Google zmienia chińską taktykę

Opublikowano: 29 czerwca 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Kolejna odsłona konfrontacji na linii Google – Chiny. Dość przekierowywania użytkowników do wyszukiwarki z Hong Kongu, mówią władze stanowczo. Google ma jednak sposób by dać internautom alternatywę bez cenzury. Czy okaże się skuteczny?

Na początku tego roku firma Google oświadczyła, że nie będzie już cenzorować wyników wyszukiwania dostępnych za pośrednictwem Google.cn. Wywołało to burzę komentarzy i spekulacji czy korporacja będzie zmuszona do wycofania się z azjatyckiego rynku. W marcu Google.cn zostało przekierowane do strony z Hong Kongu, która nie jest cenzorowana.

Dziś firma Google poinformowała, że chińskie władze nie zgadzają się na dalsze przekierowywanie, uznając je za „niedopuszczalne” i grożąc poważnymi konsekwencjami. Korporacja z Mountain View postanowiła jednak zastosować inne podejście – zamiast przekierowania użytkowników, stworzyła nową stronę startową, na której znalazł się link do Google.com.hk.

Szukaliśmy możliwych alternatyw i zamiast automatycznego przekierowania wszystkich użytkowników, udostępniamy im stronę Google.cn, na której znajduje się link do Google.com.hk, gdzie internauci mogą wyszukiwać informacje, czy korzystać ze wszystkich usług Google.cn. Takie podejście potwierdza nasze pragnienie by nie cenzurować wyników w Google.cnprzekonuje David Drummond z Google.

Google zmienia chińską taktykę 1

Dla firmy jest to szczególnie trudna sytuacja, zwłaszcza jeśli jej zapewnienia dotyczące zaangażowania w obronę wolności słowa są szczere. Chiny są zbyt poważnym rynkiem by łatwo z niego zrezygnować. Wydaje się więc, że to jeszcze nie koniec kontrowersji wokół wyszukiwarki.

Dawid ZarazińskiGoogle zmienia chińską taktykę

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.