Zynga idzie na giełdę; producent FarmVille wart 10 mld dolarów?

Opublikowano: 25 maja 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Firma Zynga jest gotowa do złożenia niezbędnych dokumentów w sprawie pierwszej oferty publicznej. Według niepotwierdzonych informacji wniosek ma zostać przedstawiony amerykańskiej komisji papierów wartościowych i giełd najpóźniej w przyszłym tygodniu.

O sprawie donosi Kara Swisher z AllThingsDigital, która przekonuje, że pierwsza publiczna oferta Zyngi (ang. Initial Public Offering, IPO), czyli wprowadzenie po raz pierwszy akcji spółki do obrotu giełdowego, nie jest czymś niespodziewanym. Zynga to prężna firma zajmująca się produkcją gier społecznościowych. W jej portfolio znajdują się takie hity jak CityVille, FarmVille, czy Texas HoldEm Poker.

Zynga idzie na giełdę; producent FarmVille wart 10 mld dolarów? 1Najwięcej kontrowersji w całej sprawie budzi jednak wycena spółki. W ostatnich dniach wiele komentarzy wzbudziła IPO serwisu LinkedIn, który jest obecnie wyceniany na 9 mld dolarów, dwa razy więcej niż tuż przed publiczną ofertą.

W lutym pisaliśmy o możliwej wycenie Zyngi na ok. 7-9 mld dolarów. Dziś analitycy szacują, że jest to ok. 10 mld dolarów. Rodzi to poważne pytania na temat prawdziwej wartości internetowych spółek i możliwej powtórki bańki dot-comowej z początku wieku.

Zynga przekonuje, że obecnie w tworzone przez nich produkcje gra 250 mln osób każdego miesiąca. Firma podpisuje również kolejne umowy – ostatnio nawiązała współpracę z piosenkarką Lady Gagą oraz twórcami filmu animowanego „Kung Fu Panda 2”. Wszystko to składa się na 850 mln dolarów przychodu i 400 mln dolarów zysku w ubiegłym roku. Spółka zatrudniła w ubiegłym roku 800 osób i obecnie ma 1500 pracowników w 13 siedzibach w sześciu krajach.

W stronę giełdy coraz częściej spoglądają także najwięksi internetowi gracze. Wall Street przygotowuje się na oferty Groupona oraz – co budzi najwięcej emocji – Facebooka.

Dawid ZarazińskiZynga idzie na giełdę; producent FarmVille wart 10 mld dolarów?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.