Nadchodzi e-Mikołaj

W mijającym roku zakupy w Internecie zrobi ponad 4 mln dorosłych Polaków. Świąteczne zakupy online planuje 14% dorosłych internautów, czyli prawie 2 mln osób – wynika z najnowszych badań D-Link Technology Trend przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy D-Link. Chociaż liczba kupujących gwiazdkowe prezenty w sieci nie rośnie, to internetowi sprzedawcy nie muszą się raczej martwić o spadek obrotów. Mimo kryzysu na prezenty w Internecie zamierzamy wydać więcej niż roku temu.

W tym roku chociaż raz z oferty sklepu internetowego skorzystało 30% polskich Internautów. W zeszłym roku twierdząco na pytanie o zakupy online odpowiedziała podobna grupa badanych (32%). Co prawda kupujących w sieci nie przybywa, ale przekonani do tej formy zakupów coraz wyraźniej dostrzegają jej główne zalety, a przede wszystkim atrakcyjne ceny, na które wskazuje 56% e-klientów (dwa lata temu – 43%). Ponad połowa kupujących w sieci korzysta z porównywarek cen, wśród których niekwestionowanymi liderami są Ceneo.pl oraz Skąpiec.pl.

Kupujący chwalą sobie także wygodę zakupów online, czyli składanie zamówień bez wychodzenia z domu – 53% badanych (dwa lata temu – 41%). Doceniają też coraz bogatszą ofertę internetowego handlu, która obecnie jest powodem do zakupów dla 46% klientów (dwa lata temu – 33%).

Co powstrzymuje nieprzekonanych? Przede wszystkim obawa przed nieuczciwymi sprzedawcami (36% wskazań) oraz brak możliwości obejrzenia towarów przed zakupem (35%). W dalszej kolejności osoby stroniące od zakupów online wymieniały brak wiedzy o handlu w Internecie (19%), obawy związane z płatnościami (15%), brak możliwości poradzenia się sprzedawcy (10%) oraz obawy, że towar nie zostanie dostarczony na czas (7%).

Prawdziwe żniwa dla e-handlu to okres przedświąteczny. Podobnie jak w roku ubiegłym prezenty świąteczne w sieci zamierza kupić blisko 2 mln Polaków (14% dorosłych internautów). Grupa ta zamierza jednak zostawić w sieci większe sumy niż przed rokiem. W granicach 100 złotych zamierza wydać w sieci co dziesiąty e-klient (10%), w zeszłym roku taką kwotę deklarował co piaty (18%). Z 14 do 20% wzrósł odsetek osób chcących wydać od 300 do 500 złotych. O połowę wzrosła też grupa chcąca wydać więcej między 500 a 1000 złotych – obecnie taką sumę deklaruje 15% e-klientów. W sieci kupimy przede wszystkim kosmetyki, odzież, płyty CD, zabawki, książki i filmy.

Handel internetowy wyraźnie przyhamował. Ta w ostatnich latach najdynamiczniej rozwijająca się gałąź rynku sprzedaży padła ofiarą zmniejszającego się popytu konsumenckiego, podobnie jak tradycyjne placówki handlowe. Sprzedaż online jest już na tyle istotnym i nierozerwalnym elementem całego rynku handlu detalicznego, że dotyczą go te same trendy ekonomiczne. Z drugiej strony sklepy internetowe zyskują coraz większe grono stałych klientów, którzy doceniają możliwość tańszych i wygodniejszych zakupów oraz znacznie bogatszą ofertę handlową w Internecie. – mówi Mariusz Piaseczny, D-Link Polska.

Badanie D-Link Technology Trend zostało zrealizowane przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie firmy D-Link Polska w listopadzie 2009 roku na próbie 1006 osób, reprezentatywnej dla dorosłej (15-75 lat) populacji Polaków.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top