Spektakularny debiut iPada, zwiększenie liczby odsłon z przeglądarki Google Chrome oraz znaczący wzrost popularności systemu operacyjnego Windows 7 – to tylko niektóre z najważniejszych trendów 2010 roku, które można było zaobserwować na serwisach gemiusRanking.
Informacją, która przykuwała uwagę wszystkich zainteresowanych sytuacją w europejskim internecie, a dokładnie rynkiem urządzeń mobilnych, był wzrost popularności nowości Apple’a 2010 roku – iPada. Jeszcze przed premierą tego urządzenia w Europie, w każdym z krajów objętych badaniem gemiusTraffic, zaobserwowano wzrost liczby odsłon wykonanych z iPada w wysokości od 6% na Litwie do ponad 15% w Estonii, co doskonale obrazuje zainteresowanie, jakie w internautach wzbudzał wymieniony tablet.
Wykres 1. Procentowy udział odsłon dokonywanych za pośrednictwem iPada (Apple) na rynkach objętych serwisami rankingowymi
Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 05.2010 – 12.2010
W roku 2010 widoczny był stały, choć powolny wzrost liczby odsłon dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Liderem na rynku producentów pozostała firma Nokia, jednak strata Apple do lidera zmniejszyła się w analizowanym okresie o połowę. Popularność iPada przełożyła się na spadek procentowego udziału odsłon dokonywanych za pośrednictwem innych modeli urządzeń mobilnych. Co ciekawe, na niektórych rynkach na wejściu na rynek iPada „ucierpiał” jego „starszy brat”, iPhone, który stracił średnio prawie 4 punkty procentowe w krajach europejskich objętych serwisem gemiusRanking.
Według informacji prezentowanych na stronach gemiusRanking, rok 2010 przyniósł także przetasowania na rynku systemów operacyjnych. Choć nadal niepodzielnie królował system Windows (w roku 2010 na każdym z analizowanych rynków 96 lub więcej procent rejestrowanych odsłon dokonywanych jest z urządzeń z zainstalowanym tym właśnie systemem), można było zaobserwować zmiany w popularności jego poszczególnych wersji. Najmłodsze dziecko tej rodziny, Windows 7, który premierę miał w październiku 2009 roku, przez cały 2010 rok stopniowo zyskiwał na popularności. Wzrost zainteresowania internautów tym właśnie narzędziem odbywa się widocznym kosztem udziału dotychczas najpopularniejszego Windows XP, a także nieznacznie, znajdującego się na trzeciej pozycji, Windows Vista.
Wykres 2. Zmiany w popularności systemów operacyjnych Windows XP, Windows Vista i Windows 7, w krajach objętych serwisami rankingowymi
Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 01.2010 – 12.2010
Cytowane dane pochodzą z projektu gemiusRanking, który w tym roku obchodzi swoje dziesięciolecie. Dane prezentowane w serwisach gemiusRanking, bazujące na wynikach badania gemiusTraffic, obrazują najważniejsze przemiany na rynku przeglądarek, wyszukiwarek, systemów operacyjnych, urządzeń mobilnych oraz preferencji internautów dotyczących technicznych parametrów ich komputerów (rozdzielczość ekranu, głębia kolorów, czy aktualna wersja Flash).
Więcej na temat trendów w roku 2010 w mini-raporcie na podstawie serwisu gemiusRanking „Trendy 2010. Rynek internetowy w liczbach”.
Wpisy promowane
- Efektywne strategie zarządzania profilami w serwisach społecznościowychZarządzanie profilami w serwisach społecznościowych staje się kluczowym elementem strategii marketingowej wielu firm. Umiejętne prowadzenie mediów społecznościowych umożliwia lepsze dotarcie ...
- Co wyróżnia skuteczną agencję performance? 5 cech, których warto szukać.Zastanawiasz się, czy agencja, z którą rozmawiasz, naprawdę dowiezie wyniki? To normalne – w końcu nie chcesz przepalać budżetu na ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
- 30.06-01.07.2025 Code Europe
- 06-07.10.2025 Testing Ground Conference 2025
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!