Enovatis – turystyczny przyczajony tygrys

Opublikowano: 16 marca 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Pierwsza w Polsce konsolidacja dwóch portali turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl już teraz przynosi efekty. Jeszcze w styczniu 2008 roku różnica w sprzedaży pomiędzy zsumowanymi wynikami dwóch wspomnianych graczy a giełdowym Travelplanet.pl wynosiła blisko 68 proc. na korzyść wrocławian. W styczniu 2010 było to już tylko 10 proc., a patrząc na dynamikę ostatnich miesięcy widać wyraźnie, że to jeszcze nie koniec.

Ktoś, niedawno, powiedział o nas filmowo „przyczajony tygrys” – komentuje wyniki sześciu ostatnich miesięcy pracy Michał Pilkiewicz, prezes zarządu Enovatis S.A. – Patrząc na naszą dynamikę i czas w jakim udało nam się połączyć obie spółki powiedziałbym, że jeśli mamy być porównywani filmowo to do kota maszerującego w siedmiomilowych butach.

Trudno dziwić się optymistycznemu nastrojowi Michała Pilkiewicza. Zarządzana przez niego spółka co prawda wciąż jeszcze generuje mniejszy wynik nominalny niż jedyny w kraju giełdowy gracz w tym segmencie, ale w dynamice bije go w każdym możliwym zakresie. Machina zmian wprawiona w ruch konsolidacją w czerwcu 2009 roku nabiera tępa w rozwoju.

Analiza czwartego kwartału 2009 roku, kiedy to faktycznie kończył się proces połączenia obu spółek, pokazuje już pierwsze efekty konsolidacji. Różnica w dynamice rozwoju Enovatis wskazuje na 18 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do tego samego okresu w 2008 roku. Wynik godny pozazdroszczenia, zwłaszcza, jeśli pod uwagę weźmiemy przestraszone prasowymi publikacjami na temat kryzysu nastawienie polskich podróżników. W tym samym czasie giełdowy Travelplanet.pl  odnotował aż 5 proc. straty. Daje to dużą, bo aż 23 proc. różnicę w dynamice pomiędzy czołowymi graczami.

Wynik ten staje się jeszcze bardziej czytelny kiedy pod uwagę weźmiemy różne podstawy realizowanego biznesu. Enovatis skupia się tylko na turystyce wyjazdowej sprzedawanej w 90 proc. przez internet. Travelplanet.pl S.A. swój sumaryczny wynik generuje równolegle ze sprzedaży wycieczek, biletów lotniczych i rezerwacji miejsc hotelowych w różnych kanałach zbytu. Porównywalny parytet wycieczkowy sprzedawany w sieci stanowi dla wrocławian około 30 proc. całości ich sprzedaży.

Jeszcze wyraźniej widać ekspansję  Enovatis patrząc na analizę ostatnich 4 miesięcy, czas sprzedaży ofert w promocji wcześniej-taniej (first minute) na sezon LATO 2010. Ten okres dla branży jest szczególnie ważny bo stanowi potężną wartość w całościowym zestawieniu finansowym spółek. – Zainwestowaliśmy dużo pracy w połączenie obu podmiotów w nowy organizm oraz wykorzystanie najlepszych i sprawdzonych rozwiązań jakie  obie do niego wniosły. Opracowaliśmy nowe podejście do obsługi klientów, wprowadzamy nowe rozwiązania w systemie CRM i systemie promocji ofert, zmieniamy organizację naszej pracy. Te elementy, zaczynają układać się w spójny mechanizm, który nadaje nam efektywną  dynamikę – podsumowuje z optymizmem Michał Pilkiewicz.

Enovatis - turystyczny przyczajony tygrys 1

Analiza przedsprzedaży ofert na LATO 2010 w promocji wcześniej-taniej wskazuje  na 30 proc. przewagę Enovatis. Spółka wypracowała już teraz  33 proc. wzrost w sprzedaży   w porównaniu do poprzedniego sezonu. Wrocławska konkurencja urosła w tym samym czasie tylko o 3 proc.  Co prawda ostatni oficjalny miesiąc przedsprzedaży w promocji wcześniej-taniej jeszcze trwa, ale w połowie marca Enovatis dalej utrzymuje trend i odnotowuje 40 proc. wzrost.

Zarząd Enovatis S.A. zakłada, że roczny wynik sprzedaży będzie o 20 proc. wyższy od wypracowanego w ubiegłym roku. Managerowie z optymizmem ale i zawodową  pokorą podkreślają, że kluczem do osiągnięcia tego sukcesu będzie dostępność w sezonie ofert na rynku. A z tym może być kłopot. Już teraz widać, że Polacy po roku przerwy dużą falą powrócili do wcześniejszych rezerwacji, ale liczba dostępnych miejsc jest znacznie mniejsza niż w latach poprzednich. Mając na uwadze programy minimalistycznych inwestycji i odrabiania strat przez organizatorów wyjazdów może to oznaczać, że w szczycie sezonu zabraknie atrakcyjnych ofert wyjazdowych. Oferta last minute z pewnością będzie mocno ograniczona.

źródło: Enovatis S.A.

Hanna LaskowskaEnovatis – turystyczny przyczajony tygrys

Podziel się!

O autorze

hania