Nie tylko dla młodych gniewnych

Opublikowano: 18 lutego 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , ,

Popularność gier komputerowych w Polsce gwałtownie rośnie. Potwierdzić mają to rozpoczęte przygotowania do polskiej edycji znanego na całym świecie turnieju gier komputerowych „Kode5 Global Gaming Revolution”. Polski finał tej imprezy odbędzie się w Warszawie na początku kwietnia br.
Turniej „Kode5 Global Gaming Revolution” zaliczany jest, obok World Cyber Games i Electronic Sports World Cup, do jednych z najbardziej prestiżowych imprez tego typu na świecie. Polskie eliminacje podzielone są na dwa etapy: rozgrywki on-line oraz finał w Centrum Handlowym Blue City. Eliminacje on-line trwają od 19 lutego do 30 marca, a impreza finałowa odbędzie się w dniach 5 i 6 kwietnia 2008. Wyłonionych zostanie dwunastu najlepszych graczy i dwanaście najlepszych drużyn, które zmierzą się w polskim finale organizowanym w warszawskim Centrum Handlowym Blue City. W imprezie tej wezmą z pewnością udział najlepsi polscy gracze i najlepsze drużyny, dla których gry są już nie tylko rozrywką, ale także sposobem na zarabianie pieniędzy. I to często całkiem niezłych.

Przyzwyczailiśmy się, że typowi gracze to zwykle nastolatkowie, którzy po szkole rzucają tornister i siadają do komputera. A tak nie jest. To są w większości dojrzali ludzie, dla których granie jest formą rozrywki, zabawy i odprężenia po ciężkim dniu w pracy  – przekonuje Maciej Czerwiński z firmy AdAction, organizatora turnieju „Kode5” w Polsce.

Rosnąca popularność „strzelanek” komputerowych sprawiła, że nie jest to już domena wąskiej grupy zapaleńców. Gry wkraczają w codzienne życie tradycyjnej rodziny i wcale nie robią tam zamieszania. Wręcz przeciwnie. Doskonale wpływają na rozwój relacji międzypokoleniowych.

W 2004 roku, w specjalnej ankiecie, 35 procent Amerykanów za najprzyjemniejszą formę rozrywki uznało właśnie gry komputerowe (daleko w tyle zostawiając telewizję i internet), które zaczynają pełnić także poważną rolę społeczną. Amerykański producent gier, firma PopCap Games, przeprowadziła w 2007 roku  badania, z których wynika, że 70 procent grających uważa, że proste gry internetowe mają wartość edukacyjną. 68 procent stwierdziło, że tego typu rozrywka poprawia ich koordynację wzrokowo-ruchową. 48 procent odnalazło w grach zalety poznawcze. Co więcej, 30 procent ankietowanych miało dzieci, a nawet wnuki. – Różne badania pokazują, że wspólne granie dorosłych i dzieci pozwala przełamać bariery pokoleniowe. Rodzinne zmagania i emocje, które zawsze wywołują gry, otwierają w psychice nowe, ciekawe obszary – tłumaczy Jacek Jankowski, dyrektor zarządzający AdAction.

Ostrożne szacunki mówią, że w Polsce jest ponad 6 milionów graczy komputerowych.  Dynamicznie rośnie grupa użytkowników gier ustabilizowanych wiekowo i zawodowo, którzy coraz częściej wolą kupić dobrą grę niż płytę CD z muzyką pop.  W Polsce najwięcej graczy znajduje się w przedziale wiekowym 25-49 lat, ale z miesiąca na miesiąc gry zyskują popularność wśród osób  powyżej 50. roku życia.

W praktyce często wygląda to tak, że po rodzinnym obiedzie, ojciec i syn siadają do gry komputerowej. Po godzinie dziecko wychodzi na dwór zagrać w piłkę, a tata …. gra dalej –  dodaje Jacek Jankowski.

Ciekawe czy przyszli zwycięzcy polskiej edycji „Kode5 Global Gaming Revolution” zdobywali doświadczenie w rodzinnym graniu? Na pewno jednak pojadą na światowy finał turnieju, który odbędzie się pod koniec kwietnia br. w Moskwie.

Hanna LaskowskaNie tylko dla młodych gniewnych

Podziel się!

O autorze

hania