Łowienie pracowników przez sieć

70% spośród 100 największych przedsiębiorstw w Polsce (z listy „500 największych firm 2007” Rzeczpospolitej) zamieszcza na swoich stronach internetowych informacje dotyczące kariery i pracy w strukturach firmy, a 46% publikuje aktualne oferty pracy – wynika z analizy „Pracodawcy on-line”* przeprowadzonej przez FineArt Communications. Partnerem merytorycznym przedsięwzięcia jest portal rekrutacyjny Pracuj.pl.
Firmowa strona www powinna być wirtualną wizytówką firmy i źródłem najważniejszych informacji o przedsiębiorstwie. Coraz częściej poprzez stronę internetową przedsiębiorstwa poszukują też nowych pracowników i prezentują siebie jako atrakcyjnego pracodawcę. Z analizy „Pracodawcy on-line” wynika, że aż 46% analizowanych firm zamieściło na swoich stronach internetowych aktualne oferty pracy. Takie firmy, jak: PKN Orlen, Jeronimo Martins Dystrybucja, PTK Centertel czy Auchan Polska w analizowanym okresie posiadały na swoich stronach internetowych ponad 100 aktualnych propozycji zatrudnienia każda.

Z analizy wynika również, że największe firmy udostępniają wielostopniowe systemy wyszukiwania ofert (według działu, poziomu stanowiska czy regionu), co ułatwia kandydatom znalezienie odpowiedniego ogłoszenia. Ponadto, firmy należące do światowych koncernów posiadają na ogół międzynarodową bazę ofert pracy, dostępną w języku angielskim. Dwie spośród analizowanych firm nie publikowały ogłoszeń na swoich stronach, a odsyłały do swoich propozycji umieszczonych na wyspecjalizowanych portalach rekrutacyjnych.

Formularz lub adres e-mail
Firmy starają się umożliwić potencjalnym pracownikom składanie aplikacji w najprostszy i najszybszy dla nich sposób, czyli przez Internet, przy czym 1/3 z analizowanych przedsiębiorstw wskazuje tylko na taką możliwość. Pracodawcy preferujący Internet jako formę kontaktu z kandydatem, podają albo adres mailowy, na który należy wysłać dokumenty aplikacyjne albo proszą o wypełnienie ustandaryzowanego formularza. Część firm umożliwia pozostawienie zgłoszenia w specjalnie stworzonej bazie, która wykorzystywana jest przy kolejnej rekrutacji.
Wielu pracodawców nadal daje kandydatom możliwość przesyłania dokumentów tradycyjną pocztą na wskazany przez firmę adres, choć tylko w przypadku 6 była to jedyna możliwa droga aplikowania. Co ciekawe tylko 8 firm, spośród 100 analizowanych, zamieściło na stronie bezpośredni kontakt telefoniczny do osoby zajmującej się rekrutacją pracowników lub do działu personalnego, w przypadku 5 była to jedyna możliwa forma kontaktu.

Łowienie pracowników przez sieć 1

Warszawa i handel rekrutują najwięcej
Najwięcej ofert pracy zamieszczonych jest na stronach firm z siedzibą w dużych miastach. Na pierwszym miejscu znalazła się Warszawa – 21 firm oferowało w sumie ponad 600 ofert pracy. Kolejne miejsce przypadło stolicy Wielkopolski, gdzie 6 firm dysponowało niemal 100 wolnymi miejscami pracy. Dwóch krakowskich pracodawców poszukiwało natomiast 71 pracowników, zaś firmy z Katowic i Gdańska (w sumie 4 pracodawców z tych miast) oferowało odpowiednio 36 i 23 miejsc pracy.

Łowienie pracowników przez sieć 2

Analiza firm według branż wykazała, że największa liczba ogłoszeń zamieszczona jest na stronach firm działających w branżach: handlowej, paliwowej, budowlanej, teleinformatycznej, przemysłu chemicznego i motoryzacji.

– Wynik ten jest zbieżny z danymi z naszego cyklicznego raportu „Rynek Pracy Specjalistów”, w którym analizujemy oferty pracy umieszczane na Pracuj.pl. Szczególnie duże zapotrzebowanie na pracowników zgłasza branża handlowa, ale stały i dynamiczny wzrost ofert pracy widzimy także w branży budowlanej i nowych technologii – komentuje Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl.

Jaka płaca?
Polscy pracodawcy, w odróżnieniu na przykład od brytyjskich, nie zamieszczają w treści ogłoszenia kwoty proponowanego wynagrodzenia. Większość z nich przedstawia warunki płacowe w sposób opisowy, najczęstsze określenia oferowanego wynagrodzenia to: „adekwatne”, „atrakcyjne” i „konkurencyjne”.

Najpierw staż, potem praca
Coraz częściej firmy podejmują działania skierowane do młodych, jeszcze nieaktywnych zawodowo osób, by zachęcić je do planowania i budowania swojej ścieżki kariery już w trakcie edukacji. 32% procent analizowanych firm zamieściło na swojej stronie zakładkę skierowaną do osób zainteresowanych praktykami i programami stażowymi. Oferta ta dedykowana jest przede wszystkim studentom, chociaż niektórzy pracodawcy oferują praktyki także uczniom techników.
Pracodawcy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przyszłych pracowników oferują nie tylko praktyki wakacyjne, ale również odbywające się w ciągu całego roku. Spośród 32 firm oferujących praktyki, 12 proponowało jedynie program praktyk wakacyjnych.

Strona www narzędziem wizerunkowym
Z analizy „Pracodawcy on-line” wynika także, że korporacyjna strona internetowa stanowi istotny element w marketingu rekrutacyjnym firm. Ponad połowa przedsiębiorstw zamieściła na stronie opis przedstawiający je jako atrakcyjnego pracodawcę. W sposób szczególny podkreślana jest rola kapitału ludzkiego nazywanego wielokrotnie „największą wartością organizacji” i „współtwórcą sukcesu firmy”. Co piąta firma wskazuje na możliwość realizacji przez pracownika indywidualnej ścieżki rozwoju. W odniesieniu do obecnych i potencjalnych pracowników, pracodawcy wymieniają najczęściej wśród swoich atutów sposób traktowania pracowników, system nagradzania, oferowane możliwości rozwoju i świadczenia pozapłacowe. Do najpopularniejszych należą szkolenia (41% firm umieściło informację o nich na stronie), znacznie mniej firm wymienia opiekę medyczną (11%) oraz dofinansowanie studiów (10%).

Firmy prezentują na swoich stronach www także inne, pozabiznesowe działania, które mają przedstawić je w pozytywnym świetle. Na stronach zamieszczane są informacje o działalności pro bono oraz opisy projektów związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Wśród wszystkich zbadanych firm tylko jedna zamieściła informacje o wolontariacie pracowniczym.

– Pracodawcy coraz częściej dostrzegają możliwość wykorzystania Internetu jako drogi komunikacji nie tylko z klientem, ale także z potencjalnym pracownikiem. Korporacyjna strona internetowa to również dobre narzędzie marketingu rekrutacyjnego, który dla wielu firm stał się nowym wyzwaniem – dodaje Przemysław Gacek.

www.pracuj.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top