Korzystanie z serwisów spółek giełdowych może sprawiać wiele problemów. W większości są one nieprzyjazne i utrudniają odnalezienie informacji. Do takich wniosków doszli konsultanci firmy Vbiz.pl.
Z opublikowanego raportu wynika, że 96% badanych witryn ma problemy z nawigacją, blisko połowa z nich posiada zbyt skomplikowane menu, natomiast aż 16% jest zbudowanych w sposób skrajnie chaotyczny. Prawie jedna trzecia stron prezentuje ofertę w sposób utrudniający zapoznanie się z nią.
Witryny kilkudziesięciu spółek giełdowych zostały przeanalizowane pod kątem ich użyteczności. Jak podają autorzy raportu, jest to pojęcie związane z funkcjonowaniem serwisów internetowych. Strona użyteczna to taka, która posiada prostą nawigację i przejrzystą strukturą. Dzięki temu możliwe jest szybkie dotarcie do ważnych treści i wygodna obsługa serwisu.
„W pełni użyteczny serwis skutecznie zaspokaja potrzeby internautów. Czyni to na dodatek w sposób wygodny i przyjazny. Na prawdziwie użyteczną stronę internauci z chęcią powracają. W większości przypadków w konkurencji dwóch serwisów, ten mniej użyteczny najprawdopodobniej przegra” – mówi Bartłomiej Dymecki, główny autor raportu i analityk użyteczności w Vbiz.pl.
Twórcy badania w przygotowanym raporcie zwracają uwagę na często popełniane błędy, a także na te występujące na mniejszej ilości witryn, ale mających zdecydowanie większy wpływ na ich użyteczność. Dostępnych jest szereg przykładów stron, na których znaleziono niedociągnięcia, są też przykłady wzorcowo wykonanych elementów na witrynach różnych spółek. Przede wszystkim jednak w raporcie można znaleźć cenne rady i wskazówki dotyczące ich wyodrębniania oraz analizy.
„Obserwujemy, że u wielu klientów zamawiających kreację serwisów internetowych panuje przekonanie, że wystarczy by strona była ładna, aby była skuteczna” – mówi Paweł Gruszecki, dyrektor zarządzający Vbiz.pl – „Z kolei agencje interaktywne odpowiadają na tę potrzebę, przedkładając wygląd nad użyteczność. Nie należy jednak zapominać, że strony internetowe bazują na interakcji z użytkownikiem. Jeśli przebieg tej interakcji zostanie zakłócony, efekt promocji pójdzie na marne. By tego uniknąć wystarczy tworząc serwis poświęcić uwagę aspektom jego użyteczności.”
Z raportu można dowiedzieć się, że do najczęściej spotykanych należą błędy związane z nawigacją stron. Podawany jest przykład witryny http://www.re-reserved.pl , prezentującej produkty znanej marki odzieżowej Reserved. Twócy raportu zwracają uwagę na fakt, że strona ta nie posiada klasycznej nawigacji. Przekonują, że poważnie utrudnia to zapoznanie się z treścią strony i przeanalizowanie oferty, co przekłada się na mniejszą skuteczność promocji w internecie. W raporcie podkreślono, że audyt został przeprowadzony dla trzech różnych wersji serwisu, które zmieniały się na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy, jednak każda z nich powielała te same błędy.
Zgodnie z innym wnioskiem płynącym z lektury raportu, duża liczba błędów i problemów związana jest z czytelnością strony. Zdaniem analityków z firmy Vbiz.pl, użyteczna strona powinna od pierwszego spojrzenia informować o swojej zawartości. Jako przykład złamania tej zasady podana została witryna http://www.erg.com.pl. Z badania można dowiedzieć się, że w tym przypadku użyteczność serwisu została poważnie obniżona przez nadmiar informacji, ich chaotyczność i brak jasnego przekazu kierowanego do użytkownika.
Przykładów obrazujących problemy z użytecznością, które analitycy napotykali na stronach spółek giełdowych jest więcej. Wszystkie zostały opatrzone przez autorów stosownym komentarzem. Raport przeznaczony jest dla menedżerów odpowiadających za wizerunek firm i marek w internecie, a także do wszystkich pozostałych osób zainteresowanych pogłębieniem swojej wiedzy z zakresu użyteczności stron internetowych. Służy zwiększeniu świadomości na temat wpływu użyteczności stron na ich skuteczność biznesową.
Za przygotowanie raportu odpowiada firma Vbiz.pl, oferująca szereg usług związanych z użytecznością – od audytów serwisów istniejących spółek, mających na celu wyodrębnienie występujących na nich błędów, po szereg usług doradczych realizowanych w trakcie tworzenia nowych serwisów i systemów internetowych.
Raport można pobrać ze strony: www.vbiz.pl/audyty
Wpisy promowane
- Jak pozycjonowanie stron wspiera rozwój e-commerce?Widoczność w wynikach wyszukiwania odgrywa decydującą rolę w zwiększaniu sprzedaży online. Nawet najlepsze produkty w Twoim sklepie internetowym mogą pozostać ...
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.