Marketplace to kolejna forma sprzedaży internetowej. Prostota obsługi, łatwość ofertowania, przejrzystość porównań cen i towarów – te założenia marketplace sprawiają, że dziś to szczególnie doceniana gałąź branży e-commerce. Jak przygotować się do aktywności handlowej w tym formacie?
E-commerce nie jest niczym stałym: to układ, w którym proces dotarcia klienta do sprzedawcy – i odwrotnie – nieustannie ewoluuje. Przykładem są coraz popularniejsze w e-biznesie marketplace. Na czym polega taki format sklepów?
Można je porównać nieco do wspomnianego wirtualnego targowiska, na którym odwiedzający je klienci mogą wybierać wśród dziesiątek towarów. Cechuje je różnorodność – pochodzą od wielu dostawców, mogą zakładać produkty zarówno nowe jak i używane. Ważną cechą jest też łatwość złożenia zakupów. Proces ten jest bardzo szybki i sprawny – sprowadza się praktycznie do kilku kliknięć, płatności oraz oczekiwania na to, aż kurier doręczy zakupiony towar lub zostanie on odebrany osobiście. W porównaniu do tradycyjnych sklepów tego rodzaju agregaty handlowe cechują sie większą szybkością działania i większą intuicyjnością ekspozycji – to ważne w kontekście dotarcia do osób, które nie poruszają się w sieci tak biegle jak np. dzisiejsi 30-latkowie.
Nie można marketplace traktować jako porównywarki cenowej. Jego rola jest diametralnie inna – ma umożliwić bardzo efektywne porównanie produktów oraz ewentualnie zainspirować potencjalnego kupującego do transakcji. Wykorzystywana jest do tego formuła lokalizacji – automat, znając położenie odbiorcy wskazuje mu np. towary, które mogą dotrzeć do niego szybciej lub mógłby odebrać je samodzielnie. Istnieje jeszcze inna opcja. Nawet mimo bliskości lokalizacji, marketplace umożliwia rozwiązanie dla leniwych – nawet mieszkając w tym samym mieście, zamów kuriera do domu, jeśli z różnych powodów nie chcesz odbierać przesyłki osobiście.
Jak działa marketplace?
Od strony sprzedawcy system wystawiania produktów w marketplace nie różni się niczym od działania sklepu internetowego. Dystrybutor zapewnia w ten sposób ofertę, określa politykę cenowa i sprzedaje produkty przez internet. Ważna jest rola operatora marketplace, który zapewnia pełną infrastrukturę handlową, buduje markę serwisu jako pośrednika i wykorzystuje szerokie zestawienie baz danych umożliwiających elektroniczne dotarcie do klienta. Z kolei kupujący w przypadku marketplace jest w bardzo komfortowej sytuacji zakupowej. Nie ma potrzeby logowania i wylogowywania sie do platformy, ponieważ ta korzysta np. z formuły aplikacji na smartfon lub realizuje proces logowania automatycznie np. poprzez profil mediów społecznościowych.
Systemy płatności w marketplace
Warto zauważyć, że istnieją dwa podstawowe systemy płatności za aktywną sprzedaż w ramach marketplace. Najczęściej spotykaną opcją jest prowizja. Model ten zakłada, że obie strony – sprzedawca oraz właściciel platformy – uzgadniają określony poziom opłaty uzależnionej od transakcji. Istnieje tu jednak kilka opcji rozwiązania systemu płatności. Może być to prowizja o charakterze indywidualnym i przypisana do konkretnego kontrahenta, ale też system, który uzależnia wysokość opłaty od kategorii towarowej. Istnieją bowiem produkty, które w naturalny sposób cieszą się zdecydowanie większym zainteresowaniem kupujących niż pozostałe. W takiej sytuacji marketplace ustala własną politykę prowizyjną tak, by utrzymać atrakcyjność cenową.
Inną opcją, która stopniowo zyskuje na dużej popularności są abonamenty. W takiej sytuacji sprzedający uiszczają stałą miesięczną opłatę, która pokrywa ich wszystkie zobowiązania wobec właściciela platformy. W ten sposób zapewniają sobie lepszą kontrolę kosztów, ale też nie mogą uzależnić wydatków od własnych przychodów.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.