Zaledwie 1 proc. Polaków regularnie korzysta z telefonii VoIP, a aż 88 proc. nie wie, co to jest VoIP. Kto im to wytłumaczy, może liczyć na ponad 30 milionów klientów – uważa operator telefonii internetowej IPFON, na zlecenie którego w listopadzie 2006 roku OBOP przeprowadził badania o telefonii internetowej.
OBOP objął swoim badaniem reprezentatywną grupę 1003 osób powyżej piętnastego roku życia. Pytano się ich, czy wiedzą, co to jest telefonia VoIP (Voice over Internet Protocol – technologia umożliwiająca transmisję głosu przez Internet) oraz w jaki sposób można z niej korzystać. Badania pokazały, że tylko 1 proc. respondentów regularnie korzysta z telefonii internetowej, 6 proc. posiada na jej temat wiedzę. Kolejnych 5 proc. słyszało coś o telefonii VoIP, a 88 proc. nie wie, co to jest.
Z badań wynika, że najwięcej użytkowników telefonii VoIP jest wśród osób młodych w wieku do 29 lat oraz nieco starszych w wieku 40-59 lat. Są to ludzie dobrze wykształceni, zajmujący kierownicze stanowiska i prowadzący prywatną przedsiębiorczość. Najmniej użytkowników VoIP jest wśród emerytów, rencistów i rolników, osób słabo wykształconych i zamieszkujących niewielkie miejscowości. Najmniejszą wiedzą o VoIP mają także osoby bez dostępu do Internetu oraz nie posiadające telefonu komórkowego. Największą – korzystający z dostępnych rozwiązań telekomunikacyjnych i internetowych.
Wśród młodych, którzy w największym stopniu wiedzą co to jest VoIP, powszechne jest korzystanie z komunikatorów internetowych m.in. do rozmów telefonicznych. To rozwiązanie opiera się o technologię VoIP, ale użytkownicy rzadko o tym wiedzą. Potwierdza to Przemysław Siwek, Dyrektor ds. Rozwoju IPFON: – „Patrząc na wyniki badań ma się wrażenie, że wiele osób korzysta z VoIP, ale wcale o tym nie wie. Świadczy o tym spora liczba użytkowników komunikatorów internetowych, którzy nie deklarują znajomości terminu telefonia VoIP. Możliwość wykonywania połączeń telefonicznych przez komunikator traktują jako gadżet nie wiedząc jednocześnie, że w rzeczywistości jest to właśnie VoIP”.
Odpowiedzi na drugie pytanie OBOP – w jaki sposób można dzwonić za pomocą telefonii VoIP – pokazują, że zaledwie 40 proc. osób spośród tych, którzy choćby słyszeli o VoIP wie, iż można z niej korzystać także za pomocą zwykłego aparatu telefonicznego i mieć normalny numer stacjonarny w dowolnej strefie numeracyjnej.
„Już teraz za pomocą telefonii VoIP można rozmawiać dokładnie tak samo, jak ze zwykłego telefonu, a dochodzą do tego ciekawe usługi dodatkowe, jak np. faks przez e-mail i wiele innych. W przypadku telefonii VoIP nie ma abonamentu, jakość połączeń jest identyczna z telefonią tradycyjną, a ceny za połączenia są kilkakrotnie niższe. Badania jednoznacznie pokazują, że niewiele osób w Polsce wie o takich możliwościach telefonii internetowej. Potrzeba jeszcze wiele wysiłku, by uświadomić Polaków, jak bardzo mogą skorzystać na telefonii VoIP, tak aby nie była ona domeną wyłącznie entuzjastów VoIP, ale też zwykłych ludzi. Upowszechnienie korzystania z telefonii VoIP jest jednak procesem nieuchronnym, bo oferuje ona zdecydowanie więcej za mniejszą cenę niż telefonia tradycyjna” – powiedział Przemysław Siwek z IPFON.
O tym, że telefonia internetowa zyskuje powoli zaufanie w Polsce mogą świadczyć inne badania, tym razem sopockiej pracowni CBOS. Z opublikowanego w kwietniu 2006 roku raportu wynika, że więcej niż jedna czwarta internautów (czyli 8 proc. ogółu respondentów) w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie prowadziła przez Internet rozmowy telefoniczne korzystając z usługi VoIP za pomocą komunikatorów. Specjaliści przewidują, że globalna eksplozja telefonii internetowej VoIP na świecie nastąpi w 2008 roku.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.