Gdzie, z kim i za ile? – turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011

Sierpniowym liderem kierunkowym ponownie został Egipt, do którego wypocząć wyleciał co 4-ty Polak, spędzający urlop poza granicami kraju. O tym jak, z kim, dokąd na ile i za ile w kolejnym, comiesięcznym raporcie sprzedażowym Wakacje.pl i EasyGo.pl.

 

 

Jak i z kim? W sierpniu jeszcze częściej niż w lipcu podróżowaliśmy w parach. Wyjazdy rodzinne cieszyły się znacznie mniejszym zainteresowaniem niż jeszcze w lipcu. Wyjazdy singli to wzrosły w analizie porównawczej zarówno w obrazie miesięcznym jak i rocznym. W obu przypadkach o 1 proc. W minionym miesiącu aż 6 proc. klientów postanowiło wybrać się na wakacje w pojedynkę.

Zarówno małe grupy zorganizowane (do 15 osób w rezerwacji) jak i inne składy osobowe w mniej sprecyzowanych składach utrzymały te same wartości proc. co przed rokiem – 1 i 12 proc. udziału w miesięcznej sprzedaży.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 1

 

Za ile? Podobnie jak w lipcu, także i w sierpniu nasze wydatki na wyjazdy wakacyjne były nieco wyższe niż przed rokiem.  W minionym miesiącu dokładnie o 297 zł, czyli analityczne 6 proc. (sierpień 2010 – 4 683 zł). Średnia wartość dokonanej w sierpniu rezerwacji wyniosła 4 980 zł. To jednak o 421 zł mniej niż przed miesiącem, kiedy to ten sam współczynnik wynosił 5 401 zł i lekko poniżej kwoty czerwcowej, która – przypomnijmy – wyniosła  4 948 zł.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 2

W obrazie rocznym notujemy 6 proc. wzrost zakupów ofert najdroższych. W sierpniu ubiegłego roku oferty w cenie powyżej 5 tys. zł za rezerwację wybrało 33 proc. portalowych klientów. W minionym miesiącu takie same propozycje skusiły zakupowo 39 proc. rezerwujących.

Tendencję wzrostową zanotowały także wyjazdy w przedziale 4-5 tys. zł za rezerwację. W sierpniu 2010 roku wybierało je 20 proc. klientów, zaś w minionym miesiącu już 23 proc. kupujących.

4 proc. spadek zanotowały tymczasem wyjazdy w przedziału 3-4 tys. zł. W sierpniu 2011 roku wybrało je bowiem 21 proc. kupujących, a rok wcześniej 25 proc. klientów. O 4 pkt. proc., rok do roku, na zainteresowaniu zakupowym straciły wyjazdy z grupy 2-3 tys. zł (sierpień 2010 – 14 proc.; sierpień 2011 – 10 proc.), a o 1 pkt. proc. wyjazdy z grupy najtańszych, do 2 tys. zł za rezerwację (sierpień 2010 – 8 proc.; sierpień 2011 – 7 proc.).

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 3

Na ile? W tej kategorii nie ma żadnych niespodzianek. Latem wciąż najchętniej wypoczywamy na krótkich, 7-dniowych turnusach po to, aby zimą wyskoczyć na tydzień na narty lub w kierunkach egzotycznych albo też wzbogacić o kilka dni jeden z kilku długich weekendów w danym roku kalendarzowym.

W sierpniu tego roku na tygodniowe wakacje wybrało się 67 proc. internetowych klientów portali Wakacje.pl i EasyGo.pl. Wyjazdy na dwa tygodnie wybrało w minionym miesiącu 21 proc. klientów.

Zyskały wyjazdy w innych, mniej standardowych formatach czasowych. Coraz bardziej popularne 10, 5 czy 3-dniówki wybrało w minionym miesiącu 12 proc. klientów.

Kierunki POP Turystyki. Po lipcowej przerwie Egipt powrócił na pozycję kierunkowego lidera POP turystyki. Kurorty i plaże Morza Czerwonego przyciągnęły w sierpniu co 4-go rezerwującego wakacje klienta. Sierpniowy, 25 proc., próg Egiptu był jednak o 1 pkt. niższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem.

Na drugim miejscu kierunkowego TOP 5 znalazła się w sierpniu Grecja. Jej biało-błękitne, przede wszystkim wyspiarskie kurorty, wybrało aż 24 proc. kupujących klientów. To najwyższy, bo aż 8 proc., awans w porównawczym obrazie analitycznym, rok do roku. Trzecie miejsce podobnie jak przed miesiącem, a także w czerwcu tego roku, trafia do Turcji. Prawdziwa kraina radości dla rodzin z dziećmi zdobyła w minionym miesiącu sympatię, aż 19 proc. kupujących.

Czwarte miejsce sierpnia trafia do równie wysoko awansującej w obrazie rocznym Hiszpanii. W sierpniu na jej gościnne COSTA wyjechało aż 12 proc. internetowych klientów. To awans w porównaniu z sierpniem 2010 roku o 5 pkt. proc.

Stawkę TOP 5 zamykają w minionym miesiącu, pospołu Tunezja z Bułgarią.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 4

 

Kierunki egzotyczne. Sierpień to już prawdziwy przedsionek początku sezonu egzotycznego. Na prowadzeniu znalazła się Dominikana. Jej bajecznie kolorowe oferty wybrało w sierpniu aż 27 proc. klientów. Mimo, że Dominikana straciła, rok do roku, aż 9 pkt. proc. (sierpień 2010 – 36 proc.) to i tak utrzymuje ona bardzo wysoką przewagę na drugą w kolejności Tajlandią. Ta, zainteresowała w minionym miesiącu 12 proc. kupujących, tracąc w porównaniu rocznym 2 pkt. proc.

Trzecie miejsce trafia m.in. do Kenii, która z zapowiedzią świetnych cen przygotowuje się właśnie do swojego ścisłego sezonu. Tymczasem jeszcze w sierpniu z jej zaproszenie skorzystało 9 proc. klientów. Identyczne trzecie miejsce i identyczne wyniki sprzedażowe ( 9 proc.) wypracowały w sierpniu także Wenezuela, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 5

 

Hotele. Dobre 4 lub 5 gwiazdek w kierunkach arabskich i od 3 gwiazdek w górę w kierunkach europejskich. To kolejny dobrze dopasowany klucz jakim bez wątpienia bezproblemowo posługują się już nasi rodacy. Lata podróży, opinie znajomych, rodziny lub te wyczytane na forach i stronach programów opiniujących zadziałały jak najlepszy program edukacyjny. Przy wyborze hotelu wakacyjnego kierujemy się nie tylko doskonałą znajomością tych podstawowych zasad, ale wręcz perfekcyjnym rozeznaniem w infrastrukturze danego obiektu, jego położeniu i otoczeniu, wakacyjnej społeczności gości oraz przegotowywanych na terenie hotelu lub w jego pobliżu atrakcji.

Biura podróży. Opolska Itaka straciła co prawda 1 pkt. proc. w porównaniu z lipcem tego roku, ale z wysokim wynikiem 19 proc. pozostaje – także sierpniowym – liderem sprzedaży oferty zorganizowanej. Na drugim miejscu najczęściej wybieranych touroperatorów lokuje się Wezyr Holidays. Trzecie miejsce minionego miesiąca trafia do dwóch biur podróży: Exim Tours i Sun&Fun, które zainteresowały swoją ofertą po 10 proc. kupujących w sierpniu wycieczki klientów.

Na czwartym miejscu znalazło się poznańskie Ecco Holiday (nieobecne w ubiegłym roku w TOP 5) z wynikiem 7 proc. sprzedaży, a na zamykającej zestawienie piątej pozycji notujemy aż trzy biura: Alfa Star, Neckermann i Rainbow Tours – każde z nich z 6 proc. udziałem w puli sprzedażowej.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 6

 

Rezydenci. Czas wakacji szkolnych to z całą pewnością wysoko podniesiona poprzeczka jakościowa dla rezydentów wakacyjnych. Rodzinni klienci oczekują dużo większej wrażliwości na ich potrzeby, wyjątkowego zaangażowania w pracę i wsparcia w niemal każdej potrzebie.

Najwyższe laury i maksymalne 5-pkt. oceny przypadły pracownikom terenowym biur: Ecco Travel i Lekier. Brawo! Miejsce drugie, z niewielką stratą i sumą 4,9 pkt. na 5 możliwych do uzyskania trafia do rezydentów Konsorcjum Biur Podróży. Trzecie miejsce sierpniowego podium w tej kategorii trafia do biura Alfa Star, którego pracownicy uzyskali 4,1 pkt. w analizie. Pozycja czwarta i 3,8 pkt. trafia do biur: Exim Tours i Rainbow Tours, a zestawienie TOP 5 minionego miesiąca zamykają rezydenci Ecco Holiday, którym klienci przyznali 3,5 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

Katalog, a realia. Zanim wyjedziemy na upragnione wakacje nierzadko przedzieramy się przez gąszcz opisów ofertowych na stronach internetowych lub w wydrukowanych przed sezonem katalogach. Nie zawsze jednak prezentowane przez touroperatorów opisy oddają całościowy stan rzeczywisty na miejscu wypoczynku. Nie zawsze też dany touroperator ma świadomość, że tuż po jego wyjeździe z rozmów kontraktowych, właściciel obiektu rozpoczął – swoim zdaniem  mały remoncik kosmetyczny, który w oczach gości danego biura podróży jest prawdziwym placem budowy. Ratunkiem i alternatywą dla takich zdarzeń są oczywiście fora internetowe i strony z programami opiniującymi. Zawsze aktualne i bieżące opisy słowne, przyznane punkty, zdjęcia, często nawet filmiki doskonale weryfikują wszelkie zabiegi marketingowe biur podróży i właścicieli hoteli.

Zdaniem powracających z wakacji klientów najlepsze opisy katalogowe do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku miały w sierpniu biura: Lekier, Konsorcjum Biur Podróży i Ecco Travel. Wszyscy trzej organizatorzy wywiązali się z pracy marketingowej na maksymalną 5-kę.

Drugie miejsce, z wynikiem 4,3 pkt. na 5 możliwych do uzyskania, trafiło do pracowników biura Bee Free Holidays. Miejsca na podium zamykają Alfa Star i Wezyr Holidays. Oba biura uzyskały w tej kategorii 4,2 pkt.

Czwarta pozycja sierpnia należy do 7islands i TUI z równymi 4,0 pkt. ocenami, zaś stawkę TOP 5 tego rozdziału zamyka Rainbow Tours z oceną 3,9 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 7

 

Dojazd. Najczęściej latamy, bo to wciąż najszybszy i najbezpieczniejszy sposób masowego podróżowania na dużych dystansach. Loty charterowe są też relatywnie tańsze od innych form transportowych. W sierpniu tego roku na wakacje samolotem wybrało się 91 proc. klientów.

Wyżywienie. To już doskonale znany standard masowych wyborów w kategorii pakietów pobytowych. Wakacje w formacie All Inclusive wciąż na prowadzeniu. W minionym miesiącu aż 66 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji zawierało taką właśnie dyspozycję. Drugie miejsce zestawienia przypada tradycyjnie dla opcji śniadań i obiadokolacji (HB). 2-posiłkowy pakiet pobytowy zdecydowało się wybrać w sierpniu 21 proc. klientów.

Na trzeci miejscu znalazły się pakiety inne, określane przez organizatorów jako mniej standardowe lub zgodne z programem danej imprezy.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 8

 

Last Minute. To już czwarty w kolejności i trzeci w ścisłym sezonie wakacyjnym miesiąc spadków w zakresie sprzedaży ofert promocyjnych typu last minute.

Powód pozostaje wciąż taki sam.  Bardzo dobra sprzedaż bieżąca, a także fakt, że tegoroczna oferta sprzedała się z dużo większym niż zazwyczaj wyprzedzeniem. Przeceny dobrze sprzedającej się oferty z punktu widzenia organizatora mijają się z celem, ale jeśli już decyduje się on na ruch rabatowy, to jest on bardzo niski na nominalnej wartości. To z kolei nie stanowi wystarczającej zachęty dla polującego na okazje klienta.

W sierpniu tego roku współczynnik sprzedaży ofert last minute wynosił 38 proc. To o 15 pkt. proc. mniej niż przed rokiem i o 4 pkt. mniej niż przed miesiącem.

Okiem managera. – Podsumowując sierpień muszę odnieść się do września, bo pod względem finansowym zaczynamy zmierzać w kierunku zatarcia różnic pomiędzy masowo uznawaną za tańszą POP turystyką, a niesłusznie jak się okazuje postrzeganą jako droższą turystyką egzotyczną. Sierpień bez wątpienia był sprzedażową kontynuacją lipca i specjalnie nie zmienił obrazu naszej branży. Na szczęście odbyło się bez żadnych niespodzianek. Jednakże tegoroczne braki w taniej ofercie last minute są z całą pewnością i zaskakujące i zauważalne. Wielu klientów nie miało gdzie pojechać, bo to co pozostało na rynku nie spełniało ich jakościowych oczekiwań.

Gdzie, z kim i za ile? - turystyczne wybory internautów w sierpniu 2011 9Dziś mam ogromną chęć i radość podzielnia się z wszystkimi fantastycznymi obserwacjami. Koniec z mitem o drogich podróżach egzotycznych. To co na najbliższe 6-7 miesięcy przygotowali touroperatorzy zapiera dech w piersiach. Nie dość, że oferta egzotyczna weszła do sprzedaży ciut wcześniej niż zawsze, to wręcz stała się uzupełnieniem oferty POP turystycznej. Dziś na równi z dobrym Egiptem poszukujemy ofert do Kenii lub na Sri Lankę. 10 krajowych organizatorów przygotowało  szeroką propozycję hoteli w 21 kierunkach egzotycznych, w tym do tych najbardziej popularnych takich jak: Kenia, Dominikana, Wenezuela, Sri Lanka, Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Meksyk, Indie i w wielu innych. Do tego pakietu dołożono jak zawsze ciepły i otwarty na polskich turystów Egipt oraz wyjątkową ofertę hiszpańskich Wysp Kanaryjskich. Do Kenii za 2800 zł, na Sri Lankę za 3200 zł, do Indii za 3100 zł czy na Dominikanę i  Wenezuelę za niecałe 4000 zł? Tak! Za cenę wyjazdów do dobrego hotelu w Egipcie czy Turcji spokojnie możemy wybrać się do Emiratów czy do Tajlandii.  A to już zupełnie inny,  szalenie atrakcyjny, a przede wszystkim dla wielu Polaków zupełnie nowy wymiar podróżowania. – mówi Iwona Sokołowska, dyrektor pionu sprzedaży, członek zarządu Enovatis S.A.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top