O internecie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Opublikowano: 14 października 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , , , ,

Nasza-klasa.pl w Polsce, odnoklassniki.ru w Rosji, one.lt na Litwie czy iwiw.hu na Węgrzech – jak pokazują wyniki badania gemiusAudience, w rankingach najpopularniejszych witryn w krajach Europy Środkowo-Wschodniej coraz częściej pojawiają się serwisy społecznościowe. O potencjale reklamowym społeczności internetowych opowiedzą prelegenci międzynarodowej konferencji Internet CEE.
Realizowane przez firmę Gemius SA badanie gemiusAudience, jest standardem pomiaru witryn i aplikacji intrenetowych w kilkunastu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na łamach następujących serwisów: audyt.gemius.pl (Polska), audience.gemius.hu (Węgry), audience.com.ua (Ukraina), audience.gemius.ee (Estonia), audience.gemius.lv (Łotwa), audience.lt (Litwa), audience.bg (Bułgaria) oraz audience.gemius.ru (Rosja) zainteresowani specyfiką internetu mogą śledzić zachowania użytkowników sieci w poszczególnych krajach regionu.

Analizując zestawienia najpopularniejszych serwisów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej można zauważyć, że obok największych portali i wyszukiwarek w rankingach Top 10 coraz częściej pojawiają się serwisy społecznościowe. Nasza-klasa.pl w Polsce (zasięg w lipcu 2008 – 52 proc.), rate.ee w Estonii (zasięg we wrześniu 2008 – 37 proc.), one.lt na Litwie (zasięg w sierpniu 2008 – 56 proc.) czy odnoklassniki.ru w Rosji (zasięg w sierpniu 2008 – 42 proc.) to serwisy, które na dobre zdobyły serca internautów w tych krajach.

W zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych serwisów na Węgrzech, uwagę przyciąga iwiw.hu, który w lipcu 2008 roku odwiedziło niemal 75 proc. węgierskich użytkowników sieci. Iwiw, czyli International Who is Who, to działający od 2002 roku serwis społecznościowy. O jego fenomenie świadczy chociażby fakt, że w rankingu Top 10 Iwiw z liczbą ponad 2,5 miliona użytkowników znalazł się na drugim miejscu, zaraz po wyszukiwarce google.hu.

O internecie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej 1

W Bułgarii króluje dir.bg – działający od 1997 roku portal dostarczający swoim użytkownikom wiadomości z zakresu gospodarki, kultury, nieruchomości oraz stylu życia. Według najnowszych wyników badania gemiusAudience w sierpniu 2008 roku odwiedziło go ponad 1,2 miliona internautów. Na uwagę zasługują również bułgarskie serwisy randkowe aha.bg oraz impulse.bg – oba w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych pod względem liczby użytkowników witryn. Co ciekawe, impulse.bg jest liderem w liczbie odsłon generowanych przez bułgarskich internautów.

Społeczności w sieci będą jednym z czterech bloków tematycznych omawianych w ramach drugiej edycji międzynarodowej konferencji Internet CEE (www.internetcee.pl), która odbędzie się w dniach 28-29 października 2008 roku w Warszawie. Mike Hess z OMD, Elena Lazarova z Neogen oraz Seth Bindernagel z Mozilli opowiedzą o kondycji serwisów społecznościowych, ich przyszłości, trendach i potencjale reklamowym.

Nie zabraknie również dyskusji i opinii na temat nowych form reklamy w sieci, telewizji internetowej oraz prezentacji najciekawszych i najbardziej spektakularnych case studies z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Warszawska Fabryka Trzciny skupi branżę z całego regionu. Internet CEE to okazja nie tylko do zdobycia unikatowej wiedzy ale również do wymiany doświadczeń i zawarcia nowych kontaktów biznesowych.

Organizatorem konferencji jest firma Gemius SA, lider w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Patronat nad wydarzeniem objęło Interactive Advertising Bureau (IAB). Mail.ru – największy rosyjski portal – jest głównym patronem internetowym konferencji.

Hanna LaskowskaO internecie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Podziel się!

O autorze

hania