Prowadzenie sklepu internetowego – jakie wnioski należy wyciągnąć z 2020?

Rok 2020 był wyjątkowy pod wieloma względami. Rozprzestrzeniająca się po całym świecie pandemia koronawirusa zmusiła nas do zmiany naszych przyzwyczajeń i odcisnęła piętno na wielu dziedzinach życia. Sprawdźmy dziś, jakie zmiany zaszły w 2020 roku w branży e-commerce i jakie wnioski powinni z nich wyciągnąć właściciele sklepów internetowych.

Prowadzenie sklepu internetowego – jakie wnioski należy wyciągnąć z 2020? 1
zdjęcie: stock.adobe.com, autor: ipopba

E-commerce w 2020 – jak się zmienił?

Mimo problemów szeregu branż i sektorów gospodarki, rok 2020 był przełomowy dla wielu sklepów internetowych. Ogromny wzrost sprzedaży internetowej w Polsce i na świecie był oczywiście spowodowany epidemią wirusa COVID-19. Złożyło się na to kilka czynników. Z jednej strony zamknięte sklepy stacjonarne i centra handlowe. Z drugiej strony klienci widzący w zakupach online bezpieczeństwo. To, jak wzrosła sprzedaż online w Polsce w 2020 roku, mogą zobrazować dane opublikowane w raporcie finansowym platformy Allegro. Możemy w nim przeczytać, że w III kwartale 2020 sprzedaż online na platformie przekroczyła wartość 8 mld zł. Jest to prawie o połowę więcej niż w roku poprzednim. Oczywiście danych tych nie możemy przełożyć bezpośrednio na działanie wszystkich sklepów internetowych. Widać jednak wyraźnie wzrost sprzedaży internetowej w skali całego kraju.

Skalę wzrostu popularności sprzedaży online obrazują też świetnie dane prezentowane w raporcie firmy Gemius. W 2019 z zakupów online korzystało 67% Polaków, w roku 2020 liczba ta wzrosła do 73% (dane na marzec 2020). Rok ten był więc szansą na rozwój działalności dla wielu właścicieli sklepów internetowych. Okres ten przyniósł jednak również sporo wyzwań i problemów, z którymi właściciele biznesów e-commerce nie mieli wcześniej do czynienia.

Prowadzenie sklepu internetowego – największe wyzwania 2020 roku

Jakie największe wyzwania w prowadzeniu sklepu internetowego przyniósł ze sobą rok 2020? Przede wszystkim były to problemy związane z logistyką. Z wyzwaniami tego rodzaju właściciele sklepów online musieli zmierzyć się na kilku płaszczyznach. Z jednej strony borykaliśmy z się z problemami ze strony dostawców. Przestoje w produkcji i lockdowny na całym świecie powodowały czasowe problemy z dostawami produktów czy materiałów. Część sklepów internetowych znalazła się więc w sytuacji, w której nie była w stanie sprostać popytowi ze strony konsumentów.

Problemy logistyczne dotyczyły też często procesu realizacji zamówień złożonych w sklepach online. Okazało się bowiem, że nie każdy sklep internetowy jest gotowy na nagły wzrost liczby zamówień. Często wynikało to po prostu z tego, ile zajmuje fizycznie spakowanie jednej przesyłki i realizacja zamówienia. Opóźnienia w dostawach prowadziły do reklamacji i niezadowolonych klientów, co już bezpośrednio przekładało się na dochodowość sklepu.

Fulfillment dla e-commerce – czy to się opłaca?

Kwestia czasu, jaki właściciel sklepu internetowego musi poświęcić na realizację zamówienia, wiąże się bezpośrednio z taką usługą jak fulfillment dla e-commerce. Na czym to polega? W dużym skrócie jest to zlecenie firmie zewnętrznej całości lub części procesu realizacji zamówienia. W takim modelu nasz towar znajduje się w magazynie prowadzonym przez firmę zewnętrzną. Informacje o zamówieniach są przekazywane bezpośrednio do takiej firmy, która zajmuje się kompletowaniem zamówienia, pakowaniem i jego wysyłką. W wielu przypadkach tego rodzaju firmy, jak chociażby MW Logistics, zajmują się również obsługą ewentualnych zwrotów i reklamacji.

Wbrew pozorom na takim rozwiązaniu sklep internetowy może sporo zaoszczędzić. Często porównanie kosztów założenia i prowadzenia własnego magazynu z kosztami usług firmy oferujących fulfillment wypada z korzyścią dla tych drugich. Posiadając odpowiednie zaplecze, know-how i doświadczenie, tego rodzaju firmy są w stanie zrobić wiele rzeczy taniej i szybciej niż właściciel sklepu online.

Darmowa dostawa

Czas dostawy i koszty wysyłki to jedne z najistotniejszych czynników wpływający na decyzję o zakupie. Rok 2020 pokazał, że darmowa dostawa może być dla wielu klientów bodźcem, który ostatecznie zachęci ich do zakupu. Taką strategię konsekwentnie realizuje wspomniany tu już lider branży e-commerce platforma Allegro, oferując kupującym darmowe wysyłki w ramach abonamentu SMART. Oczywiście trudno tu porównywać możliwości finansowe takiego gigant i zwykłego sklepu internetowego. Warto jednak dokładnie policzyć, przy jakiej wartości zamówienia opłaca nam się zaproponować klientowi darmową wysyłkę. Temat darmowej wysyłki wiąże się również ze wspomnianymi wcześniej usługami fulfillmentu. Jeśli korzystając z takiego rozwiązania uda nam się zmniejszyć koszty przesyłki, to tym samym będziemy w stanie zaproponować klientowi darmową dostawę przy jeszcze niższej kwocie zamówienia.

Oczywiście, to czy fulfillment dla e-commerce jest dla nas opłacalny, czy nie, musimy każdorazowo przeliczyć indywidualnie. Nie warto jednak z góry odrzucać takiego rozwiązania.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top