Analitycy platformy BaseLinker– systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, przeprowadzili najnowszy odczyt BaseLinker Index. We wrześniu 2023 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 121 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część polskiego e-commerce.

Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienie do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Wrześniowy BaseLinker Index jest niższy niż w sierpniu – przed miesiącem wynosił on 125 pkt. Zdaniem analityków BaseLinkera, wynika to jednak z typowych sezonowych fluktuacji, a nie pogarszania się nastrojów w polskim e-handlu. Przed rokiem, we wrześniu 2023 r. wartość indeksu wynosiła bowiem 115 pkt.
Z danych zagregowanych w BaseLinker Index wynika, że we wrześniu 2023 r. firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 5,1 proc. (rok do roku), powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 3,4 proc., a średnia wartość koszyka wzrosła o 1,4 proc. Względem sierpnia br. sprzedaż była natomiast mniejsza o 2,7 proc. Na ten spadek złożyła się malejąca liczba zamówień, a także minimalnie mniejsza wartość, która spadła – ze 195,5 zł do 195,0 zł.
– Spadek wskaźnika BaseLinker Indeks we wrześniu nie jest zaskoczeniem. Słabsze dane wrześniowe w porównaniu z sierpniem w dużej mierze są po prostu wynikiem tego, że miesiąc jest krótszy oraz we wrześniu mieliśmy nadzwyczaj dużo piątków i sobót które są bardzo słabymi dniami dla e-commerce. Sprzedaż ecommerce w sobote jest niemal o połowę niższa niż w dni robocze. – komentuje Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker. – Z kolei w górę nasz rodzimy e-commerce znów ciągnie sprzedaż cross-border.
Z wyliczeń analityków BaseLinkera wynika, że sprzedaż prowadzona przez rodzime e-sklepy za granicę w porównaniu do września 2022 r. wzrosła aż o 18.5 proc. Jest to kolejny już z rzędu bardzo duży wzrost. Sprzedaż cross-border rośnie bowiem ponad siedmiokrotnie szybciej niż ta krajowa – notująca wzrost tylko na poziomie 2,7 proc.
– Po raz kolejny obserwujemy skrócenie i intensyfikację sezonu zakupowego – BTS (Back to School) zaczął się później niż zwykle, dzięki czemu duża część września była nadal bardzo intensywna dla całej branży. Ten trend obserwujemy już od ponad roku w przypadku największych sezonów takich jak Black Week, Święta Bożego Narodzenia, czy Dzień Dziecka, co sugeruje, że szczyt sezonu w czwartym kwartale będzie jeszcze krótszy i bardziej intensywny niż przed rokiem – komentuje Mirek Drab, dyrektor marketplace Empiku. – Cieszą bardzo dynamiczne wzrosty sprzedaży cross-boarder – blisko 20 proc. wzrosty robią wrażenie i pokazują, że nasz rodzimy eCommerce jest coraz bardziej konkurencyjny i coraz więcej polskich sprzedawców podejmuje to wyzwanie.
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.