego przez profesjonalnego dostawcę usług tekstylnych. Użytkownik przede wszystkim pozbywa się ...
- Naklejki reklamowe z logo firmy: jak stworzyć spójny i rozpoznawalny wizerunek?Branding firmy to wartość niematerialna, która w dzisiejszych, mocno konkurencyjnych czasach nieoceniona. Każdy z nas zna marki, których nazwa od ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.