PR w eCommerce: 5 zasad – jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku? [2/5]

Opublikowano: 25 stycznia 2016. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Obecnie rynek zalany jest przez różnorodne produkty i usługi. Nie wszystkie są wysokiej jakości, ale nawet te słabsze próbują zaistnieć i zdobyć rzesze wiernych klientów, aby stać się popularne i rentowne.

Wykorzystują do tego Internet, co oczywiście ma swoje plusy, jak chociażby tak pożądana przez klientów możliwość wyboru. Nie dziwne jednak, że przy takim natłoku ofert, konsument często ma problem ze zdecydowaniem się na konkretne rozwiązanie. Aby wybrał właśnie nas, a do tego został wiernym i lojalnym kupującym, który będzie przekazywał pozytywne opinie dalej, należy się wyróżniać kilkoma cechami.

Pomysł

Na samym początku funkcjonowania firmy, najważniejszy jest ciekawy pomysł. Powinien być on niepowtarzalny, ale na niektórych rynkach jest to niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe. Należy wtedy określić główne wyróżniki na tle konkurencji. Konsumenci często przyzwyczajają się do swoich, nawet niewielkich wyborów i marek, dlatego też ciężko im zmienić je na nową, szczególnie jeśli nie mają pewności co do ich jakości. Należy pamiętać także o odpowiedniej edukacji, szczególnie jeśli na dany rynek wprowadzana jest nowość, o której jeszcze nie słyszano w branży.

Sprecyzowanie grupy docelowej

Strzałem w dziesiątkę jest pomysł, który idealnie trafia w potrzeby określonej grupy docelowej. Najważniejsze jest odpowiednie sprecyzowanie grupy oraz jej potrzeb, przyzwyczajeń i upodobań. Następnie należy przedstawić konsumentom wartość produktu czy usługi, stosując język korzyści. Klienci muszą zacząć zdawać sobie sprawę z przywilejów, jakie uzyskają wybierając właśnie nas.

Niezawodny produkt

Produkt powinien sam bronić się swoją jakością. Bez tego,  nowa firma ma nikłe szanse na sukces, ponieważ to właśnie na przydatność, jakość wykonania produktu czy usługi i cenę Klienci zwracają uwagę najczęściej.

Zbuduj lojalność

Konsument, który jest zadowolony z zakupionego produktu czy usługi, będzie do nas powracał i powinien być za to w jakiś sposób doceniony. Z pomocą przychodzą tu wszelkiego rodzaju zniżki, rabaty czy programy lojalnościowe. Warto je przewidzieć, ponieważ to bardzo dobry sposób na połączenie klienta z daną usługą. Firmy, chcąc się wyróżnić, oferują marketing poleceń, a w social mediach budują społeczności zainteresowane produktem. Tworzą też newslettery i mailingi.

Promocja

Najważniejszym elementem, pozwalającym powiedzieć o produkcie jak największej liczbie klientów, jest oczywiście dostosowanie działań promocyjnych do przedsiębiorstwa, oferowanego produktu oraz grupy docelowej. Promocję można tworzyć za pomocą różnorodnych działań, takich jak np. public relations, tradycyjna reklama, SEO czy reklama kontekstowa. W zależności od posiadanych zasobów finansowych, można zdecydować się na kombinację kilku z wyżej wymienionych rozwiązań.

Długotrwałe efekty oraz pomoc w budowaniu świadomości marki, szczególnie w sektorze w e-commerce, dają odpowiednio prowadzone działania public relations. Dzięki odpowiednio dobranym narzędziom utrzymujemy kontakt z interesującym nas otoczeniem, a także dbamy o tworzenie i utrzymywanie odpowiedniego wizerunku danej marki. Taką działalność warto powierzyć zaufanej firmie, która poprowadzi komunikację, a tym samym stanie się strategicznym partnerem i doradcą.

Autorem tekstu jest Adam Białas, e-commerce manager w Core PR.

Zobacz wszystkie wpisy w ramach cyklu: „PR w eCommerce”:

  1. PR jako wsparcie dla startupów w branży eCommerce [1/5]
  2. 5 zasad – jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku? [2/5]
  3. Jak wypromować startup? [3/5]
  4. Jakim branżom e-PR przydaje się najbardziej? [4/5]
  5. Znaczenie działań PR dla rynku e-commerce [5/5]
Sylwester KozakPR w eCommerce: 5 zasad – jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku? [2/5]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.