Przełom roku w polskim eCommerce jest dość burzliwy. Najpierw blokada sklepów IAI Shop przez Google z powodu „wyłudzania danych”, później drugie uderzenie Google, znacznie mocniejsze – wykluczenie z wyników wyszukiwania porównywarek cenowych. Czy Google nadużywa swojej pozycji?
Mamy dwie strony medalu – z jednej Google powinno dbać o jakość wyników w wyszukiwarce i o bezpieczeństwo użytkowników. Jeśli spojrzymy z tej strony to może się wydawać, że Google być może czasami słusznie wychodzi przed szereg i w sposób autorytarny podejmuje decyzje mając na celu „dobro wyższe”. Z drugiej jednak strony mamy firmy i ludzi zatrudnionych w nich. Doskonale wiemy, że „jeśli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz”, tak więc przez decyzję „automatu” możemy potencjalnie w ciągu kilku dni zamknąć firmę nie mając możliwości obrony. Duzi gracze na naszym rynku eCommerce mają szansę skontaktować się z Google (choć nie zawsze), a co z małymi? Nie mają możliwości reakcji i porozmawiania o przyczynach zablokowania.
Rynek został zdominowany przez jeden podmiot – Google. Firmy w sposób ciągły muszą się dostosowywać do wymagań tylko jednej firmy. Co ważniejsze jednak – podmiot ten nie upublicznia zasad na podstawie których może „zamknąć nasz biznes”. I to właśnie tutaj tkwi zagrożenie – podejmowanie decyzji na podstawie niejasnych zasad. Dlatego też, z całego serca, będę kibicować IAI Shop w sporze z Google.
Czy można coś zrobić? Oczywiście – wystarczyłyby aby Google przedstawiło czytelne zasady, kiedy nasza strona może zostać zablokowana. Dodatkowo, jeśli nawet nasza firma łamie zasady, powinna przed wymierzeniem kary mieć czas na naprawienie błędu. I tyle wystarczy.
Wpisy promowane
- Lepsza naprawa niż recykling: zrównoważony rozwój a odzież roboczaNaprawa zamiast wyrzucania do śmieci- „prawo do naprawy” przewidziane w dyrektywie UE dotyczącej urządzeń elektrycznych mogłoby również promować ochronę zasobów ...
- Prowadzenie i reklama na Facebooku – dlaczego wybierz agencję?W dobie cyfrowej rewolucji, prowadzenie social media stało się kluczowym elementem strategii marketingowej każdej firmy. Facebook, jako jedna z najpotężniejszych ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.