PR w eCommerce: PR jako wsparcie dla startupów w branży e-commerce [1/5]

Kiedy firma rozpoczyna swoją działalność, jej głównym założeniem jest sprawić, aby usługi lub produkty przez nią oferowane dotarły do jak największej liczby klientów. Kluczem do sukcesu jest skutecznie przemyślany i tworzony wizerunek. Startup, który dopiero dąży do zdobycia zaufania ma przed sobą wiele wyzwań. Musi wziąć pod uwagę, że spotka się zarówno z pochwałami, jak i krytyką, szczególnie w internecie, który jest idealnym miejscem dla wszelkiej maści „hejterów”.

Podstawą do zdobycia i przykucia uwagi klientów jest oczywiście dobry produkt. Bez niego, wśród tak ogromnej konkurencji, ciężko będzie samoistnie przebić się do świadomości klientów. Ważne, aby skutecznie informować klientów o najważniejszych cechach naszych usług czy towarów i pokazać im wszystkie ich przewagi konkurencyjne. Wiele firm wydaje majątek na reklamę, ale nie zawsze jest to trafione narzędzie. Dla startupów o mniejszym budżecie szansą są działania e-PR, które skutecznie i długotrwale budują świadomość marki.

Następnym krokiem jest wybór odpowiedniej strategii działań, która pozwoli bezpośrednio poinformować potencjalnie zainteresowanych lub dopiero wygenerować je wśród osób, które jeszcze nie wiedzą co zyskają wybierając dany produkt. Standardowymi działaniami są regularnie dystrybuowane do mediów informacje prasowe, które pozwalają przedstawić markę dziennikarzom, a przez nich grupom konsumentów. Bardzo ważne jest również pozycjonowanie ekspertów firmy, którzy będą dzielić się swoją wiedzą z czytelnikami, wzbudzając zaufanie i podnosząc renomę firmy. Kiedy klient przeczyta artykuł w popularnym serwisie internetowym, chętnie dowie się więcej o temacie, który go zainteresował. Przekierowywanie ruchu na pożądaną przez nas stronę jest niezmiernie ważne, szczególnie dla firm działających w e-handlu.

Jak powiedział Jakub Łączkowski, twórca e-commerce’owej platformy Pozamiatane.pl i jeden z klientów Core PR: Rozpoczynając działalność, którą wspiera się również za pomocą działań e-PR, firmy nie do końca wiedzą czego się spodziewać oraz jak zareaguje otoczenie. Okazuje się, że czytelnik, który ma dziś powszechny dostęp do internetu, lubi czytać porady ekspertów, które dostarczają mu konkretnych wskazówek. Nasza usługa skierowana jest do osób, które żyją szybkim tempem i szukają możliwości na zaoszczędzenie nawet chwili. Proponujemy im usługi sprzątające, które można zamówić przez internet. Dzięki współpracy z CORE PR dowiedziało się o nas więcej osób, nie tylko w Warszawie, ale i w całej Polsce.

Praca nad wizerunkiem powinna być ściśle nadzorowana, szczególnie w przypadku startupów. Jeśli nie przejmiemy kontroli, internet zrobi to za nas. Jest to szczególnie widoczne w przypadku e-sklepów i innych podmiotów, opierających swoją działalność o sieć. Gdy klient chce skorzystać z takiej platformy, zawsze szuka o niej informacji w internecie. Dokładnie to samo zrobi, kiedy chce wyrazić swoje niezadowolenie ze świadczonych usług. Zapobiec można temu poprzez wypracowanie odpowiednich treści pojawiających się w mediach i oczywiście niezwykle ważnych w dzisiejszej komunikacji social mediach.

Ważnymi narzędziami są tutaj content marketing i SEO PR. Promowanie unikalnych treści, które przynoszą klientowi konkretną korzyść, jest gwarantem dotarcia do grupy docelowej. Interakcja i zaangażowanie konsumentów wpływa na zwiększenie świadomości i zbudowanie trwałej relacji i przywiązania do marki. SEO z kolei pozwala nam wydostać się z „bałaganu” sieci i natłoku informacji. Dzięki działaniom pozycjonerskim, coraz więcej klientów może trafić na naszą stronę szukając danych zagadnień lub np. produktów czy usług konkurencji.

Wizerunek jest czymś czego nie zbudujemy w kilka dni. Pracuje się na niego miesiącami, a czasami nawet latami. Ważne jest „pierwsze wrażenie”, które ukierunkuje dalsze działania, jednak należy pamiętać o profesjonalizmie we wszystkim co robimy. Wspomogą w tym profesjonalne firmy, które podpowiedzą jak nie zaprzepaścić zaufania klientów i pomogą uniknąć klęski wizerunkowej, która może zdecydować nawet o zamknięciu biznesu. Na image pracujemy kilka lat, ale możemy go stracić dosłownie w kilka sekund.

Autorem tekstu jest Adam Białas, e-commerce manager w Core PR.

Zobacz wszystkie wpisy w ramach cyklu: „PR w eCommerce”:

  1. PR jako wsparcie dla startupów w branży eCommerce [1/5]
  2. 5 zasad – jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku? [2/5]
  3. Jak wypromować startup? [3/5]
  4. Jakim branżom e-PR przydaje się najbardziej? [4/5]
  5. Znaczenie działań PR dla rynku e-commerce [5/5]

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top