'Puls Biznesu', Pentor i Oracle badają skalę praktyk korupcyjnych w polskiej gospodarce

Opublikowano: 29 października 2004. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , ,

W środę, 27 października w ‚Pulsie Biznesu’ opublikowany został pierwszy z cyklu raportów o poziomie korupcji w Polsce. Inicjatorzy badania chcą poznać percepcję rozmiarów korupcji przez ludzi biznesu oraz ich oceny i prognozy zmiany skali zjawiska. Uzyskane informacje posłużą do opracowania syntetycznego wskaźnika, umożliwiającego bieżącą diagnozę nasilenia procesów korupcyjnych oraz obserwację trendów. Wszystko dzięki cyklicznym, prowadzonym co 2 miesiące pomiarom.

Zdaniem Jacka Ziarno, redaktora naczelnego ‚Pulsu Biznesu’ – dziennik podjął temat nieprzypadkowo. Jak zauważa – oczywiście bardzo ważne są racje moralne, ale z korupcją trzeba walczyć także z powodów całkiem racjonalnych, ekonomicznych: po prostu szkodzi polskiej gospodarce. Przeciwdziała konkurencji, a zatem wolnemu rynkowi, sprzyja marnowaniu publicznych często pieniędzy, zniechęca obcy kapitał do inwestowania w Polsce… A zatem naturalne, że ‚Puls Biznesu’ w informacjach i reportażach – z uporem i na co dzień – stara się korupcję piętnować. Jak podkreśla Ziarno dziennik nie budzi się nagle, od wielkiego dzwonu publikując starannie przygotowany raport. To fragment większej całości. Aby obraz był pełniejszy, dynamiczny redakcja postara o się wyniki podobnych badań co dwa miesiące.

Jak mówi Paweł Piwowar, prezes polskiego oddziału Oracle, jego firma zdecydowała się zaangażować w projekt ponieważ uważa, iż przedsiębiorcom potrzebne jest dogłębne zbadanie skali zjawiska korupcji, przeprowadzone rzetelnie przez profesjonalistów. Zbyt łatwo dawano wiarę popularnym opiniom na temat korupcji, które opierały się na wiadomościach zasłyszanych w mediach i na obiegowych ocenach krążących pomiędzy ludźmi.

Eugeniusz Śmiłowski, prezesa Pentora, który przeprowadza badanie, analizując wyniki pierwszego pomiaru wykazuje, że ocena poziomu korupcji jest obecnie wyostrzona i bardzo surowa. Dwie trzecie polskich przedsiębiorców przyznaje, że skala korupcji w Polsce jest dużo większa niż krajach UE. Połowa ocenia jej poziom jako wysoki, reszta – jako średni. Jej poziom stanowi poważną przeszkodę, utrudniającą działalność firm. Najwyższe nasilenie praktyk korupcyjnych występuje wśród polityków, działaczy partyjnych, posłów, senatorów i radnych. Korupcją przesiąknięte są służba zdrowia, ministerstwa i urzędy centralne oraz służby celne. Wysokie natężenie korupcji przedsiębiorcy obserwują również w przedsiębiorstwach państwowych, władzach samorządowych oraz w sądach i prokuraturze. Nie omija policji i urzędów skarbowych. Niestety można się z nią zetknąć także w przedsiębiorstwach prywatnych, w nauce i szkolnictwie oraz bankach, choć na skalę już dużo mniejszą. Zdaniem Śmiłowskiego monitoring nasilenia korupcji to nie tylko możliwość bieżącej obserwacji opinii i realnych zachowań, ale szansa na zrozumienia problemu i podjęcia działań antykorupcyjnych.

Pierwszą falę badania przeprowadzono pod koniec września br. Badanie zrealizowane zostało metodą wywiadów telefonicznych w systemie CATI. Łącznie przeprowadzono 500 wywiadów, z czego 200 na przedstawicielach firm stanowiących panel w badaniu. Pozostałe 300 firm wylosowano z ogólnopolskiej, reprezentatywnej (pod względem branż, zatrudnienia oraz województw) próby. 200 firm stanowiących panel wylosowano z czterech operatów:

– Spółki giełdowe (50 firm)

– Lokomotywy gospodarki z ‚Listy 500’ (50 firm)

– Liderzy jakości – firmy posiadające certyfikat ISO (50 firm)

– Gazele Biznesu – wiodące firmy w sektorze średnich przedsiębiorstw (50 firm)

http://www.pb.pl

Sylwester Kozak'Puls Biznesu', Pentor i Oracle badają skalę praktyk korupcyjnych w polskiej gospodarce

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.