Google Analytics jest bezpłatnym narzędziem analitycznym firmy Google umożliwiającym podejmowanie decyzji w celu ulepszenia witryny na podstawie ogromnej liczby dostępnych raportów. O możliwościach systemu w drugiej części cyklu opowiada ekspert z agencji Semahead.
System Analytics’a pozwala odpowiedzieć na wiele pytań związanych z daną witryną z których najważniejsze to:
• Ilu użytkowników korzysta z mojej witryny?
• Co użytkownicy robią na mojej witrynie?
• Jakie treści na mojej witrynie są najpopularniejsze?
• Skąd użytkownicy wchodzą na moją witrynę?
• Czy prowadzone przeze mnie kampanie marketingowe są skuteczne?
• W jaki sposób poprawić skuteczność mojej witryny?
• W jaki sposób poprawić skuteczność moich kampanii marketingowych?
Google Analytics daje odpowiedzi na setki podobnych pytań oraz olbrzymie możliwości w zakresie analizowania danych w internecie. Co istotne, program jest bezpłatny dla osób korzystających z Google Adwords i dla witryn nie przekraczających 10 mln trafień miesięcznie.
Google Analytics – pomoc w realizacji celów biznesowych
Najważniejszą zaletą narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics jest to, że na podstawie dostarczanych raportów pozwalają one wyciągać wnioski i podjąć konkretne działania w celu poprawy skuteczności naszej witryny i realizacji celów biznesowych firmy. Poniżej przedstawiono kilka grup i odpowiedzi na pytania biznesowe, jaki można uzyskać dzięki usłudze Google Analytics (wg. Google).
Członkowie zarządu:
• Które kampanie marketingowe są najskuteczniejsze?
• Jak kształtuje się ruchu w moich witrynach?
• Który rodzaj klientów jest najcenniejszy?
Specjaliści ds. marketingu:
• Skąd przychodzą użytkownicy witryny i co robią w witrynie?
• W jaki sposób mogę poprawić stopień realizacji celów dla witryny?
• Które reklamy online jest najskuteczniejsza?
• W jakich godzinach uzyskujemy najwyższą sprzedaż
• Kiedy mamy najwięcej klientów?
• Czy użytkownicy stają się moimi klientami
• Czy różni się sposób zachowania klientów od zwykłych użytkowników, a jeśli tak to jak?
• Które kampanie marketingowe przynoszą najlepszą sprzedaż?
Twórcy treści i projektanci witryn internetowych:
• Dlaczego tak wiele osób opuszcza witrynę, nie robiąc tego, na czym mi zależy?
• Czy w witrynie występują elementy odstraszające użytkowników?
• Które treści witryny są dla użytkowników najatrakcyjniejsze?
Jak działa Google Analytics?
Google Analytics do przesyłania informacji na temat witryn wykorzystuje tzw. „Kod śledzący GATC”, który wykorzystuje język znaczników JavaScript. Umożliwia to pomiar użytkowników według następującego schematu:
Kiedy użytkownik odwiedza daną witrynę, serwer, na którym się ona znajduje zwraca ją do przeglądarki użytkownika. W momencie, gdy strona jest wywołana, znajdujący się na niej kod śledzący Google Analytics umieszcza lub nadpisuje na komputerze internauty tzw. plik cookie, w którym przechowywane są najważniejsze informacje na temat użytkownika. Dane z plików cookie są następnie wysyłane na zewnętrzny serwer Google w postaci jednopikselowego pliku, w którym znajdują się informacje takie informacje jak na przykład rozdzielczość ekranu, czy używany system operacyjny. Przesłane informacje są następnie obrabiane na serwerach Google i w przejrzystej formie trafiają do raportów dostępnych w interfejsie Google Analytics.
Tworzenie konta Analytics
Tworzenie konta Google Analytics i standardowa konfiguracja nie jest zbyt skomplikowana i nie powinna ona przysporzyć zbyt wielu trudności nawet osobom z początkującą wiedzą na temat programowania stron internetowych. Założenie konta obejmuje kilka kroków
1. Przechodzimy na adres www.google.pl/analytics
2. Klikamy w przycisk Zarejestruj się teraz
3. Następnie klikamy w przycisk Zacznij korzystać z Google Analytics
4. W kolejnym kroku musimy wypełnić podstawowe dane na temat naszej witryny
5. Po zaakceptowaniu warunków klikamy w przycisk Utwórz Nowe konto
6. W następnej kolejności zostajemy przekierowani do miejsca, skąd pobierzemy nasz kod śledzący GATC.
7. Następnie musimy skopiować kod śledzący w wkleić go na wszystkich podstronach naszego serwisu zaraz nad tagiem </head>. Google Analytics pozwala śledzić ruch w jednej domenie, ruch pomiędzy subdomenami w jednej domenie, a nawet ruch w pomiędzy różnymi domenami.
8. Ustalamy czy śledzimy ruch w jednej domenie, w subdomenach, czy pomiędzy domenami. Wówczas zostanie wygenerowany inny kod śledzący.
9. Po wklejeniu kodu śledzącego na wszystkich stronach Twojej witryny klikamy Zapisz i czekamy aż dane będą gromadzone
10. Zanim dane będą gromadzone musimy odczekać jakiś czas (ok. 24 godziny)
11. Aby zbadać, czy Analytics zbiera poprawnie dane możemy wejść na stronę, gdzie zainstalowaliśmy kod śledzący, a następnie sprawdzić czy w naszej przeglądarce zostało zapisane cookies z Google Analytics (__utm).
Filtry
Po zainstalowaniu kodu powinniśmy się zastanowić nad konfiguracją odpowiednich filtrów. Filtry w Google Analytics są bardzo istotną funkcją służącą do rozdzielenia ruchu, jaki trafia na naszą stronę.
Dzięki filtrom możemy dopasować raporty do naszych potrzeb i analizować ruch pochodzący z określonego źródła lub odseparować wizyty i zdarzenia generowane na witrynie przez nas samych (co często utrudnia miarodajną analizę).
Filtr działa jak lejek, w którym sami decydujemy, które dane mają być przez niego przepuszczone. Pozwala nam to badać pewien wycinek danych, które są przez niego brane pod uwagę. Filtry powinny być zakładane na osobnym profilu, gdyż kiedy dane „przejdą” przez filtr nie jesteśmy ich już w stanie odzyskać. Tak więc aby nie utracić danych nieprzefiltrowanych powinno się zawsze tworzyć jeden profil nie zawierający żadnych filtrów.
Należy także pamiętać, że kolejność zakładania filtrów jest bardzo ważna, ponieważ „nakładają się one na siebie”, czyli jeżeli założymy filtr wpuszczający tylko ruch z CPC a następnie założymy filtr włączający ruch tylko z Warszawy, wówczas mechanizm odseparuje mieszkańców Warszawy spośród tych którzy kliknęli w reklamę CPC. W przeciwnym wypadku mielibyśmy dane dotyczące osób, które kliknęły w reklamę spośród populacji warszawskich internautów. W drugim przypadku liczba użytkowników byłaby najprawdopodobniej niższa. Z tego wynika, że tworząc kilka filtrów w obrębie jednego profilu musimy zwracać uwagę na to, w jakiej kolejności się one pojawiają, ponieważ ma to wpływ na filtrowane dane.
Zarządzanie użytkownikami
Analytics umożliwia udostępnianie konta innym osobom a także pozwala na przyznawanie użytkownikom systemu różnych uprawnień w zakresie dostępu do danych. Istnieją cztery typy uprawnień do konta Analytics:
• Zarządzanie użytkownikami – pozwala dodawać i usuwać użytkowników konta a także przypisywać im uprawnienia
• Edycja – daje możliwości administracyjne takie jak tworzenie celów, dodawanie kont, nakładania filtrów, ale nie pozwala zarządzać użytkownikami
• Współpraca – pozwala na personalizację ustawień raportów i wspólną pracę z udostępnionymi zasobami
• Odczyt i analiza – najniższy z poziomów uprawnień. Umożliwia przeglądanie raportów oraz min. tworzenie interesujących nas segmentów.
Segmentacja
Podczas dokonywania analiz danych internetowych niezwykle istotna jest właściwa segmentacja ruchu trafiającego na witrynę. Im dane są bardziej ogólne, tym większe ryzyko ich zafałszowania. Analiza danych internetowych jest o wiele bardziej efektywna, jeżeli mamy możliwość segmentacji użytkowników. Pozwala ona zidentyfikować problemy, które bez jej zastosowania byłyby nie możliwe do zdiagnozowania. Segmentacja to nic innego jak podzielenie użytkowników witryny na mniejsze grupy z uwzględnieniem określonego kryterium. Analizujemy więc zamiast całościowych danych jedynie ich wycinek. Bardzo ważne jest, aby spośród gąszczy dostępnych segmentów wybrać kilka najważniejszych z nich, z punktu widzenia celów biznesowych.
Możliwości Google Analytics w zakresie segmentacji ruchu są bardzo duże. Dużym atutem tego narzędzia jest także możliwość szybkiego i intuicyjnego tworzenia segmentów. W podstawowych raportach Analytics’a znajdziemy wiele różnorakich segmentów, jednakże w razie potrzeby istnieje także możliwość tworzenia zaawansowanych segmentów. Działanie zaawansowanych segmentów jest w zasadzie podobne do działania filtrów. Zaawansowane segmenty, w przeciwieństwie do filtrów, umożliwiają segmentację historycznych danych.
W interfejsie Google Analytics mamy do dyspozycji kilka domyślnych segmentów. Jedyne co musimy zrobić to zaznaczyć interesujący nas segment np. odwiedziny bezpośrednie. Wtedy otrzymany ruch zostanie przefiltrowany w taki sposób, że zwrócone dane będą dotyczyły wyłącznie odwiedzin bezpośrednich.
Dostępne domyślne zaawansowane segmenty to:
• Nowi użytkownicy
• Powracający użytkownicy
• Wyszukiwanie – ruch płatny
• Wyszukiwanie – ruch bezpłatny
• Odwiedziny w sieci wyszukiwania
• Odwiedziny bezpośrednie
• Ruch z witryn odsyłających
• Odwiedziny z konwersjami
• Odwiedziny z transakcjami
• Ruch z telefonów komórkowych
• Odwiedziny bez odrzuceń
Analytics został także wyposażony w możliwość tworzenia segmentów zaawansowanych w oparciu o olbrzymią liczbę parametrów. Dzięki temu potencjał segmentacji użytkowników jest naprawdę imponujący.
Autor tekstu: Marcin Obrzut, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl.
Przeczytaj również:
Wpisy promowane
- Optymalne zarządzanie tekstyliami to lepsze planowanie i przejrzyste kosztyZarządzanie tekstyliami to m. in. także korzystanie z outsourcingu oferowanego przez profesjonalnego dostawcę usług tekstylnych. Użytkownik przede wszystkim pozbywa się ...
- Naklejki reklamowe z logo firmy: jak stworzyć spójny i rozpoznawalny wizerunek?Branding firmy to wartość niematerialna, która w dzisiejszych, mocno konkurencyjnych czasach nieoceniona. Każdy z nas zna marki, których nazwa od ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.