Dokładnie pięć lat temu uruchomiony został serwis, który pod wieloma względami zmienił oblicze internetu. YouTube, bo o nim mowa, stał się synonimem wideo w internecie i sztandarowym projektem spod znaku Web 2.0. W jakim miejscu znajduje się obecnie?
Ideą przyświecającą twórcom YouTube (są nimi byli pracownicy PayPal’a: Chad Hurley, Steve Chen oraz Jawed Karim) było stworzenie miejsca, w którym każdy może dzielić się swoimi materiałami wideo, niezależnie czy jest początkującym twórcą, politykiem, czy przeciętnym użytkownikiem. Mottem serwisu stało się hasło „Broadcast Yourself” (transmituj, nadawaj siebie). Nikt nie spodziewał się jak wielkie znaczenie będzie ono miało do kultury początku XXI wieku.
YouTube nie jest bowiem tylko zbiorem głupkowatych filmików wątpliwej jakości (choć te również się zdarzają). Urasta do rangi zmiany pokoleniowej, w której redefinicji podlegają takie pojęcia jak rozrywka, prywatność, czy twórczość. Sukces serwisu – łatwość wgrywania i dostępność milionów materiałów wideo praktycznie „od ręki” – jest również symbolem społecznych zmian: kultury natychmiastowości i otwartości. Co więcej, dzięki możliwości „wklejania” filmików na własne strony staje się naturalnym, często jedynym, kanałem dla internautów, w którym udostępnić lub obejrzeć mogą nie tylko własne doświadczenia (np. film z imprezy), ale wytwory kultury np. teledyski, seriale itd.
W jakim miejscu serwis jest obecnie? Dziś YouTube to:
- dwa miliardy odsłon dziennie;
- trzecia najpopularniejsza strona na świecie;
- serwis działający w 23 krajach, w 24 językach;
- użytkownicy, którzy spędzają w serwisie średnio 15 min. dziennie;
- 24 godziny materiałów wgrywanych co minutę;
- 100 lat treści przeskanowanych pod względem praw autorskich przez technologię Content ID – dziennie;
- 1700 lat treści, jeśli ktokolwiek chciałby obejrzeć je wszystkie.
YouTube ewoluuje. Właściciel serwisu, którym d 2006 roku jest Google, wprowadza kolejne nowości – filmy w technologii HD, 3D, sportowe transmisje na żywo itd. Z czasem pojawią się kolejne nowości, a siłą serwisu jest fakt, że dowolna w nim zmiana będzie jednocześnie jakościową zmianą w całym internecie.

Jednym z elementów świętowania okrągłej rocznicy jest stworzenie specjalnego kanału – My YouTube Story – gdzie obejrzeć można szereg klipów, w których wybrani ludzie mówią jak serwis zmienił ich życie. Są wśród nich Jessica Rose, która odgrywała rolę Bree w serii „LoneyGirl15”, czy Adam Bahner, czyli TayZonday, twórca hitu „Chocolate Rain”. Użytkownicy mogą również dodawać swoje wideohistorie związane z YouTube. Serwis stworzy z nich wirtualną mapę świata.
Na zakończenie, w pełnych szacunku gratulacji dla YouTube, zapraszamy Państwa do obejrzenia pięciu filmów, które w tym czasie obejrzane zostały największą ilość razy.
- Lady Gaga Bad Romance – 196 115 524 odsłon
- Charlie bit my finger – 185 714 255 odsłon
- Evolution of Dance – 142 679 738 odsłon
- Miley Cyrus – 7 Things – 117 413 641 odsłon
- Pitbull – I Know You Want Me – 118 410 161 odsłon
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
- Usługi firmy Mewa Textil-Service to szerokie spektrum działań, indywidualne doradztwo i międzynarodowe doświadczeniePo co marnować czas i zasoby na koordynowanie dostaw od wielu usługodawców, jeśli można to robić w sposób bardziej efektywny? ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...
- Shoper osiąga rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku: 14,5 mld zł wartości transakcjiShoper, firma zajmująca się rozwiązaniami e-commerce w Polsce, opublikowała szacunkowe wyniki finansowe za 2024 rok, które wskazują na znaczący wzrost ...
- 7,5 mln użytkowników InPost PayUsługa InPost Pay zdobywa uznanie wśród klientów – już 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników korzysta z szybszych i łatwiejszych zakupów online, ...
- Płatności odroczone w kinie, u fryzjera i w restauracji – 100 tysięcy użytkowników PayPoPłatności odroczone w kinie, u fryzjera, czy w restauracji? To już możliwe. PayPo rozszerza dostępność swojej wirtualnej karty. Od teraz ...