HP wyprzedza Toshibę – rynek notebooków według Skąpiec.pl

Opublikowano: 11 listopada 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , ,

Zainteresowanie przenośnymi komputerami jest na tyle duże, że jeszcze kilka miesięcy temu analitycy coraz śmielej wysnuwali tezę jakoby ich tegoroczna sprzedaż przewyższyć miała sprzedaż desktopów. Czy te prognozy się spełnią?
Wszystko zależy od tego, na ile recesja gospodarcza dotknie rodzimy rynek komputerowy. Jak na razie sprzedawcy ze stoickim spokojem zapewniają, że spadku popytu nie ma.

Ostatnimi czasy rynek notebooków w Polsce wzrasta w zawrotnym tempie ok. 100 proc. w skali roku. Według firmy badawczej IDC w pierwszym półroczu 2008 roku kupiliśmy ponad 800 tysięcy komputerów przenośnych.

Wraz ze wzrostem popularności notebooków rosną też wymagania ich potencjalnych nabywców. Współczesny notebook powinien być mały i lekki, a jednocześnie wydajny.
Najlepiej gdyby był przy tym sygnowany logo firmy Hewlett – Packard.
To bowiem właśnie ta marka podbija aktualnie serca i portfele internautów.

Według raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od września 2007 do września 2008 roku w kategorii Notebooki w dziale Komputery” niekwestionowanym liderem okazał się HP, który w badanym okresie odnotował 22,44 proc. wyborów (dokonanych wśród 37 producentów).

Wyprzedził tym samym produkty marki Toshiba, które uzyskały w okresie od 01 września 2007 do 30 września 2008 19,54 proc. wszystkich wyborów. Na trzeciej pozycji uplasował się Asus (16,01 proc.). Tuż za podium znalazł się natomiast Acer, tracąc do poprzednika ponad 5 procent.

Zmiana faworyta

Obserwujemy wyraźną zmianę preferencje zakupowych ponad 1,4 mln użytkowników Skąpca.  W poprzednim raporcie, analizującym okres czerwiec 2006 – maj 2007,  najbardziej pożądaną marką była wszak Toshiba (z 20,65 proc. wszystkich wyborów). Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się notebooki z logo Asusa (18,55 proc.). Trójkę najważniejszych graczy zamykał zaś obecny faworyt  – firma HP  (17,53 proc).

Warto podkreślić, że to właśnie parametr „Producent” jest najbardziej istotny dla potencjalnych nabywców notebooków (23,97 % wszystkich wyborów).

Małe jest piękne

Nieco tylko mniejszą uwagę użytkownicy serwisu Skąpiec.pl zwracają na matrycę (18,44 proc.). Przy czym największą popularnością cieszy się matryca o wartości „15,4’’ 1280×800 (39,51 %).  Należy  tu wspomnieć o wyraźnym wzroście zainteresowania „dwunastakami”, które w poprzednim zestawieniu znajdowały się dopiero na szóstej pozycji. W okresie wrzesień 2007 – wrzesień 2008 internauci wywindowali je na miejsce czwarte. Można z tego wywnioskować, że coraz większe udziały w polskim rynku mają lekkie i mobilne notebooki określane mianem Tablet PC.

Wygląda na to, że cena notebooków nie ma większego znaczenia dla internautów.
Osoby korzystające ze Skąpiec.pl uplasowały ją (mierząc ilością odsłon) dopiero na szóstym miejscu. Wyprzedziły ją tym samym parametry: producent, matryca, procesor, pamięć RAM oraz dysk. Mniejsze znaczenie od ceny miały dla użytkowników serwisu tylko rodzaj karty graficznej oraz systemu operacyjnego.

Najtańszy proszę
Jeśli już mowa o cenie, w badanym okresie najczęściej wybieranym przedziałem cenowym był przedział „minimalny” – do 2000 zł (36,65 proc.). Kolejnym pod względem popularności okazał się przedział  od 2500 do 3000 zł  (23,22 proc). Na trzecim miejscu uplasował się  przedział od 3000 do 3500 zł (13,45 proc.).  Zdecydowanie najrzadziej interesujemy się notebookami z najdroższej półki od 9000 zł (1,54 %) i  od 7000 do 9000 (0,50 %)

W porównaniu do poprzedniego raportu dotyczącego notebooków (czerwiec 2006 – maj 2007) dostrzegalna jest wyraźna zmiana popularności na korzyść niższych przedziałów cenowych. Jest to najbardziej widoczne w przypadku obecnego faworyta – przedziału do 2000 zł. W poprzednim zestawieniu uplasował się on dopiero na miejscu piątym (osiągając 6,15 proc. wszystkich wyborów).

Tendencja do sięgania po notebooki z najniższej półki cenowej może wynikać z jakościowego przeskoku w zakresie wydajności tego typu produktów. Najwidoczniej przedział „do 2000 zł” gwarantuje optymalny stosunek jakości do ceny.

Jak ukształtuje się rynek komputerów przenośnych w czasie kryzysu? Czy kupujący będą czekać na umocnienie złotówki? Czas pokaże. Warto tu pamiętać o jednej, niezmiennej regule: notebooki z założenia tanieją i stają się coraz bardziej wydajne.

www.skapiec.pl

Hanna LaskowskaHP wyprzedza Toshibę – rynek notebooków według Skąpiec.pl

Podziel się!

O autorze

hania