Reuters radzi dziennikarzom w sprawie Twittera

Opublikowano: 12 marca 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Reuters przedstawił założenia swej polityki dotyczącej tzw. mediów społecznych. W myśl nowych zasad dziennikarze agencji nie powinni zdradzać przygotowywanych materiałów poprzez wpisy na Twitterze. Powinni również uzyskiwać zgodę swoich przełożonych jeśli chcą wykorzystywać swoje profile w celach zawodowych.

Opublikowana właśnie instrukcja „Reporting from the Internet and using social media” jest lekturą niezmiernie interesującą. Reuters bowiem stara się wyjść na przeciw wyzwaniom związanym z mediami społecznymi, głównie mikroblogami. To właśnie na Twitterze, czy jego odpowiednikach, często pojawiają się informacje, które dopiero później trafiają do „dużych” mediów. Dzieje się tak zwłaszcza tam, gdzie tradycyjne media mają utrudniony dostęp np. podczas zamieszek w Iranie, czy Grecji lub na… stacji kosmicznej.

Reuters radzi dziennikarzom w sprawie Twittera 1Jednocześnie agencja stara się uporządkować medialną przestrzeń, w której działają jej pracownicy. Zachęca ich do korzystania z mediów społecznych, ale zastrzega: róbcie to świadomie i odpowiedzialnie. Dziennikarze Reutersa nie powinni więc zdradzać tematów nad którymi pracują przed ich publikacją. Powinni oddzielać konta osobiste od zawodowych, prosić kogoś o sprawdzenie, czy to, co mają zamiar opublikować nie zaszkodzi ich pracodawcy itd. Reuters radzi także by unikali osobistych uprzedzeń (zwłaszcza politycznych), czy zdradzania swoich źródeł np. poprzez bezmyślne „śledzenie” ich profili.

Dokument pokazuje wielkiego medialnego gracza, który próbuje dostosować się do nowej rzeczywistości. Wyzwaniem jest również zachowanie wizji, z jaką działa Reuters – zachowania niezależności, reputacji, obiektywizmu. Nie jest to jednak próba cenzury, czy zatrzymania „twitterowego dziennikarstwa”. Reuters przedstawił raczej etyczny przewodnik wypełniony praktycznymi radami, który może pozwolić dziennikarzom, ale również ich odbiorcom, poczuć się nieco pewniej w medialnej rzeczywistości.

Dawid ZarazińskiReuters radzi dziennikarzom w sprawie Twittera

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.