Zakup używanego sprzętu biurowego do placówek budżetowych – dlaczego to (bardzo) zły pomysł?

Kupno używanych urządzeń MFP do placówek budżetowych teoretycznie jest jak najbardziej możliwe. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w prawie zamówień publicznych oraz z rekomendacjami Urzędu Zamówień Publicznych, nic nie stoi na przeszkodzie, by, zamiast nowego sprzętu biurowego zakupić ten pochodzący z drugiej ręki. Tyle w teorii. W praktyce okazuje się bowiem, że kierownicy jednostek sektora publicznego zainteresowani są jedynie sprzętem fabrycznie nowym. Dlaczego? Zapraszamy do lektury!

Używany sprzęt to brak gwarancji

W najlepszym przypadku, zakup używanych urządzeń lub systemów rukujących związany jest z roczną gwarancją. W najlepszym przypadku! Zwykle okres ten jest dużo krótszy lub… nie ma go wcale. Wynika to z prostego faktu – serwisowanie sprzętu z drugiej ręki jest drogie, a koszty naprawy często przewyższają nawet cenę zakupu urządzeń. Jak wygląda sytuacja w przypadku zakupu fabrycznie nowych sprzętów biurowych? W zależności od producenta liczyć można nawet na dożywotnią gwarancję – absolutne minimum to 12 miesięcy od momentu zakupu.

Jaki z tego wniosek dla podmiotów sektora publicznego? Pozorna oszczędność, wynikająca z zakupu nieobjętego gwarancją, używanego sprzętu biurowego, mogłaby, w przypadku uszkodzenia go, prowadzić do poważnych konsekwencji. Kierownik jednostki budżetowej, w związku z niegospodarnością i nieracjonalnym pożytkowaniem środków publicznych, mógłby zostać nawet odsunięty od swojej funkcji.

Używany sprzęt – niższy komfort użytkowania

Kupując sprzęt z drugiej ręki, należy mieć na uwadze fakt, że posiada on już pewne konfiguracje, do których pracownicy będą musieli się dostosować. W takich sytuacjach, jako kontrargument, zwykle pojawiają się głosy, że wszystkie ustawienia w sprzętach biurowych mogą zostać skompilowane na nowo. Oczywiście, jest to jak najbardziej możliwe do wykonania, ale jedynie w przypadku pojedynczych urządzeń. Dostosowanie konfiguracji w kilkudziesięciu lub nawet kilkuset sprzętach pochodzących z drugiej ręki zwykle jest po prostu niewykonalne z technicznego punktu widzenia.

Zakup używanego sprzętu biurowego do placówek budżetowych – dlaczego to (bardzo) zły pomysł? 1

Nowy sprzęt to z kolei możliwość pełnego dostosowania do potrzeb i wymagań danych stanowisk. Składając zamówienie na nowe urządzenia drukujące, jednostka sektora publicznego może skupić się jedynie na urządzenia oferujących funkcje, które faktycznie będą wykorzystywane – bez konieczności płacenia za te, których pracownicy nie będą używać.

Używany sprzęt – większe opłaty

Zasada ta dotyczy niemalże wszystkich leciwych urządzeń elektrycznych – są one po prostu bardziej energochłonne. Nowy sprzęt to zwykle znacznie wyższa klasa energetyczna. Być może fakt ten nie ma dużego znaczenia w niewielkich biurach, gdzie pracuje jedynie kilka komputerów i jedno lub dwa urządzenia MFP. Niemniej jednak w dużych jednostkach sektora publicznego, w których pracuje kilkadziesiąt lub kilkaset osób korzystających z różnego typu urządzeń, różnica w zużyciu energii przez fabrycznie nowe sprzęty drukujących, a te z drugiej ręki, może być kolosalna.

Zakup używanego sprzętu biurowego do placówek budżetowych – dlaczego to (bardzo) zły pomysł? 2

Dobrze wybrany, dostosowany do potrzeb danego miejsca sprzęt biurowy, może przekładać się na wiele korzyści – od wzrostu komfortu pracy po konkretne oszczędności finansowe. Aby wybrać urządzenie MFP, które w pełni odpowie na Twoje potrzeby, skorzystaj z usług firmy Kserokop – niekwestionowanego lidera w branży poligraficznej. Sprawdź ofertę urządzeń MFP na stronie http://www.kserkop.com/pl–urzadzenia-drukujace-9

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top