Koniec mobilnego Flasha

Opublikowano: 9 listopada 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Adobe kończy prace nad rozwojem wtyczki Flash dla urządzeń mobilnych. Firma planuje też głęboką restrukturyzację – zlikwidowanych zostanie między innymi 750 etatów w Ameryce Północnej i Europie.

Dość niespodziewana informacja pojawiła się dzięki Jasonowi Perlow z serwisu ZDNet, który uzyskał następujące oświadczenie:

Nasza przyszła praca z Flashem na urządzeniach mobilnych skupiona będzie na umożliwieniu programistom Flasha pakowania natywnych aplikacji z Adobe AIR dla wszystkich głównych sklepów z aplikacjami. Nie będziemy już dostosowywać Flash Playera dla urządzeń mobilnych do nowych przeglądarek, kolejnych wersji systemów operacyjnych czy konfiguracji sprzętowych. Niektórzy z naszych licencjobiorców mogą zdecydować się na samodzielne kontynuowanie prac dla własnych implementacji. Będziemy nadal wspierać obecne konfiguracje Androida i PlayBooka, wydając poprawki błędów i aktualizacje bezpieczeństwa.

Adobe wysłała również do swoich partnerów list, który informuje o zaprzestaniu prac nad mobilnym Flash Playerem. Firma zwiększyć ma swoje zaangażowanie w HTML5, tworzenie aplikacji mobilnych oraz treści dla komputerów stacjonarnych (przeglądarkowych i pozaprzeglądarkowych).

Koniec mobilnego Flasha 1Wielu komentatorów wskazuje, że decyzja Adobe jest zwycięstwem Steve’a Jobsa, który od wielu lat konsekwentnie wprowadzał produkty nieobsługujące technologii Flash. Jak przekonywał zmarły niedawno szef Apple, Flash nie sprawdza się dobrze na urządzeniach mobilnych, a Adobe nie potrafiło przedstawić zadowalającego rozwiązania, obiecując jedynie kolejne wydania.

Porzucenie mobilnego Flash Playera to nie jedyna istotna informacja związana z Adobe. Firma ma zamiar przeprowadzić głęboką restrukturyzację stając się liderem rynku nowych mediów i cyfrowego marketingu. W praktyce oznacza to likwidację 750 etatów w Ameryce Północnej i Europie oraz rezygnację z wynajmu części zajmowanej dotychczas powierzchni biurowej.

 

Dawid ZarazińskiKoniec mobilnego Flasha

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.