Marketing treści dla e-sklepów: jak się do tego zabrać? [art. ekspercki]

Opublikowano: 11 kwietnia 2014. Kategoria: Marketing i reklama Sklepy internetowe. Tagi: ,

Sklep internetowy, podobnie jak każdy inny biznes, aby się rozwijać musi stale przyciągać uwagę klientów. Jedną z propozycji może być marketing treści (ang. content marketing). W jaki sposób można go wykorzystać w branży e-commerce?

W skrócie, content marketing to wszelkie działania sprowadzające się do dostarczania wartościowych treści użytkownikom, a w wypadku e-commerce – klientom sklepów internetowych. Celem dostarczania takich treści jest zdobycie zaufania klientów i budowa długotrwałych, pozytywnych relacji.

Struktura sklepów internetowych jest najczęściej podobna. Mamy stronę główną z aktualnie obowiązującymi promocjami, listę produktów uporządkowanych w kategorie, wyszukiwarkę oraz opisy poszczególnych towarów (czasami w wielu zakładkach). Do tego dochodzą różne powiązania, produkty dnia, regulamin, polityka prywatności i cookies. Tak wygląda przeważająca większość sklepów internetowych.

Jednak sklep może być bardziej rozbudowany i bogaty w interesującą treść. Przyczyni się to do dodatkowego ruchu na stronie, co może przełożyć się na wzrost sprzedaży; wyższą ocenę strony internetowej w Google, dzięki czemu sklep będzie łatwiej odnaleźć internautom; postrzegania sklepu jako profesjonalnego, godnego zaufania i co bardzo istotne – troszczącego się o potrzeby klienta. Nie bez znaczenia jest także lojalność klienta, który chętnie wróci do naszego sklepu, zamiast szukać konkurencji.

Realizacja strategii content marketingowej nie jest droga, wymaga natomiast dużych inwestycji czasu i pracy – w końcu praca nad naprawdę wartościowym materiałem nie trwa 5 minut. Jak się za to zabrać?

Przede wszystkim, należy się zastanowić czego potrzebują klienci? Co odpowie na ich pytania? Jakie pytania zadają? W skrócie – co spowoduje, że klikną ten jeden raz więcej i zostaną dłużej? Nietrudno się na przykład domyślić, że osoba wchodząca na stronę sklepu z wyposażeniem wnętrz może być zainteresowana poradami architektonicznymi. Sklep z narzędziami może publikować rady jak samodzielnie wykonać proste naprawy w mieszkaniu. Sklep dla narciarzy i snowboardzistów zwiększy zainteresowanie swoją ofertą publikując informacje dotyczące bezpieczeństwa na stoku, czy cen obowiązujących w różnych kurortach. Jednak, co niezwykle istotne, musimy pamiętać, że jakość treści, zdjęć, materiałów graficznych musi być jak najwyższa. Nie da się zbudować zainteresowania klienta powtarzalnymi, średnimi treściami, które w sieci jest bardzo łatwo odnaleźć.

Może dwa przykłady. Załóżmy, że posiadamy sklep, w którym oferujemy laptopy Sony Vaio. Jakie mamy możliwości tworzenia interesującej treści? Wystarczy sprawdzić jakie pytania zadają i jakich informacji poszukują klienci zainteresowani zakupem właśnie tych komputerów. Możemy to zrobić przeszukując fora dyskusyjne lub korzystając z narzędzi badających zapytania w wyszukiwarkach. Można zacząć od podpowiedzi Google. Jeżeli wiele osób zadaje pytania związane z laptopami Vaio w Google, a my stworzymy artykuł o tytule i treści zgodnymi z tymi zapytaniami, to zyskujemy: wzrost ruchu organicznego (bezpłatnego) i umocnienie pozycji sklepu w Google, a także wizerunek firmy, która stara się odpowiadać na potrzeby klientów.

Druga sytuacja. Zadajmy sobie pytanie: który moment jest najciekawszy w procesie zamawiania naszego produktu? Tym momentem bardzo często jest odpakowywanie produktu z pudełka i pierwszy kontakt z nim. Co można zrobić? Na przykład, stworzyć film, w którym rejestrujemy u obdarowanego proces odpakowywania wybranego produktu. Po obejrzeniu takiego filmu klientom trudniej będzie zrezygnować z zakupu.

Jak w każdej, także i w tej formie marketingu najważniejszy jest pomysł i jakość jego realizacji. Im większa kreatywność i znajomość oczekiwań klientów, tym większa szansa na sukces i przyciągnięcie uwagi klientów. Na koniec, pamiętajmy, że w oczach klientów obronić się może tylko najwyższy poziom merytoryczny. Internet jest wręcz przepełniony informacjami i danymi średniej jakości.

Autor: dr Paweł Strykowski, Whitepress.pl

Platforma Whitepress.pl to nowe na polskim rynku narzędzie, które wspiera działania PR i content marketing. Skupia ponad 700 portali internetowych.

e-biznes.plMarketing treści dla e-sklepów: jak się do tego zabrać? [art. ekspercki]

Podziel się!

O autorze

e-biznes.pl

e-biznes.pl istnieje od 1999 roku i przedstawia najważniejsze informacje z szeroko rozumianego prowadzenia biznesu w internecie.