Zarządzanie wiedzą w sieci detalicznej coraz trudniejsze

Opublikowano: 13 kwietnia 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , , , ,

Blisko połowa Europejczyków chce, by produkty były dostarczane szybciej i lepiej dopasowane do ich gustów. Wyniki badań Aberdeen Group potwierdzają dotychczasowe obserwacje. Bez informatycznych narzędzi, które przyspieszyłyby reakcje na wahania popytu i wsparłyby operacje w obszarze zaopatrzenia, firmy mogą stracić klientów – to główna konkluzja Meetingu Ekspertów, organizowanego przez Columbus IT i Microsoft.
Przed podobnymi wyzwaniem stanęła „Agencja J.A.R Sp. z o. o.” Sp. k., do której należy sieć Royal Collection. Jeszcze kilka lat temu – wspomina podczas meetingu Piotr Michalski, nadzorujący projekty IT w firmie – sieć liczyła kilka punktów sprzedaży. Zarządzanie kolekcjami i zatowarowaniem, czy analizowanie oczekiwań rynku było proste. Wystarczyło kilka programów do przetworzenia niewielkiej liczby danych, aby sprawnie zarządzać siecią. Rozwinięcie sieci sprzedaży do ponad 20 punktów w całym kraju, ujawniło niedoskonałość dotychczasowych oprogramowań.

– Wsparcie wydajnym rozwiązaniem Retail Chain Manager (RCM), opartym na systemie Microsoft Dynamics AX stało się konieczne – wyjaśnia Piotr Michalski. Opracowane przez Columbus IT rozwiązanie, które w Royal Collection przetwarza ogromne ilości indeksów miesięcznie, zautomatyzowało wszystkie procesy zarządzania sprzedażą detaliczną i wewnętrzną logistyką. – Efektem są np. szczegółowe wyniki analizy sprzedażowej, które firma może otrzymać już następnego dnia – dodaje Piotr Szczerbiak, dyrektor działu konsultingu Columbus IT.

Korzyści wynikających z zastosowania nowych technologii, usprawniających zarządzanie wiedzą w handlu detalicznym, może być więcej. Firmy w dość szybkim czasie uzyskują zwrot z takiej inwestycji (w Royal Collection nastąpiło to w ciągu roku). Dzięki nowemu systemowi, a przez to lepszemu zarządzaniu zatowarowaniem, polityce rabatowej i finansowej, firma bez żadnych już wewnętrznych przeszkód mogła się szybciej rozwinąć.

W jaki sposób? Sieć handlowa wprowadza na rynek lampy z wiosennym design – podaje przykład podczas meetingu Piotr Lebiedzinski ekspert z Columbus IT. Dostawca lamp na bieżąco monitoruje dynamikę sprzedaży w swych oddziałach, m.in. dzięki temu, że RCM jest bezpośrednio połączony z kasami fiskalnymi lub POSami. Każdy zakup jest automatycznie odnotowywany w centralnej bazie. Jeśli w jednym sklepie sprzedaż maleje, firma ogłasza promocję, przesuwając np. część produktów do innych sklepów, gdzie popyt na dane produkty jest wyższy.

– Przy operacjach tego typu kluczowy jest czas reakcji w oparciu o pełne i aktualne informacje. Im szybciej, tym lepiej. Rozwiązanie RCM taką możliwość daje, choć wymaga to odpowiednich przygotowań już na etapie jego wdrażania – wyjaśnia Piotr Lebiedzinski.

Oprócz dobrej metodologii prowadzenia projektu i doświadczonego zespołu wdrożeniowego, który zna specyfikę firm dystrybucyjnych i handlowych, ważne jest też zaangażowanie po stronie Klienta. – W Polsce ta świadomość systematycznie rośnie. To ważne, gdyż użytkownicy systemu są tymi osobami, które najlepiej znają potrzeby i cele firmy. My zaś dostosowujemy rozwiązanie do tych potrzeb, wskazując nowe możliwości – zaznacza Michał Zelik, Key Account Manager Columbus IT.

Columbus IT Partner jest czołowym partnerem Microsoftu na świecie i jedynym partnerem UPS w Polsce.

Hanna LaskowskaZarządzanie wiedzą w sieci detalicznej coraz trudniejsze

Podziel się!

O autorze

hania