Tradycyjne media, zwłaszcza prasa, podobnie jak branża muzyczna, przechodzą poważne przeobrażenia wymuszane przez technologiczno-internetową zmianę. Funkcjonowanie na dotychczasowych zasadach nie wydaje się możliwe. Nowe modele biznesowe rodzą się jednak w wielkich trudach i wciąż brakuje pewnej recepty na sukces. Wydawcy bacznie obserwują działania konkurencji, zwłaszcza na polu elektronicznej dystrybucji treści.
Jednym z trendów, z którym wiązane są duże nadzieje jest wykorzystanie mechanizmu pay wall, czyli udostępniania stron internetowych, czy treści do aplikacji mobilnych po wykupieniu przez użytkownika płatnej subskrypcji. Zwolennikiem takich rozwiązań jest choćby Rupert Murdoch, właściciel News Corp. Kilka miesięcy temu wywołał szeroką dyskusję wypowiadając się w ostrym tonie o praktykach Google, mówiąc jednocześnie, że pobieranie opłat za profesjonalne treści w internecie jest jego zdaniem koniecznością.
Pay wall nie sprawdza się jednak w każdym przypadku – Newsday, gazeta z amerykańskiego Long Island po wprowadzeniu opłat w wysokości pięciu dolarów za tygodniowy dostęp do swoich treści, sprzedała w ciągu trzech miesięcy zaledwie 35 subskrypcji.
Dość ciekawie zapowiadającym się rozwiązaniem jest pobieranie opłat za programy przeznaczone na urządzenia mobilne. Na takie rozwiązanie zdecydował się właśnie The Washington Post, który ogłosił, że udostępni płatną aplikację przeznaczoną na telefony Apple iPhone.
Wcześniej podobną taktykę zastosował The Guardian. Redakcja przyznała niedawno, że od chwili udostępnienia w połowie grudnia 2009 roku, kosztująca 3,99 dol. aplikacja pobrana została ponad 100 tys. razy. Oznacza to więc zysk na poziomie 400 tys. dolarów.
Aplikacja The Washington Post będzie kosztować 1,99 dol. i umożliwi dostęp do treści przez 12 miesięcy. Będzie to więc niejako model pośredni pomiędzy tym, który stosuje The Guardian, a mechanizmem pay wall. Jeśli bowiem po upływie 12 miesięcy nadal będziemy chcieli korzystać z treści gazety to znów będziemy musieli wydać 1,99 dolarów.
Czy model, który wybrał The Washington Post może okazać się strzałem w dziesiątkę? Trudno z pewnością zakładać, że stanie się ziemią obiecaną wydawców. Może jednak dać im choć trochę optymizmu.
Właściciele urządzeń mobilnych, zwłaszcza zaawansowanych smartfonów, są skłonni płacić niewielkie pieniądze za przydatne im aplikacje, o czym świadczy chociażby ogromny sukces platformy App Store. Nawet jeśli do tych samych treści mogliby mieć darmowy dostęp poprzez przeglądarkę internetową to dedykowana aplikacja ma szansę odnieść spory sukces.
A jakie jest Państwa zdanie na ten temat?
Źródła: ReadWriteWeb, New York Observer, PaidContent
Wpisy promowane
- Jak pozycjonowanie stron wspiera rozwój e-commerce?Widoczność w wynikach wyszukiwania odgrywa decydującą rolę w zwiększaniu sprzedaży online. Nawet najlepsze produkty w Twoim sklepie internetowym mogą pozostać ...
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.