Za nami sezon turystyczny LATO 2011. Okrągłe cztery miesiące największego ruchu w turystyce masowej. Sezon niewątpliwie ciekawy, bo z jednej strony – obarczony wieloma znakami zapytania wynikającymi chociażby z zachwiania północno-afrykańskiego w pierwszym kwartale tego roku, z drugiej strony – zaskakujący, bo odbudowujący zapomniane kierunki w katalogach ofertowych wielu touroperatorów i zmieniający po części zainteresowania klientów.
W rozumieniu krajowym sezon turystyczny to dwa miesiące wakacji szkolnych – lipiec i sierpień. W ujęciu światowego przemysłu turystycznego, to pełne cztery miesiące masowych podróży letnich, rozpoczynających się 1 czerwca i kończących w ostatnim dniu września. Analiza dotyczy tego szerszego okresu i pozwala na odniesienie jej wyników do identycznego okresu w roku 2010.
Jak i z kim? Aż 63 proc. wszystkich dokonanych w tym czasie zakupów internetowych dotyczył rezerwacji dwuosobowych. Innymi słowy najczęściej podróżowaliśmy w parach. Na rodzinne wakacje w modelu osobowym 2+1 (rodzice z jednym dzieckiem) wybrało się 12 proc. klientów portali Wakacje.pl i EasyGo.pl. Podobnie stały, choć dużo niższy w wartościach wynik osiągnęły składy 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). Taki sam wynik jak przed rokiem odnotowujemy także przy rezerwacjach singli. Wyjazdy w pojedynkę wybrało po 5 proc. internetowych klientów.
Za ile? Średnio o 8 proc. wzrosły nasze wydatki na zakup oferty wakacyjnej w internecie. Nominalnie, w tym SEZONIE wydaliśmy o 386 zł więcej niż przed rokiem. Średnia wartość rezerwacji za ostatnie cztery miesiące wynosiła w 5056 zł. Rok wcześniej było to 4670 zł. Czy to oznacza, że oferty wakacyjne podrożały? Nasz bieżący monitoring w poszczególnych miesiącach SEZONU potwierdza raczej utrzymanie cen sprzed roku. Skąd zatem 8 proc. wzrostu?
Odpowiedź znajdziemy w kolejnej tabeli. Co raz częściej sięgamy po coraz droższe produkty. Ewidentnie umocnił się segment wyjazdów najdroższych. Aż 39 proc. wszystkich dokonywanych zakupów dotyczył ofert z ceną przekraczającą 5 tys. za jedną rezerwację. To o 5 pkt. proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2010.
Wzrost, choć już nie tak wyraźny, notujemy także w parytecie ofert w przedziale cenowym 4-5 tys. zł za jedną rezerwację. W zakończonym właśnie Sezonie po takie propozycje sięgnęło 20 proc. klientów. Tendencję spadkową obserwujemy w segmencie ofert za 3-4 tys. zł. Jeszcze przed rokiem wybierało je 23 proc. klientów. W minionym SEZONIE było ich o 2 pkt. proc. mniej (21 proc.). Straciły także wakacje w pakiecie ekonomicznym z ofertami za 2-3 tys. zł. W Sezonie Lato 2010 wybierało je 16 proc. kupujących, zaś w minionych czterech miesiącach letnich tylko 12 proc. klientów.
Oferty najtańsze, za kwoty poniżej 2 tys. zł za jedną rezerwację, utrzymały tą samą, 8 proc. pozycję jak ubiegłym SEZONIE.
Na ile? Podobnie jak w ubiegłym Sezonie, także w tym roku najczęściej wyjeżdżaliśmy na turnusy 7-dniowe. Statystyka czterech miesięcy ścisłego Sezonu turystycznego wskazuje na 67 proc. udział tygodniówek w tematycznym zestawieniu. Wyjazdy dwutygodniowe wybrało w minionym Sezonie 22 proc. rezerwujących.
Straciły 7 i 14-dniówki. W to miejsce zyskały inne, mniej standardowe formaty czasowe. Rosnącą popularność 11, 10, 9, 5 czy 3-dniówek widać wyraźnie w podsumowaniu. W ubiegłym roku wybierało je 8 proc. klientów. W tym roku, w analizowanym okresie, już 11 proc. kupujących.
Kierunki POP Turystyki. Mimo styczniowo-lutowych zawirowań związanych ze zmianami obrazu politycznego w krajach Północnej Afryki, Egipt szybko odrobił chwilowe straty. Akcje promocyjne związane z budowaniem świadomości bezpieczeństwa, wysokiej jakości usług i komfortu wypoczywających klientów przyniosły skutki i Kraj Faraonów kolejny Sezon letni zaliczyć może do bardzo udanych. Co prawda w obrazie porównawczym, rok do roku, stracił on 3 pkt. proc. w udziale kierunkowym, ale jego wynik i tak jest najlepszym w zestawieniu.
W Sezonie Lato 2011 gościnne kurorty i plaże Morza Czerwonego wybrało na cel swoich wakacji aż 24 proc. wszystkich internetowych klientów. Rok wcześniej było to 27 proc. Na miejscu drugim jest Grecja. Hellada, która kolejny rok mierzy się ze swoimi gospodarczymi i monetarnymi problemami wypracowała w tym roku awans o 4 pkt. proc. w kierunkowym udziale sprzedażowym i awans o jedną pozycję w zestawieniu. W tym roku po oferty greckie (głównie wyspy) sięgnęło 22 proc. klientów, przed rokiem było ich tylko 18 proc.
Trzecie miejsce na podium ulubionych kierunków naszych rodaków zajęła Turcja. Kraj określany mianem wakacyjnego raju dla rodzin z dziećmi stracił, rok do roku, jedną pozycję w porównawczym zestawieniu i aż 2 pkt. proc. w udziale sprzedażowym. Miejsce czwarte i zdecydowanie największy beneficjent tegorocznego SEZONU letniego zajęła Hiszpania. Turystyczna królowa europejskiego słońca awansowała, rok do roku, co prawda tylko o jedną pozycję w zestawieniu, ale w udziale sprzedażowym wypracowała aż 5 pkt. proc. wzrostu sprzedaży.
Mamy kierunkowego zwycięzcę, ale mamy też – i to jest smutna informacja – pokonanego. Największe spadki sprzedażowe – przynajmniej w środowisku internetowym – w tegorocznym sezonie zanotowała Tunezja. Niestety, po zmianach rewolucyjnych, nie poradził on sobie z własną promocją i odbudowaniem zaufania wśród potencjalnych klientów.
Kierunki egzotyczne. Egzotyka w sezonie letnim stanowiła jedynie kolorowe tło i pewne uzupełnienie oferty POP turystycznej. Praktycznie dopiero we wrześniu, czyli w ostatnim miesiącu ścisłego Sezonu Lato, stanowiącym jednocześnie pierwszy miesiąc rozpoczynającego się równolegle Sezonu egzotycznego mogła ona zaprezentować swoje walory.
Na miejscu pierwszym bezapelacyjnie ulokowała się Dominikana. Podobnie jak w 2010 rok, tak i teraz, jej kurorty wybrał co 5-ty egzotycznie zorientowany klient. 20 proc. udział w zestawieniu robi wrażenie. Zwłaszcza, że segmentowy nr 2 ma do niej aż 6 pkt. stratę. Kenia, bo o niej mowa, wypracowała w ciągu ostatnich 4 miesięcy 14 proc. udział w egzotycznej sprzedaży.
Trzecie miejsce egzotycznego podium trafia w tym roku do Wenezueli, która zaskarbiła sobie sympatię zakupową u 11 proc. klientów. Pozycja czwarta, to Zjednoczone Emiraty Arabskie. Kierunek, który przebojem wszedł w tym roku na listy sprzedażowe bardzo dobrą ofertą cenową. Egzotyczne TOP5 SEZONU LATO 2011 zamyka Meksyk, który podobnie jak przed rokiem, tak i teraz zainteresował swoją ofertą 8 proc. internetowych klientów.
Hotele. Bez wątpienia należymy do grupy turystów trafnie oceniającej poszczególne kierunki i ich zaplecza pobytowe. Łatwo dostępne w internecie narzędzia opiniujące zarówno destynacje, jak i poszczególne kurorty, a co najważniejsze pojedyncze hotele stały się doskonałą ściągawką nie tylko uczącą pewnych ogólnych zasad, ale wręcz podpowiadającą w sposób bardzo szczegółowy (opisowy, punktowy, filmowy, zdjęciowy) co warto wybrać, a czego unikać.
Zawartość „Opinii” na portalach EasyGo.pl i Wakacje.pl od lat cieszą się wielkim powodzeniem. W efekcie tego przy dokonywaniu rezerwacji wakacyjnych najczęściej wybieramy już nie tylko kierunek naszych wyjazdów, ale wręcz konkretny hotel. Oto te, które w minionym SEZONIE LATO 2011, w 5 głównych kierunkach POP turystycznych cieszyły się największym zainteresowaniem.
*program „Opinie” EasyGo.pl i Wakacje.pl
Biura podróży. Kolejny Sezon z rzędu Itaka może uznać za bardzo udany. To właśnie po jej oferty i propozycje sięgał co 5 rezerwujący wakacje w internecie klient. W dodatku sumaryczny – 20 proc. – wynik sprzedażowy z tegorocznego SEZONU jest o 1 pkt. proc. lepszy od ubiegłorocznego.
Na drugim miejscu Sezonowego TOP5 w kategorii najczęściej wybieranych biur podróży znalazły się – ex aequo – biura Exim Tours i Sun&Fun. Obaj touroperatorzy mogą mieć powód do zadowolenia bo obaj uzyskali 9 proc. udział w rynku e-travel. Sun&Fun, awansował z pozycji 5-tej i jednocześnie zyskał 4 proc. nowych klientów.
Wezry Holidays utrzymał w minionym Sezonie wysoką, 3-cią pozycję sprzed roku, choć w udziale sprzedażowym lekko stracił- 1 pkt.proc. Na czwartym miejscu naszego podsumowania ulokowały się równolegle 4 biura podróży: Alfa Star, Rainbow Tours, Neckermann i Ecco Holiday. Każde z nich zyskało zakupową sympatię 6 proc. klientów. Stawkę TOP5 za SEZON LATO 2011 zamykają siostrzane marki Triada i Sky Club. Obie, zyskały dla siebie po 4 proc. internetowych klientów.
Rezydenci. Oddelegowani do pracy w terenie pracownicy biura są jego najlepszą wizytówką sprzyjającą budowaniu wyjątkowej więzi i lojalności. Przyjrzyjmy się zatem, kto w minionym Sezonie zasłużył na wyjątkowe uznanie u swoich klientów.
Najwyższą, 5 pkt. ocenę, podkreślającą maksymalne zaangażowanie w pracę z klientem w terenie, otrzymali rezydenci biura Logos Travel. Na drugim miejscu, z wynikiem szczegółowym 4,63 pkt., znaleźli się pracownicy biura Lekier. Stawkę na podium zamykają rezydenci Easy Travel, z niewiele niższym od poprzednika wynikiem – 4,64 pkt.
Pracownicy Ecco Travel w SEZONIE LATO 2011 wypracowali czwartą pozycję zestawienia – z wynikiem 4,63 pkt. TOP5 tej kategorii zamykają rezydenci Konsorcjum Biur Podróży, których praca została oceniona przez klientów na 4,5 pkt.
Katalog, a realia. Podobnie ważnym elementem budującym zaufanie do marki staje się marketing ofertowy. Nie warto tworzyć rzeczywistości opisowej innej niż to co klient de facto odnajdzie na miejscu swojego wypoczynku.
Zdaniem powracających z wakacji klientów najlepsze relacje opisu katalogowego do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku miały w SEZONIE LATO 2011 biura: Lekier, Logos Travel, Konsorcjum Biur Podróży. Praca ich sztabów produktowych i marketingowych oceniona została przez klientów na maksymalne 5 pkt. Drugie miejsce i srebrny wieniec laurowy w tej kategorii trafia do Easy Travel (4,91pkt.), a trzecie i brązowy diadem do Ecco Travel (4,63 pkt.)
Na czwartym miejscu znaleźli się pracownicy odpowiedzialni za opisy katalogowe produktów w Bee Free Holidays (4,50 pkt.), a stawkę zestawienia zamykają – na piątej pozycji – marketingowcy z 7island (4,38 pkt.).
Dojazd. Wybór środka transportu turystycznego w zakończonym właśnie Sezonie nie przyniósł praktycznie żadnych zmian w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wciąż najchętniej sięgamy po oferty oparte o przewozy lotnicze. W ciągu ostatnich czterech miesięcy aż 9 na 10 dokonujących rezerwacji klientów (91 proc.) wybrało się na wakacje samolotem. Podróże z dojazdem własnym wybrało w tym samym okresie zaledwie 7 proc. kupujących, a na wycieczki autokarowe zdecydowało się tylko 2 proc. klientów.
Wyżywienie. Wakacje to czas, w którym zdecydowanie chcemy odpocząć od wszystkiego co zmusza nas do dodatkowych, często niepotrzebnych obciążeń. Zamiast na każdym kroku pilnować portfela, przeliczać waluty i kontrolować kolejne wydatki na przekąski, napoje i inne drobne atrakcje hotelowe, wolimy zryczałtowane opłaty za pakiet, który pozwali nam na radość bez ograniczeń.I to jest chyba najtrafniejsze uzasadnienie dla tak ogromnego sukcesu formatu All Inclusive wśród naszych rodaków. W minionym Sezonie Lato 2011, aż 66 proc. wszystkich składanych rezerwacji zawierało taką właśnie dyspozycję pobytowo- wyżywieniową.
Kosmetyczny spadek, rok do roku, obserwujemy w wyborze pakietów śniadań i obiadokolacji. Ten niewątpliwie wygodny, zwłaszcza dla aktywnych turystów format wybrało w tym roku 20 proc. klientów. Na trzeci miejscu tematycznego podsumowania znalazły się pakiety inne, wynik tej grupy to 7 pkt. proc. i awans w obrazie rocznym o 1 pkt. Na czwartej pozycji znalazły się wyjazdy tylko ze śniadaniami, które minionym SEZONIE wybierało 4 proc. klientów. Omawianą stawkę zamykają wyjazdy bez wykupionego wyżywienia z wynikiem 3 proc.
Last Minute. To był z pewnością bardzo ciekawy i jednocześnie szalenie nietypowy Sezon dla ofert turystycznych wyprzedawanych przez touroperatorów w popularnej promocji last minute. Zazwyczaj procentowy udział takich propozycji utrzymywał się na zbliżonym do wcześniejszych Sezonów poziomie lub miał delikatne tendencje wzrostowe.
W tym roku było odwrotnie. Wszystko zaczęło się maju i trwało przez kolejne miesiące. Każdy przynosił informacje o spadkach w udziale sprzedażowym w porównaniu do tych samych miesięcy sprzed roku. I tak w czerwcu spadek zainteresowania lastami wynosił 5 proc., w lipcu 14 proc., w sierpniu 15 proc., a we wrześniu o 4 proc.
Ostateczne podsumowanie Sezonu przynosi informację o 10 proc. spadku w wyborach zakupowych tej promocji, rok do roku. W lecie 2011 oferty promocyjne wybierało 47 proc. klientów, a rok wcześniej było to 57 pkt. proc.
Lotniska wylotowe. 8 regionalnych portów lotniczych w Polsce wypracowało aż 94 proc. charterowego ruchu turystycznego. Analizując oferty sprzedawane przez nasze portale wyłoniliśmy kolejne lotniska z największymi udziałami w obsłudze wakacyjnego ruchu turystycznego.
Warszawa nie dość, że pozostaje nr 1, to jeszcze podnosi swój wynik, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wówczas z obsługi lotniskowej zespołu Okęcia skorzystało 41 proc. internetowych klientów. W Sezonie Lato 2011 było to już 44 proc.
Zyskały także kolejne w zestawieniu porty lotnicze. Katowice, na miejscu drugim, wypracowały awans z 15 na 17 pkt. proc., rok do roku. Gdańskie Rębiechowo, podobnie jak przed rokiem trzecie w zestawieniu, w tym samym okresie podniosło swoje wyniki z 10 na 11 pkt. proc. Poznańska Ławica utrzymała czwartą pozycję rankingu i stabilny 8 proc. udział w obsłudze portalowych klientów. Wrocław, na miejscu 5, zanotował w tym samym czasie mały, bo tylko 1 proc., spadek – z 7 na 6 pkt. proc.
Kolejne trzy porty lotnicze utrzymały zarówno swoje pozycje w zestawieniu jak i wskaźniki proc. w udziale obsługowym. Kraków – miejsce 6 z wynikiem 5 proc. Łódź – miejsce 7 z wynikiem 2 proc. i Rzeszów – miejsce 8 z wynikiem 1 pkt. proc.
Okiem managera: – Za nami jeden z najciekawszych sezonów w historii masowej turystyki wyjazdowej. I chyba nikt temu nie zaprzeczy. Jeszcze w czerwcu większość z nas zastanawiała się jakie skutki w wynikach sprzedażowych i kondycji dla całej branży przyniesie północno-afrykańska rewolucja. Kto i z jakim wynikiem zakończy ten sezon? Chwilę później rozpoczęły się przymiarki do wydatków związanych ze zmianami Ustawowymi w zakresie nowych gwarancji ubezpieczeniowych.
Po raz kolejny okazuje się, że każda sytuacja kryzysowa ma swoje plusy. Touroperatorzy koncentrujący się do tej pory na kierunkach arabskich błyskawicznie poszerzyli swoje katalogi o nowe lub odświeżone po dłuższej przerwie kierunki europejskie lub egzotyczne (te drugie w POP turystycznej cenie). Więksi gracze, wzmocnili swoje alternatywne propozycje. Równocześnie trwała ciekawa walka o klienta egipskiego. Żal tylko Tunezji, która mimo dobrych cen , nie zrobiła dla siebie praktycznie nic. Skorzystała na tym mocno awansująca zestawieniach, a co ważniejsze w świadomości klientów- Hiszpania. Wyprzedana zaś w lipcu Grecja zaskoczyła chyba nas wszystkich.
W minionym SEZONIE zmienił się też obraz branży i biznesu turystycznego. Konsolidacja wewnętrzna, zmiany w strategii związane z efektem ROPO, powołanie nowych organizacji branżowych, konieczność konsolidacji rynku agencyjnego. Biznes, którym mam przyjemność współzarządzać rozwija skrzydła i przekuwa swój sukces internetowy na sieć partnerską w sprzedaży bezpośredniej dla marki Wakacje.pl. Dla jednych to pewnie powód do zastanowienia, dla innych doskonały temat do rozdrapywania i szukania teorii spiskowych na branżowych forach, jeszcze dla innych sygnał nadchodzących zmian. A dla nas? A dla nas – mam nadzieję – to trampolina do ponownego sukcesu budowanego razem z naszymi Partnerami. – Iwona Sokołowska, dyrektor pionu sprzedaży, członek zarządu Enovatis S.A.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
- Usługi firmy Mewa Textil-Service to szerokie spektrum działań, indywidualne doradztwo i międzynarodowe doświadczeniePo co marnować czas i zasoby na koordynowanie dostaw od wielu usługodawców, jeśli można to robić w sposób bardziej efektywny? ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...
- Shoper osiąga rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku: 14,5 mld zł wartości transakcjiShoper, firma zajmująca się rozwiązaniami e-commerce w Polsce, opublikowała szacunkowe wyniki finansowe za 2024 rok, które wskazują na znaczący wzrost ...
- 7,5 mln użytkowników InPost PayUsługa InPost Pay zdobywa uznanie wśród klientów – już 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników korzysta z szybszych i łatwiejszych zakupów online, ...
- Płatności odroczone w kinie, u fryzjera i w restauracji – 100 tysięcy użytkowników PayPoPłatności odroczone w kinie, u fryzjera, czy w restauracji? To już możliwe. PayPo rozszerza dostępność swojej wirtualnej karty. Od teraz ...