Jak pozycjonować sklep internetowy?

Zależy Ci na tym, aby Twój sklep internetowy był łatwy do znalezienia w Google? Sprawdź o co warto zadbać!

Jak pozycjonować sklep internetowy? 1

Poszukaj słów kluczowych

Pozycjonowanie sklepu internetowego warto zacząć od zidentyfikowania słów kluczowych, które mogą być poszukiwane przez potencjalnych klientów. Zaznaczmy jednak – nie chodzi tu wyłącznie o znalezienie konkretnych fraz, istotne są całe ich grupy. Owszem, te najbardziej popularne (często bardzo ogólne) przyciągają wiele ruchu, jednak to te doprecyzowane odpowiadają za więcej konwersji.

Jak szukać słów kluczowych?

Służą do tego specjalistyczne narzędzia. Jedno z nich, Planner Słów Kluczowych, jest udostępniane przez Google. Z jego pomocą można szacować popularność konkretnych fraz w określonych obszarach geograficznych. Co więcej, Planner potrafi również sugerować frazy pokrewne, dzięki czemu łatwiej poszerzać listę potencjalnych fraz.

Niezależnie od Plannera warto skorzystać również z takich narzędzi jak Senuto lub Semstorm. Służą one do badania poziomu widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google i z powodzeniem można wykorzystywać je do analizy konkurencji. Znając największe sklepy z Twojej branży, możesz sprawdzić, na jakich frazach się pojawiają. A ponieważ zarówno Senuto, jak i Semstorm, wyświetlają prognozowaną liczbę wyszukiwań danej frazy, możesz od razu ocenić, na czym warto się skupić.

Audyt sklepu internetowego

Wybór słów kluczowych pozwala określić priorytety, ale każdy poradnik omawiający jak pozycjonować sklep internetowy, powinien uwzględniać również przeprowadzenie audytu SEO. Dokładna analiza strony pozwala zidentyfikować nie tylko błędy utrudniające pozycjonowanie, ale też kluczowe problemy, które w skrajnych przypadkach mogą wręcz blokować uzyskanie jakichkolwiek efektów.

Audyt co do zasady powinien być jak najbardziej kompleksowy, uwzględniając zarówno kwestie czysto techniczne, jak i analizę treści i linków.

Podstawowe elementy można ocenić manualnie, jednak profesjonalny audyt wykonuje się z użyciem całego zestawu narzędzi, spośród których na szczególną uwagę zasługuje Screaming Frog – program znacząco ułatwiający analizę głównych parametrów poszczególnych podstron. Wiele informacji na temat poszczególnych narzędzi można znaleźć na stronie Zgred.pl.

Audyt techniczny

Kontrolując elementy techniczne, które mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony, należy sprawdzić m.in. czy nie blokujemy sobie możliwości indeksowania części sklepu, ale też czy przypadkiem nie powielamy adresów niektórych podstron. To właśnie na tym etapie sprawdzamy obecność metadanych, nagłówków, ale też sprawdzamy szybkość ładowania się strony. Warto przy tym zaznaczyć – nawet jeżeli jest ona zadowalająca, jeśli tylko istnieje możliwość dodatkowej poprawy, warto o nią zadbać – Google z pewnością to doceni, a dodatkowo poprawi to tempo indeksacji podstron.

Ten etap uwzględnia również sprawdzenie architektury informacji, struktury adresów URL i budowy linkowania wewnętrznego pomiędzy podstronami. To ważne, ponieważ w ten sposób możemy zadbać o to, aby dla wyszukiwarki jasnym było, które podstrony są najważniejsze. Z drugiej strony musimy też pamiętać o tym, aby struktura ta pozostawała intuicyjna dla użytkownika, który po „lądowaniu” w sklepie, może chcieć przeklikać się przez kolejne podkategorie w poszukiwaniu produktów, na których mu najbardziej zależy.

Na wspomnianej już stronie Zgred.pl można znaleźć bardzo szczegółowy poradnik jak wykonać audyt SEO. My tymczasem wspomnijmy o jeszcze kilku sprawach.

Nie zapominaj o mobile

Choć znaczenie ruchu mobilnego jest oczywiste, łatwo o nim zapomnieć w trakcie audytowania strony. Nie popełnij tego błędu i sprawdzaj każdy element sklepu internetowego zarówno pod kątem użytkowników desktopowych, jak i właśnie mobilnych. Szczególnie istotne jest to w trakcie sprawdzania szybkości ładowania strony, ale też pod kątem kontroli, czy Google widzi poszczególne kategorie podstron jako „mobile friendly”.

Audyt contentu w sklepie internetowym

Kontrola treści w sklepie internetowym to jedna z istotniejszych części audytu SEO. Dotyczy to zarówno odpowiedniego dopasowania zawartości meta znaczników, jak i opisów kategorii oraz produktów.

Same opisy powinny być nie tylko możliwie unikalne, ale tez uwzględniać odpowiednie frazy kluczowe i – o czym zapomina wielu pozycjonerów – zachowywać cechy sprzedażowe.

Warto też przy tym pamiętać, że opisy powinny uwzględniać wszelkie wyrażenia precyzujące, które mogą wchodzić w skład fraz z tzw. długiego ogona wyszukiwania (long tail).

Strategia link buildingu

Pozycjonowanie sklepu internetowego musi uwzględniać nie tylko działania on-site (czyli omawiany powyżej audyt techniczny i contentowy i wdrożenie jego zaleceń), lecz również działania z zakresu pozyskiwania linków przychodzących. Na tym etapie warto zaplanować strategię działań i dbać nie tylko o jakość odnośników, ale też zróżnicowanie miejsc, z których pochodzą. Warto przy tym śledzić działania konkurencji – często są one kopalnią pomysłów.

Weryfikuj swoje działania

Na koniec wspomnijmy o tym, że audyt należy okresowo ponawiać, sprawdzając, czy poszczególne elementy nie wymagają naprawy lub… czy z dobrych elementów nie da się „wycisnąć” dla strony więcej. Warto też sprawdzać, czy przypadkiem unikalne treści nie zostały powielone przez konkurencję.

Okresowych kontroli wymaga także strategia link buildingu – w jej ramach zdecydowanie warto co jakiś czas sprawdzać, co się dzieje z wcześniej pozyskanymi odnośnikami, ale też czy nie jesteśmy w stanie zdobyć lepszych odnośników, niż te, które zaplanowaliśmy, wreszcie czy część linków nie jest „toksycznych”, powodując szkody.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top