Internauci nie potrafią utrzymać języka za zębami

Opublikowano: 4 września 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Konsumenci, którzy serfują po sieci w poszukiwaniu informacji i opinii na temat produktów i usług, są nie tylko lepiej poinformowani. Chętniej dzielą się zebranymi opiniami na temat poszukiwanych produktów oraz udzielają rekomendacji swoimi przyjaciołom, rodzinie czy znajomym. Tym samym stosują najtańszą i najbardziej skuteczną formę promocji – marketing szeptany.
Wyniki najnowszego badania firmy BIGresearch , przeprowadzony na próbie ponad 15 tys. respondentów zamieszkujących Unię Europejską, nie pozostawiają złudzeń. Aż 47% konsumentów, którzy poprzedzają zakupy w tradycyjnych sklepach poszukiwaniem informacji w internecie, stosują marketing szeptany, czyli tzw. pocztę pantoflową.

Według eksperta marketingu online Macieja Wyszyńskiego z polskiego oddziału zanox, wyniki badania są jednoznaczne: Bez względu na to czy jesteś producentem ubrań, doradcą podatkowym czy też hurtowo importujesz stal, powinieneś być obecny z informacją o swojej firmie, produktach lub usługach w internecie. Absencja może spowodować uruchomienie negatywnego marketingu wirusowego – rozprzestrzenianie się negatywnych informacji – którego konsekwencją może być spadek sprzedaży także w tradycyjnych kanałach.

Z przeprowadzonych badań BIGresearch wynika także, że klienci którzy poszukują przed zakupem informacji online o produktach i usługach są osobami lepiej wykształconymi i posiadającymi wyższe dochody niż średnia rynkowa,  piastują funkcje kierownicze, a cena nie jest dla nich kluczowym czynnikiem zakupowym. Według analityków firmy badawczej blisko połowa badanych (49%) stosuje reklamę szeptaną w przypadku usług gastronomicznych, 42,6% w przypadku zakupów sprzętu RTV i AGD i 38% w przypadku kosmetyków.

Za pośrednictwem sieci zanox – liczącej już kilka tysięcy serwisów i portali w Polsce, wśród których znajdują się m.in. Onet.pl, Gazeta.pl, o2.pl, Gadu Gadu, Grono.net czy Fotka.pl – swoje produkty lub usługi promuje i sprzedaje w modelu „płać tylko za sukces” m.in.: Ceneo.pl, Centralwings, Expander, Provident, Quelle.pl, Swiatksiazki.pl, Tchibo.pl, Tele 2 czy Wealth Solutions.  Aby pozytywnie stymulować zarówno sprzedaż online, jak i tradycyjną należy być obecny z informacją o produktach, usługach i firmie nie tylko poprzez stronę internetową, ale także wykorzystując nowoczesne formy marketingu online, takie jak: pozycjonowanie w wyszukiwarkach, linki sponsorowane, blogi, fora, nowoczesne formy promocji powiązane z web 2.0 – komentuje Wyszyński z zanox. Takie podejście gwarantuje, że klienci poszukujący informacji będą mogli ją znaleźć. To z kolei zapewni firmom darmową dalszą promocję – w ramach tzw. poczty pantoflowej – informacja zostanie przekazana kolejnym,  potencjalnym klientom – dodaje Wyszyński.

Sylwester KozakInternauci nie potrafią utrzymać języka za zębami

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.