Mergeto.pl sprawdza potencjał polskiego rynku B2B w kontekście e-commerce [raport]

Opublikowano: 19 lipca 2013. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Platforma Mergeto.pl przygotowała raport poświęcony polskiemu rynkowi e-commerce, kładąc nacisk na analizę transakcji dokonywanych na rynku B2B. 

Opracowanie Mergeto.pl zbiera nie tylko dane rządowe i pochodzące od znanych agencji badawczych, ale również̇ informacje przygotowane na zlecenie autorów. Raport ma być kompendium wiedzy na temat funkcjonowania oraz potencjału polskiego rynku e-commerce B2B i B2C.

Jak czytamy w opracowaniu, do kluczowych trendów e-commerce należą m.in. wykorzystywanie urządzeń́ mobilnych w e-handlu i media społecznościowe. Obserwowany jest tzw. mobile boom, a liczba transakcji dokonywanych za pomocą̨ urządzeń́ mobilnych, jak smartfon czy tablet, wzrosła w 2011 r. aż o 722 proc. Szacuje się̨, że wartość́ tych transakcji wyniosła w 2011 r. 640 mln zł, czyli prawie 4 proc. wszystkich zakupów internetowych B2C.

INFOGRAFIKAsrednia

Raport potwierdza, że rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się̨ w Europie i to mimo spowolnienia w realnej gospodarce. Przemawiają za tym liczby: w 2009 r. jedynie 7 proc. całości obrotów polskich firm pochodziła z handlu elektronicznego, podczas gdy średnia Unii Europejskiej wynosiła 13 proc. (dawało to Polsce 16. pozycję). Według danych szacunkowych, wartość́ polskiego e-commerce B2B wyniosła w 2011 r. 120 mld zł, co stanowiło aż ośmiokrotność́ wartości elektronicznych transakcji konsumenckich, ale zarazem tylko 5-6 proc. wszystkich transakcji B2B w Polsce. Dla porównania w USA, elektroniczny handel B2B ma 30 proc. udział w całym rynku. W roku bieżącym wartość́ polskiego rynku e-commerce wyniesie najprawdopodobniej 140 mld zł.

Z badania przeprowadzonego na użytkownikach platform internetowych B2B, wynika, że najchętniej kupują one za pośrednictwem tego kanału: materiały biurowe, surowce, materiały produkcyjne, produkty/usługi związane z eksploatowaniem majątku przedsiębiorstwa. Najrzadziej kupowane są zaś różnego rodzaju nadwyżki magazynowe.

Jeśli zaś chodzi o sprzedawców, to największa oferta dotyczy materiałów i surowców do produkcji, usług logistycznych, a także usług związanych z eksploatacją majątku firmy. Natomiast najrzadziej sprzedawane są materiały biurowe. Oznacza to, że najchętniej kupowany towar, jest najmniej chętnie sprzedawany, przekonują twórcy raportu.

W raporcie znajdują się informacje m.in. na temat: warunków funkcjonowania polskiego e-commerce, charakterystyka e-handlu konsumenckiego, wartość i potencjał rozwoju tego rynku, informacje o konsumencie, trendach, charakterystyce rynku B2B, analiza e-commerce B2B, przedsiębiorcy i ich percepcja korzyści i barier oraz wiele innych zagadnień z zakresu handlu elektronicznego.

Szczegółowy raport można pobrać na stronie www.mergeto.pl.

Dawid ZarazińskiMergeto.pl sprawdza potencjał polskiego rynku B2B w kontekście e-commerce [raport]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.