Każda firma dążąca do rozwoju i do doskonalenia z całą pewnością choć raz zetknęła się z pojęciem zrównoważonego rozwoju. To termin, którego brzmienie, jak i wydźwięk są niezwykle ważne w każdej firmie, dlatego warto zastanowić się i pochylić nad jego dokładnym znaczeniem, a także dostosować działanie swojej firmy do wymogów, jakie stawia przed firmą i jej kadrą zrównoważony rozwój.
Definicja
Pojęcie zrównoważonego rozwoju firmy, organizacji, czy osób indywidualnych oznacza szereg działań komplementarnych, jak i taki sposób myślenia, który zakłada zrównoważony rozwój w wielu dziedzinach. W praktyce oznacza to, iż wykluczone jest jedno-liniowe rozwijanie biznesu, które musi zastąpione zostać rozwojem komplementarnym na wielu płaszczyznach.
CSR a zrównoważony rozwój w biznesie
Model CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) wpisuje się doskonale w strategię zrównoważonego biznesu. Właśnie dlatego należy w równomiernym stopniu rozwijać podstawowe aspekty prowadzenia swojej firmy, w tym aspekt społeczny, ekologiczny, jak i gospodarczy. Tak rozumiany zrównoważony rozwój w biznesie wpływa na rozwój społecznej świadomości, a także na zrozumienie powiązań wynikających z współistnienia i z wzajemnego oddziaływania na siebie środowiska, ekonomii oraz gospodarki.
Nie tylko ochrona środowiska
Zrównoważony rozwój w biznesie zakłada w głównej mierze troskę o zrównoważone wykorzystywanie zasobów ludzkich, społecznych oraz środowiska naturalnego. Dzięki rosnącej samoświadomości, coraz bardziej zarówno pojedynczy ludzie, jak i firmy uświadamiają sobie kolosalne znaczenie w zakresie zrównoważonego gospodarowania dobrami oraz oczywistych powiązań pomiędzy biznesem, ekologią i ekonomią, tym samym wdrażając wieledziałań mających na celu ich ochronę.
Dzięki takiemu podejściu, a także wzrostowi samoświadomości społecznej w środowiskach lokalnych, coraz częściej zarówno przedsiębiorcy, jak i zwykli obywatele wywierają nacisk na proekologiczne i prośrodowiskowe zachowania oraz takie postępowanie w biznesie, które nie tylko nie będzie szkodzić środowisku naturalnemu, a wręcz poprawiać jego stan.
Najważniejsze działania w obszarze zasobów naturalnych
Najważniejsze działania, jakie zakłada zrównoważony to:
– przeciwstawienie się nadmiernej i nazbyt intensywnej eksploatacji przyrody, która nie wynika z konieczności
– przeciwstawianie się praktykom eksploatacji środowiska dla zwiększenia zasobów finansowych
– uświadamianie społeczeństwa o wpływie jednostki na środowisko i jego degradację
– uczenie od podstaw, pokazywanie wpływów lokalnych na globalne procesy zachodzące w środowisku
– podejmowanie przez przedsiębiorców działań przyjaznych dla środowiska naturalnego
– niwelowanie efektów ubocznych produkcji dla środowiska naturalnego
– ocena innych przedsiębiorców poprzez aspekt zrównoważonego rozwoju i dobieranie partnerów biznesowych względem tego właśnie kryterium
Inwestycja, która się opłaca
Choć może wydawać się, iż zrównoważony rozwój oznacza duże nakłady finansowe ze strony firmy, które związane są przecież z rozmaitymi inwestycjami przynajmniej na początkowym etapie wdrażania, jednak w szerokiej skali jest to inwestycja, która przynosi korzyści. Przede wszystkim zyskuje się jednak nie pieniądze, a zdrowe środowisko pracy, naturalne, gospodarcze i społeczne.. Działanie tego typu może być opłacalne także i z punktu widzenia wprost biznesowego. Wiele firm poszukuje jako partnerów biznesowych wyłącznie firm spełniających wymogi CSR i zrównoważonego rozwoju. Ponadto wdrażając ten właśnie program, wzrasta zadowolenie własnych pracowników, a tym samym także ich lojalność wobec firmy oraz wydajność.
Zrównoważony rozwój to także umiejętność rozróżniania pojęć teraźniejszość i przyszłość. Dzięki temu takie aspekty i problemy, jak wyuczona nieświadomość, czy jednowymiarowość działań przekuwa się w sukces w przyszłości.
Dzięki temu przyszłość przynieść może następujące korzyści:
– świadomość wpływu własnej działalności na lokalną społeczność, branżę, środowisko
– wielowymiarowość działań
– podejście do biznesu w sposób holistyczny oraz systemowy
– przywództwo zarządzania
– innowacyjność
Cel
Zastanawiając się nad celem wdrożenia zrównoważonego rozwoju należy uświadomić sobie, iż jest to kwestia poprawy jakości działań własnej firmy. Zakłada on bowiem gotowość do tego, by przyjąć i przede wszystkim zrozumieć wielotorowe skutki działań oraz ruchów jakie wywierają wszelkie działania firmy tak na markę, jak i grupy społeczne, czy ludzi, w tym i przyszłe pokolenia.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.