Podobnie jak kwiecień i maj, październik niesie ze sobą mnóstwo atrakcji dla osób swobodnie operujących czasem urlopowym. Temperatura spada o kilka stopni i staje się idealna dla turystyki poznawczej. Hotele są mniej oblężone i wyciszone. Restauracje bez problemu zaoferują wolne miejsca z widokiem na zatokę, a handel i lokalni usługodawcy turystyczni są dużo bardziej skłonni do negocjacji. Październik to także początek zakupów ofert zimowych i egzotycznych.
Kto w minionym miesiącu zyskał, a kto stracił? Dokąd, z kim, na ile i za ile? Jakie biura, oferty i rezydentów cenią najbardziej klienci internetowi? Portale turystyczne, Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały analizy wyborów zakupowych swoich klientów.
Jak i z kim? W aspekcie składu osobowego dokonywanej rezerwacji, w październiku 2010 niewiele się zmieniło. Podobnie jak w poprzednich miesiącach ścisłego sezonu turystycznego, a także w tym samym miesiącu roku ubiegłego, najczęściej podróżowaliśmy w parach. W tym sezonie było to 65 proc. wszystkich wyborów klientów internetowych (w roku 2009 – 66 proc.).
Za ile? Oferta październikowa była droższa niż ta sprzed roku. W tym sezonie klienci internetowi wydawali na zakup wycieczki średnio 4816 zł. Przed rokiem było to 4510 zł. Różnica 306 zł, rok do roku, to lekko ponad 6 proc. skok kwoty w górę. Przypomnijmy, że średnia wartość rezerwacji za ścisły sezon turystyczny (czerwiec – wrzesień 2010) spadła w porównaniu z sezonem 2009 o 156 zł.
Odzwierciedlenie droższych wyborów znajdujemy w analizie porównawczej progów zakupowych. Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł sięgnęło w tym roku 34 proc. klientów. To o 4 proc. więcej niż przed rokiem. O 2 proc. zyskały także oferty z przedziału cenowego 3 – 4 tys. zł. Takie w tym sezonie wybrało 22 proc. klientów. Straciły natomiast wyjazdy z przedziałów 4 – 5 tys. zł (z 20 na 17 proc.), 2 – 3 tys. zł (z 18 na 16 proc.) i poniżej 2 tys. zł (z 12 na 11 proc.).
Na ile? Prawie trzy czwarte (dokładnie 71 proc.) klientów obu portali wybrało w październiku odpoczynek przez 7 dni. O 5 proc. spadła wartość wyjazdów 14-dniowych na korzyść innych, mniej standardowych form czasowych. To pierwszy wyraźny znak, że zaczyna się sezon oferty narciarskiej (propozycje nawet 3 dniowe) i pobytów egzotycznych (najczęściej dłuższych).
Kierunki POP Turystyki. Październik to pierwszy miesiąc, w którym w POP turystyce pojawiają się kierunki zimowe. Mamy zatem kolejny sygnał wyraźnych zmian sezonowych. W minionym miesiącu na 4 miejscu kierunkowego TOP5 znalazły się Włochy. I to już zdecydowanie jako kierunek zimowy – co łatwo stwierdzić, chociażby po analizie najczęściej wybieranych hoteli.
Pozostałe kierunki to końcówka letniej oferty wypoczynkowej. Na prowadzeniu wciąż Egipt z wynikiem aż 59 proc. wyborów. To kolejny wzrost tego kierunku. Rok do roku o 7 punktów proc.. Na miejscu drugim Tunezja 12 proc. (2009 – 11 proc.), na trzecim Hiszpania 9 proc. (2009 – 7 proc.) a na piątym, po wspomnianej wyżej Italii, Turcja z udziałem 5 proc. (2009 – 7 proc.) wśród wyborów zakupowych.
Kierunki egzotyczne. Jeden sezon się kończy, kolejny zaczyna. Jedni ściągają leżaki z plaż, inni właśnie je wystawiają. Pomału, krok za krokiem zbliża się ścisły sezon dla turystyki egzotycznej. W październiku liderem kierunkowym parytetu egzotycznego, podobnie zresztą jak przed rokiem, została Kenia. Sawanny, busz i dzikie zwierzęta czarnego lądu chciało obejrzeć aż 28 proc. klientów. Kenia zyskała 3 proc. skok w sprzedaży ofert w stosunku do roku 2009.
Na drugim miejscu, także podobnie jak przed rokiem, znalazła się Sri Lanka oraz w tym roku dodatkowo Kuba. Oba kierunki wybrało po 13 proc. klientów. Dopiero na 3 pozycję spadł lider z czasu wakacji, Dominikana.
Hotele. Już wyżej wspominaliśmy, że październik to początek zmian sezonowych. W przypadku Włoch wszystkie obiekty są już zimowe. Widać, że wzgórza i winnice Toscanii, kameralne i jednocześnie luksusowe hotele Sardynii, czy malownicze wybrzeża Sycylii ustępują miejsca górskim apartamentom i pensjonatom w Dolomitach.
Biura podróży. 80 proc. sprzedaży internetowej w październiku tego roku jest udziałem zaledwie 8 biur podróży. Z tego aż 15 proc. należy do Itaki. Wynik opolan jest potwierdzeniem ich dominującej pozycji jako organizatora wyjazdów zarówno w ścisłym sezonie tegorocznego lata, jak i w poprzednich sezonach. Podobny, 15 proc. udział Itaka miała w październiku 2009 roku.
Ogromny spadek notuje Neckermann. Rok temu był on październikowym liderem razem z Itaką. Obaj touroperatorzy notowali po 15 proc. udziału w internetowej sprzedaży. W tym roku to dopiero 4 pozycja zestawienia i tylko 7 proc. udział (tendencja –53 proc.) w podsumowaniu.
Drugie miejsce w zestawieniu minionego miesiąca zajęły Bee Free Holidays i Exim Tours, oba z 11 proc. udziałem w sprzedaży. Na trzeciej pozycji para Sun&Fun oraz Wezyr Holidays, oba z 10 proc. pakietem, na czwartym ex aequo wspomniany Neckermann i Oasis Tours, oba po 8 proc.
Zestawienie TOP 5 biur podróży zamyka Alfa Star z 7 proc. udziałem sprzedażowym. Tu także notujemy spory spadek z 2 miejsca w 2009 roku i ówczesnego, 13 proc. udziału w sprzedaży (tendencja – 46 proc.)
Katalog, a realia. Program OPINIE pozwala na punktowanie touroperatora za uczciwe i rzetelne przedstawianie oferty w swoich materiałach marketingowych. Weryfikacji dokonuje wyłącznie klient powracający z wypoczynku. Ma on możliwość krytycznego, uczciwego porównania i ocenienia opisu i zdjęć z materiałów poglądowych i zawieranej przez siebie umowy z sytuacją faktyczną na miejscu wypoczynku. Maksymalna ocena w liczbie przyznanych punktów wynosiła 5.
W październiku klienci Wakacje.pl i EasyGo.pl najwyżej ocenili rzetelność marketingowego przekazu biura Easy Travel przyznając mu 4,6 pkt. Na drugim miejscu ze średnią oceną 4,5 pkt. znalazły się biura: Grecos, Itaka, 7islands i Ecco Holidays. Pozycja 3 należy do Sky Clubu (4,4 pkt.), 4 do Rainbow Tours (4,2 pkt.), a 5 do Alfa Star (4,1 pkt.).
Dojazd. Jeszcze w sierpniu na wakacje samolotem wybrało się 91 proc. klientów naszych portali. Dwa miesiące później współczynnik lotów spadł o 8 punktów, do 83 proc.. Znacząco podniosły się wyjazdy z dojazdem własnym, z 7 proc. w sierpniu do 16 proc. w październiku. Co ciekawe, rok do roku, loty zyskały 2 pkt. proc. kosztem właśnie dojazdów własnych. Tylko 1 proc. klientów, podobnie jak przed rokiem, wybrał się w październiku na wakacje autokarem.
Wyżywienie. All Inclusive (ALL) po raz kolejny w górę. W październiku po oferty z pakietem wliczonych napojów i przekąsek przez cały dzień na terenie hotelu sięgnęło 65 proc. klientów. To o 4 proc. więcej niż przed rokiem.
Drugą, najbardziej popularną formą wyżywienia były śniadania i obiadokolacje (HB). W tym roku taką opcję wybrał co 5 rezerwujący wyjazd wakacyjny klient (20 proc.). Podobne wartości jak przed rokiem uzyskały pakiety: bez wyżywienia (OV) – 6 proc. i tylko śniadania (BB) – 2 proc.. Lekki skok w górę, o 3 proc., zyskały inne formy wyżywienia zgodne z programem danej imprezy (2010 – 7 proc.; 2009 – 4 proc.).
Last Minute. Podobnie jak w miesiącach letnich, także w październiku polowaliśmy na tańsze oferty wypoczynkowe. Aż 36 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji sprzedało się w ramach promocji last minute. To o 2 pkt. proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Okiem managera – Michał Pilkiewicz, Prezes Zarządu Enovatis S.A. – Październik jest jak kwiecień, bo przeplata – trochę zimy, trochę lata. Przynajmniej w analizie ilościowej sprzedaży ofert wyjazdowych w internecie. To wbrew pozorom ciekawy miesiąc. Oczywiście nie pod względem sprzedaży, bo chwila obecna przypomina raczej turystyczny hol i przysłowiową przerwę na kawę. Kończy się sezon letni, rozwija sprzedaż oferty zimowej i egzotycznej. Jednak pełne moce w tym zakresie wystartują dopiero za moment. Zwłaszcza, że za pasem przedsprzedaż LATA 2001 w promocji wcześniej-taniej. Bloki startowe tych akcji już leżą na bieżni.
Tymczasem w biznesie działamy i to na pełnych obrotach. Zaledwie miesiąc temu w naszym raporcie podsumowującym ścisły sezon LATO 2010 zapowiadałem czas szybkich zmian biznesowych na rynku, konsolidacji i przejęć wśród touroperatorów, wyrazistych kampanii marketingowych.
Nie trzeba było długo czekać. W ostatnich dniach października Rainbow Tours ogłosił przejęcie Bee Free Holidays. W przyszłym roku spółka chce osiągnąć połowiczny (zapowiadany) obrót Itaki. Czas pokaże czy to się uda. Póki co opolanie wciąż uciekają konkurencji. Trudno jednak nie pogratulować Rainbow’owi determinacji i systematycznej pracy nad swoim sukcesem. Inną strategię przyjęło biuro TUI, konsolidując się wewnętrznie. Firma rezygnuje z marki Scan Holiday, włącza do siebie animowane oferty rodzinne i firmuje je jako TUI Family. A agenci? Oni też walczą. Niektórzy tylko o przetrwanie, inni, bardziej aktywni o nową jakość i zwiększanie swoich możliwości. Jeszcze chwila, jeszcze dwie i Ci drudzy wyskoczą z cienia. Końcówka roku przyniesie zatem i zaskoczenia i zmiany i małą rewolucję w tym segmencie. A to wciąż dopiero początek większych zmian na rynku.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.