Większość Polaków jest zadowolona z aktualnego miejsca pracy. Jednak trudna sytuacja na rynku pracy i rosnące bezrobocie przekładają się na obawy związane z bezpieczeństwem i stabilnością zatrudnienia – to wnioski z badania „Satysfakcja z pracy 2009”, przeprowadzonego już po raz czwarty przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) oraz portal rekrutacyjny Pracuj.pl.
63 proc. Polaków deklaruje ogólne zadowolenie z aktualnego miejsca zatrudnienia, chociaż poziom satysfakcji Polaków z pracy na przestrzeni ostatnich kilku lat uległ zmianie. W porównaniu np. z październikiem 2005 roku odsetek osób zadowolonych z obecnego miejsca pracy spadł o ponad 10 pkt. procentowych.
Przyczyny tego spadku komentuje Dominika Kowalczyk z IIBR: „W ciągu ostatnich kilku lat polski rynek pracy podlegał intensywnym zmianom. Pojawiało się coraz więcej atrakcyjnych ofert pracy, a w mediach regularnie mówiło się o wzroście wynagrodzeń. Można przypuszczać, że stąd wynikały bardziej krytyczne oceny naszej własnej sytuacji zawodowej. Spadek poziomu satysfakcji w 2009 roku możemy dodatkowo wiązać z niekorzystnymi zmianami zachodzącymi w wielu firmach w wyniku kryzysu gospodarczego”.
W kryzysie cenimy bezpieczeństwo zatrudnienia
Trudna sytuacja na rynku pracy i rosnące bezrobocie przekładają się na obawy Polaków związane z pracą. Chętniej widzimy się w obecnym miejscu zatrudnienia za 5 lat (47,8 proc. wskazań w 2009 roku, 39,6 proc. wskazań w roku 2007). Rzadziej myślimy o zmianie pracy (30,2 proc. wskazań w 2009 roku, 42,3 proc. wskazań w roku 2007). Tylko 36 proc. badanych jest przekonanych, że firma, w której pracują, ma wobec nich długofalowe plany. Polscy pracownicy z rosnącą obawą podchodzą również do kwestii swej najbliższej przyszłości zawodowej. Zaledwie 14,5 proc. respondentów wierzy, że w tym roku ich pozycja na rynku pracy polepszy się, z kolei co trzeci badany (35 proc.) uważa, że jego sytuacja ulegnie pogorszeniu. Mniejszy odsetek respondentów, w porównaniu z badaniem z 2007 roku, dobrze ocenia swoje szanse na znalezienie innego miejsca zatrudnienia.
Grunt to dobra atmosfera
W pracy zawodowej najistotniejsze jest dla Polaków wynagrodzenie (97 proc.) oraz stabilność zatrudnienia (96 proc.). Ważną kwestią jest również atmosfera w pracy – dobre relacje ze współpracownikami oraz z bezpośrednim przełożonym wskazane zostały przez odpowiednio 93 i 91 proc. respondentów. Jak się okazuje, liczą się one bardziej niż chociażby możliwości rozwoju zawodowego (88 proc.) czy awansu (83 proc.). Najmniejszą wagę przywiązujemy natomiast do inicjatyw charytatywnych, w jakie angażuje się pracodawca (36 proc.).
Ekspert o wynikach badania:
– W odpowiedziach respondentów wyraźnie widać odbicie zmian, jakie zachodziły na rynku pracy w ciągu ostatnich miesięcy. Polacy stali się bardziej ostrożni, sceptycznie pochodzą do zmian i chętniej wiążą swoją przyszłość zawodową z obecnym pracodawcą. Interesujące są wyniki wskazujące na znaczenie atmosfery i wewnętrznych relacji w pracy. Dbałość o wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy, w szczególności w zakresie relacji z obecnymi pracownikami, to strategia nie tylko na czas hossy gospodarczej. Dzięki takim działaniom, gdy kryzys minie, łatwiej będzie nam zatrzymać najlepszych pracowników, w których w międzyczasie zainwestowaliśmy. – Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, właściciela portalu Pracuj.pl
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.