IAB: jest szansa, że reklama online będzie warta w tym roku 2 mld zł

Opublikowano: 21 grudnia 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Według badania IAB AdEx wartość polskiego rynku reklamy online w trzecim kwartale 2012 wyniosła 485 mln zł. To o 5 proc. więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rośnie znaczenie SEM i reklamy wideo.

Pomimo ciągłych spadków na wydatki reklamowe w prawie wszystkich mediach, rynek online nadal rośnie, osiągając po trzech kwartałach 2012 już 18,9 proc. całego tortu reklamowego w Polsce. Według badania AdEx, zleconego przez IAB Polska i przeprowadzonego rzez PwC, reklama online w tym roku zarobiła już w sumie 1,52 mld zł i wszystko wskazuje na to, że pomimo trudnej sytuacji na rynku mediowym, rok 2012 przyniesie dla reklamy cyfrowej rekordową wartość: możliwe jest przekroczenie 2 mld zł.

Jakie formaty są najbardziej popularne?

Biorąc pod uwagę dotychczasowe trendy panujące na rynku reklamy cyfrowej, potwierdzają się oczekiwania ekspertów. Dominuje SEM i display – każdy z typów pozyskuje ponad jedną trzecią tortu reklamowego online. Warte odnotowania są też solidne wzrosty reklamy wideo. Dynamika w tym segmencie mogłaby być jeszcze większa, gdyby na rynku było więcej dostępnej powierzchni reklamowej. Mimo stale i szybko rosnącej oglądalności treści wideo online, popyt na reklamę wideo przez większość czasu przewyższa podaż – powiedział Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.

IAB: jest szansa, że reklama online będzie warta w tym roku 2 mld zł 1

W czołówce rankingu branżowego nastąpiły drobne przetasowania, jednak grono ścisłych liderów pozostaje to samo. Finanse, motoryzacja i handel wygenerowały 42 proc. wydatków na reklamę online. Artykuły FMCG, zgrupowane na podstawie poniższej klasyfikacji, stanowiły łącznie 11 proc., podczas gdy dobra trwałe ponad trzykrotnie więcej (37 proc.). Największy wzrost rok do roku wykazała branża motoryzacyjna.

Na uwagę zasługują duże wzrosty w kategoriach branżowych: finanse i motoryzacja. Te branże globalnie zmniejszały swoje wydatki na reklamę, ale jeśli chodzi o internet ich wydatki wzrastały w tempie dwucyfrowym – dodał prezes IAB Polska.

Dawid ZarazińskiIAB: jest szansa, że reklama online będzie warta w tym roku 2 mld zł

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.